استاندار گیلان در جلسه کمیته مدیریت احیاء تالاب انزلی مطرح کرد؛

راه‌حل‌ها برای نجات تالاب انزلی، متناسب با زیست‌بوم منطقه باشد/ مشارکت جوامع محلی و گروه‌های مدنی در صیانت از تالاب جلب شود / دستگاه‌های اجرایی مرتبط با احیاء تالاب، پیشرفت کارهای محوله را به‌طور منظم گزارش دهند

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۱۳:۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۰۵۲۷۲۷
راه‌حل‌ها برای نجات تالاب انزلی، متناسب با زیست‌بوم منطقه باشد/ مشارکت جوامع محلی و گروه‌های مدنی در صیانت از تالاب جلب شود / دستگاه‌های اجرایی مرتبط با احیاء تالاب، پیشرفت کارهای محوله را به‌طور منظم گزارش دهند
استاندار گیلان با تأکید بر اینکه راه‌حل‌ها برای نجات تالاب بین المللی انزلی، باید متناسب با زیست‌بوم منطقه باشد، جلب مشارکت جوامع محلی و گروه‌های مدنی را گامی در مسیر صیانت از این پهنه آبی دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با احیاء تالاب، پیشرفت کارهای محوله را به‌طور منظم گزارش دهند.

به دگزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه کمیته مدیریت احیاء تالاب انزلی که با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور و نیز نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی برگزار شد ، اظهار کرد:  تالاب انزلی به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های جهان علاقمندان به حوزه طبیعت، محیط زیست و مورد توجه جدی مردم است و یکی از ظرفیت‌های خدادادی برای گیلان به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم کم نظیر حدود ۲۰ هزار هکتاری تالاب انزلی به سبب دارا بودن ۱۸۹ گونه پرنده، ۵۲ گونه انواع ماهی و صدها گونه گیاهی در کنار چشم‌انداز طبیعی برای گردشگران جذابیت بالایی دارد ،تصریح کرد: این تالاب همچنین مأمنی برای اشتغال و معیشت مردم منطقه است و احیاء و صیانت از آن به عنوان یک ظرفیت ملی و جهانی اهمیت زیادی دارد.

دکتر زارع حفاظت از تالاب‌ها را تلاشی در جهت حفظ این پهنه ارزشمند خواند است و به نقش شهروندان و جوامع محلی در تحقق این مهم و اثرگذاری منافع احیای تالاب انزلی در ابعاد مختلف زندگی مردم اشاره و اضافه کرد: مشارکت جویی از جامعه محلی و سایر گروه های مدنی و تشکل های مردم نهاد ، گامی در مسیر صیانت از این پهنه آبی است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: دولت طی دو سال اخیر در جهت احیاء تالاب انزلی اهتمام خاص داشته و در اواخر تیرماه سال جاری؛ سومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل و در آن گزارشی در خصوص برنامه ها و اقدامات طرح جامع هفت ساله احیاء تالاب انزلی ارائه شد.

وی افزود: این طرح جامع با اعتباری بالغ بر دو هزار و 558 میلیارد تومان در راستای احیاء مجدد و جلوگیری از مرگ تالاب انزلی تصویب و ابلاغ شده که طبق مصوبه مذکور، دستگاه های اجرایی ذیربط مکلفند منابع اعتباری لازم برای اجرای پروژه های مصوب را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، در بودجه سنواتی خود پیش بینی نمایند.

وی بر لزوم پیگیری مستمر و اجرای مصوبات سومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد و گفت: پروژه هایی که در داخل تالاب و همچنین در حوزه آبخیز انجام می شود ، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازدیدهای میدانی گسترده و جلسات کارشناسی متعددی برای ساماندهی وضعیت تالاب انزلی برگزار شده ، بر لزوم استمرار این جلسات در شهرستان های رشت، صومعه سرا و انزلی تأکید کرد و گفت: تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط نسبت به انجام تکالیف تعیین شده ، اهتمام جدی داشته باشند و گزارش پیشرفت کارهای محوله را به طور منظم ارسال کنند.

دکتر زارع تصریح کرد: معتقدم سازمان‌های مربوطه در این حوزه باید با رویکردی ملی در کنار هم بکوشند تا بتوانیم از روند تخریب این تالاب بین‌المللی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سطح ملی، اتفاق‌نظر در خصوص ضرورت توجه به وضعیت تالاب وجود دارد،گفت: در حوزه استانی نیز با وفاق و اشتراک نظری که حاصل شده ، تلاش گسترده ای صورت گیرد  تا مجموعه اقدامات به بهبود وضعیت تالاب بیانجامد.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: کاهش عمق آب تالاب انزلی، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، زباله‌ها و نخاله‌ها در تالاب، رسوب زایی و وجود گیاه مهاجم سنبل آبی و دیگر گیاهان مضر از جمله تهدیدات حیات تالاب انزلی هستند که برای مدیریت هریک از این چالش ها، نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی در چارچوب‌های قانونی و اجرای پروژه ها در طرح جامع مدیریت تالاب هستیم.

وی گفت: معتقدم یکی از الزامات برای احیای تالاب انزلی ، برقراری پیوند بیشتر بین مردم و این تالاب است ضمن آنکه تمامی راه حل ها برای نجات تالاب، باید متناسب با زیست بوم منطقه تعریف شود و از ظرفیت های موجود از جمله بخشداران، دهیاران و گروه‌های مدنی برای احیاء تالاب بهره مند شد.

دکتر زارع پایش هوایی خصوصا پایش آنلاین کیفی ، استفاده از تجهیزات جدید هیدرولوژی و هواشناسی و تهیه نقشه تراز ارتفاعی را اقدامی اثرگذار در روند شناسایی دقیق دشواری های پیش روی مدیریت و احیاء تالاب دانست که می تواند سرعت تلاش‌ها برای نجات آن را شتاب بخشد و گفت: از این‌رو تأکید دارم کارگروه های مربوطه ، گزارش فعالیت های خود را مرحله به مرحله همراه با پیشرفت کار ارائه دهند.

استاندار گیلان بر لزوم تکمیل طرح کاداستر (حدنگاری) تاکید کرد و افزود: برای اجرای این طرح مهم افزون بر پنج میلیارد تومان مورد نیاز است که دو میلیارد تومان آن از بودجه استان تامین می شود.

وی یادآور شد: برخی اقدامات کوتاه مدت برای احیای تالاب می تواند در بهبود زندگی مردم تاثیرگذار باشد زیرا در فصول مختلف به ویژه هنگام بارندگی‌ها، شاهد آبگرفتگی در محدوده زندگی مردم هستیم که انجام لایروبی ها این معضل را تا حدی کاهش می دهد.

دکتر زارع تعیین محدوده تالاب را از جمله دغدغه های مردم و مسئولان خواند و با بیان اینکه برنامه های خوبی  در حوزه پسماند استان تدوین و اجرا شده ، بر لزوم استمرار این فعالیت ها تاکید کرد و گفت: برای ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم تا فصل بهار سال آینده، به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تأکید کرد که پیگیری های لازم در خصوص افزایش میزان اعتبار تخصیص ردیف اعتباری احیای تالاب انزلی با اولویت طرح جامع را انجام دهد.

استاندار گیلان به موضوع جمع آوری گیاهان مزاحم تالابی نیز اشاره و بیان کرد: مبلغی از اعتبارات استان برای اختصاص به اجرای این مهم پیش بینی شده است.

قدردانی از استاندار گیلان برای پیگیری های مستمر در راستای تحقق اهداف توسعه محور زیست محیطی / اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار با اولویت استان های ساحلی  برای بحث پسماند

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست هم در این نشست با قدردانی از استاندار گیلان به سبب پیگیری های مستمر در راستای تحقق اهداف توسعه محور زیست محیطی، تالاب انزلی و صیانت از آن را امری مهم خواند.  

وی در خصوص ساماندهی پسماند و جلوگیری از نفوذ آن به چرخه اکولوژیکی بیان داشت: برای سال آتی یک هزار میلیارد تومان با اولویت استان های ساحلی  در ارتباط با بحث پسماند در قانون بودجه لحاظ شده است.

وی به طرح جامع هفت ساله احیاء تالاب انزلی اشاره و بر لزوم پیگیری مستمر دستگاه های اجرایی مرتبط با اجرای آن در جهت تامین اعتبار و اجرا تاکید و خاطرنشان کرد: برای صندوق ملی محیط زیست، فعالیت های گسترده ای در نظر گرفته شده که امیدواریم گیلان از این ظرفیت استفاده کند.

وی ساحل خواری و زمین خواری را از جمله معضلاتی خواند که دولت برای مقابله با آنها عزمی جدی دارد.

لاهیجان زاده پایش هوایی تالاب انزلی که برای اولین بار در کشور در این وسعت به اجرا می رسد را پروژه ای بزرگ و جامع معرفی کرد که اطلاعات حاصل از آن می تواند در برنامه ریزی های کلان تاثیرگذار باشد.

کاظم دلخوش نماینده شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی حوزه آبخیز صومعه سرا اظهار داشت: تمامی رودخانه های این شهرستان ساماندهی شده اند.

وی با بیان اینکه تله رسوب‌گیر به تنهایی نمی تواند از ورود و انباشت زباله و رسوبات به حوزه آبخیز جلوگیری کند، رهاسازی زباله از سوی مسافران ، ورود آلاینده های دیگر رودخانه ها و نیز ورود لاشه حیوانات از سوی برخی افراد به بسترهای آبی تالاب را از جمله معضلات مهمی خواند که نیازمند مدیریت اثرگذار است.

وی گفت: باید از ظرفیت جامعه محلی برای صیانت از تالاب استفاده بیشتری صورت گیرد.

دلخوش بر لزوم مشخص شدن وضعیت کاداستر(حدنگاری) در حاشیه تالاب تاکید کرد و از مدیران حوزه های مرتبط با تالاب خواست نسبت به پیگیری مطالبات این پهنه در کشور اهتمام ورزند.

نظر شما