احساس درماندگی چیست و چرا آن را انتخاب می کنیم؟

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ - ۱۲:۵۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۴۲۴۵۴
احساس درماندگی چیست و چرا آن را انتخاب می کنیم؟
درماندگی جزء احساس گروهی از رفتارهای کلی رایج است که اکثر ما هنگامی که با رابطه نامطلوبی روبرو می‌شویم، آن را انتخاب می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ رایج‌‌ترین نوع درماندگی که غالباً انتخاب می‌شود افسردگی است اما گزینه‌های دیگری نیز برای انتخاب وجود دارد مانند گوشه‌گیری، شکوه و گلایه، دیوانگی یا استفاده از موادمخدر، همچنین سایر گزینه‌های انتخابی می‌تواند نگرانی، اضطراب، ترس، وسواس و بیماری‌های جسمی باشد. به طور کلی دامنه وسیعی از رفتارهای معمول وجود دارد که وقتی می‌بینیم ازدواجمان طبق انتظارات و مطابق تصویر دنیای مطلوب پیش نمی‌رود، آنها را دنبال می‌کنیم. معمولاً پیش از این رفتارها و گاهی همراه آنها، عصبانیت نیز وجود دارد.

هرگاه شرایط مطابق میل ما نباشد، آن را انتخاب می‌کنیم. عصبانیت تنها رفتاری است که در ژن‌های ما ریشه دارد و نیازی به یادگیری آن نیست. عصبانیت از بدو تولد در ما وجود دارد، اگرچه پذیرفتنش برای اکثر ما دشوار است اما باید بپذیریم که ما رفتارهای کلی درماندگی را انتخاب می‌کنیم چون فکر می‌کنیم در آن لحظه بهترین انتخاب است.

شما درماندگی خاصی را انتخاب می‌کنید که در سایر افراد شاهد آن بوده‌اید یا فکر می‌کنید بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان می‌آورد.

علت انتخاب نوع درماندگی مهم نیست. براساس تئوری انتخاب، آنچه اهمیت دارد این است که چگونه می‌توانید رفتار مؤثرتر را انتخاب کنید چون تا زمانی که انتخاب مؤثرتری صورت نگیرد، انتخاب شما به همان رنج بردن منتهی خواهد شد.

به جای آنکه وقت و انرژی خود را صرف یافتن علت انتخاب درماندگی خاص خود کنید با استفاده از آن وقت و انرژی، رفتار کلی مؤثرتری را انتخاب کرده تا نیازهایتان بهتر برآورده شود.

 "خدیجه کشاورز" کارشناس ارشد مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس گیلان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز