دفاترخدمات مسافرتی، تسهیل کننده ی صنعت توریسم

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۱۸:۵۵:۳۱
کد خبر: ۱۰۷۰۲۵۰
دفاترخدمات مسافرتی، تسهیل کننده ی صنعت توریسم
غالباً آنچه قبل از آغاز یک سفر به ذهن می رسد چند سؤال ساده است؛ چه زمانی به سفر برویم؟ به کجا برویم؟ چگونه سفر کنیم؟ اسکان، تغذیه و اوقات حضور ما در مقصد چگونه و با چه کیفیتی خواهد بود و....

به گزارش خبرگزای برنا از گیلان ؛ مفهوم این سوالات این است که سفر پدیده ای نظم پذیر و قابل برنامه ریزی است و در واقع اقدام به سیر و سیاحت بدون داشتن اطلاعات و برنامه، نتیجه مطلوب در پی نخواهد داشت.  در کشور های در حال توسعه که از مهمترین اصول مدیریتی آن ها برای دستیابی به پیشرفت و بالا بردن سطح خدمات رسانی به مردم، توجه به نظم و برنامه ریزی در همه ی امور است نقش مؤسسات و دفاترخدمات مسافرتی در صنعت توریسم به عنوان ناظم، هماهنگ کننده و رافع نیازمندی های متقاضیان سفر بسیار محسوس و حائز اهمیت است. بر اساس قوانین موجود در این کشورها مؤسسات مسافرتی موظفند که با ارائه سریع اطلاعات، تنظیم جداول و برنامه های متنوع مسافرتی پاسخگوی جامعه هدف باشند و می کوشند در یک فضای رقابتی با فروش بلیط (حمل و نقل هوایی-دریایی-زمینی) ، رزرو اقامتگاه های متنوع با قیمت های متفاوت ، اطلاع رسانی به هنگام روزهای تخفیف و در نهایت تعرفه ی بسته های سفر رضایت مشتریان را فراهم کنند.

از دیگر اقدامات مهم آژانس های توریستی ایجاد تقاضای مثبت نسبت به جاذبه های داخلی و خارجی و به نوعی تحریک انگیزه ها و ترغیب مردم برای مسافرت است که در این راستا ابزارهای سنتی همچون چاپ نقشه و بروشور راهنما  و حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و بهره گیری از فن آوری های نوین مثل فعالیت در عرصه فضای مجازی و برنامه های تلویزیونی همواره مورد توجه قرار می گیرد. در واقع دفاتر خدمات مسافرتی نقش تسهیل کننده را در مسیر توزیع خدمات صنعت توریسم و تدارک زمینه مناسب برای مواجه ی متقاضیان و عرضه کنندگان دارد و مجموعه ی اقدامات دفاتر به عنوان حلقه ی وصل متقاضیان و عرضه کنندگان  به شکل گیری یک بازار گسترده ، پر درآمد و سودبخش خواهد انجامید. یعنی در یک جمله دفاتر خدمات مسافرتی  پس از  ارائه اطلاعات ، از هنگامی که فرد تصمیم به سفر میگیرد واسطه  امین و حرفه ای بین مسافر و نیازمندی های وی (حمل نقل-اقامت-تغذیه-بازدید از جاذبه ها و ....) خواهد بود.

با عنایت  به تأکیدات کارشناسان خبره بر اهمیت موضوع گردشگری به عنوان جایگزین صنعت نفت و الگو برداری از کشورهایی که اقتصادشان بعد از توجه به گردشگری متحول شد و با توجه  به قوانین مکفی و برنامه های بالا دستی و باوری که علی الظاهر در مسؤولان ملی و محلی به وجود آمده  به نظر می رسد در راستای اجرای سند توسعه گردشگری کشور، هنگامه ی آن است که  دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان موتور محرک و تأثیرگذار این صنعت با ایجاد ارتباطات بیشتر، با همکاری جامعه ی هتلداران  نقش محوری در رویش های جدید صنعت ایران گردی و جهانگردی ایفا کنند.  

 

 فرشاد حسینی فر _ کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری

 

 

نظر شما