استاندار گیلان در جلسه ستاد اربعین حسینی گیلان عنوان کرد؛

نمایش چهره ای موفق از مدیریت نظام مردم سالار دینی ایران با برگزاری آیین های منظم سوگواری و رعایت پروتکل های بهداشتی / امسال پیاده روی اربعین برگزار نمی شود / خیران و موکب داران، به یاری آسیب دیدگان از کرونا و کمک به خسارت دیدگان سیل تالش بشتابند

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۱۳:۵۴:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۸۴۵۷
نمایش چهره ای موفق از مدیریت نظام مردم سالار دینی ایران با برگزاری آیین های منظم سوگواری و رعایت پروتکل های بهداشتی / امسال پیاده روی اربعین برگزار نمی شود / خیران و موکب داران، به یاری آسیب دیدگان از کرونا و کمک به خسارت دیدگان سیل تالش بشتابند
استاندار و رئیس ستاد اربعین حسینی گیلان برگزاری آیین های منظم سوگواری با رعایت پروتکل های بهداشتی را نمایش چهره ای موفق از مدیریت نظام مردم سالار دینی ایران عنوان کرد و با تصریح اینکه امسال پیاده روی اربعین برگزار نمی شود؛ گفت: خیران و موکب داران، می توانند به یاری آسیب دیدگان از کرونا و کمک به خسارت دیدگان سیل تالش بشتابند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع ظهر امروز (یکشنبه) در چهارمین جلسه ستاد اربعین حسینی که با ارتباط تصویری فرمانداران برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی اظهار داشت: قیام عاشورا و نهضت حسینی ، مکتبی انسان ساز و آگاهی بخش است که با گذشت قرن‌ها از آن حادثه غمبار، حرکت تعالی بخش سیدالشهدا (ع) همچنان در گوش تاریخ می‌پیچد و انسان‌های آزاده در سراسر دنیا را به سوی پیام توحیدی، عدالت مدارانه و حق طلبانه فرامی خواند.

وی افزود: آنچه که بیش از هرچیز قیام سیدالشهدا را متمایز کرده؛ احساس مسئولیت آن امام همام نسبت به بروز انحراف و کج‌اندیشی در مسیر اسلام راستین است و آن حضرت، با درک هوشمندانه این شرایط در قامت امام جامعه اسلامی، برای احیاء ارزش ها به پا خاست و در این مسیر مقدس نیز جان خویش را فدا کرد و البته جاودانه شد.

دکتر زارع امام حسین (ع) را مظهر ایستادگی خواند و گفت: نهضتی که آن حضرت برپا داشت؛ حماسه ای بزرگ خلق کرد که هیچگاه شور و هیجان مردم در قبال آن کمرنگ نخواهد شد.

استاندار گیلان اهمیت مراسم سوگواری امام حسین(ع) و بهره‌های فراوان معنوی آن برای جامعه را امری غیرقابل انکار دانست و تصریح کرد: توسل به ائمه اطهار(ع) بخصوص بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری سیدالشهداء(ع) ، یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده اما آنچه واقعا ستودنی و تحسین برانگیز است؛ اینکه امسال به سبب شیوع ویروس کرونا و در جهت حفظ سلامت جامعه، مراسم عزاداری شهیدان کربلا و قیام عاشورا در ماه محرم به شیوه ای متفاوت از هر سال، و البته با همان شور و شعور برگزار شد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه هوشیاری مردم و توجه به توصیه های ارائه شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، توطئه های بدخواهان اسلام و نظام را خنثی کرد ، افزود:  برگزاری آیین های منظم سوگواری با رعایت پروتکل های بهداشتی، بار دیگر چهره ای موفق از مدیریت نظام مردم سالار دینی ایران را نشان داد و ثابت کرد که دوگانگی عزاداری و سلامت، نادرست است.

دکتر زارع ادامه داد: معتقدم شرایط امروز جامعه ایجاب می‌کند بیشتر از هر زمانی از فضای مجازی و فناوری‌های تصویری، شنیداری و قالب‌های متنوع آن برای رساندن پیام قیام عاشورا در سراسر جهان بهره گرفت و محتوای فرهنگی مذهبی را در قالب های مجازی و غیر حضوری در اختیار عزاداران حسینی و جویندگان حقیقت پیام آن حضرت قرار داد.

دکتر زارع به سخنان‌ رهبر معظم انقلاب درخصوص اربعین حسینی طی مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ایشان راهپیمایی اربعین را متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان و تأکید کردند که همه باید تابع و تسلیم باشند.

استاندار گیلان اظهار داشت: در جلسات ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد مراسم اربعین بحث و تبادل نظر شده و با در نظر داشتن اعلام صریح وزارت بهداشت عراق مبنی بر آنکه هیچ زائر خارجی در مراسم اربعین امسال را نمی پذیرند، در ایام اربعین سال‌جاری پیاده روی و اعزام زائر نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مرزهای کشور هم به طور کامل بسته است و در داخل کشور نیز در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین برگزار نمی شود ،گفت: بر بهره برداری بهتر و بیشتر از فضای مجازی در جهت تبیین و تحلیل تاریخ عاشورا و دستاوردهای قیام حسینی تأکید دارم.

دکتر زارع برگزاری نشست های مجازی و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و تولید محتوای هنری و جذاب از واقعه عاشورای حسینی برای خانواده ها بویژه نسل جوان را فرصتی مغتنم دانست که باید برای معرفی اهداف عالیه قیام سرور و سالار شهیدان به کار گرفته شود.

دکتر زارع با اشاره به برگزاری موفق رزمایش مواسات و دیگر طرح های خیرخواهانه در استان بیان داشت: خیران و موکب‌داران نیز می توانند با مشارکت در تامین کمک‌های مومنانه به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا خدمات رسانی کنند و به کمک هم استانی های خود در منطقه غرب استان که در جریان سیل اخیر با مشکلاتی مواجه شدند ، بشتابند.

وی حفظ سلامت مردم در برگزاری آیین های اربعین را مورد تاکید قرار داد و گفت: شهرداری ها فضاآرایی محیطی و آرایش مناسب معابر اصلی و میادین متناسب با اربعین حسینی را مورد توجه قرار دهند.

دکتر زارع اجرای مراسم اربعین در فضای باز ، با رعایت فاصله مناسب و توجه به اصول بهداشتی در جریان برگزاری آیین های مذهبی ویژه این ایام را ضروری خواند و ضمن تاکید به فرمانداران جهت مدیریت برگزاری آیین ها در صورت شرایط جوی نامناسب ، با جمعیتی کمتر و فاصله گذاری اجتماعی ، برگزاری مراسم زیارت اربعین در اداره ها و نهادهای عمومی استان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی را نیز امری مهم و قابل توجه دانست.

در این مراسم مدیران دستگاه های اجرایی عضو ستاد اربعین استان و نیز فرمانداران شهرستان های رشت و آستانه اشرفیه به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و در دست اجرا برای برگزاری هرچه بهتر اربعین حسینی امسال پرداختند.

 

نظر شما