رئیس سازمان صمت گیلان ؛

علم و پژوهش، زیرساخت حرفه‌ای توسعه صنعتی است/ بزودی تولید فرمان برقی در گیلان آغاز خواهد شد

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۱۹:۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۷۳۸۰۰
علم و پژوهش، زیرساخت حرفه‌ای توسعه صنعتی است/ بزودی تولید فرمان برقی در گیلان آغاز خواهد شد
فرهاد دلق پوش در نشست شورای سیاستگذاری پژوهشی و آموزشی بخش صنعت و معدن استان که با حضور نمایندگان رشت و صومعه سرای گیلان و سایر اعضاء و هیات علمی دانشگاه ها برگزار شد، اظهار داشت: علم و پژوهش، زیرساخت حرفه‌ای توسعه صنعتی است و برای گام های محکم تر جهت ارتقاء صنعتی به پژوهش های علمی بیشتری نیازمند هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه تاکنون رسماً ۳۰ واحد دانش بنیان صنعتی در استان فعال شده اند گفت: استان گیلان با بیش از دو هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه تولید است که نیمی از آن از ظرفیت توان داخلی مطلوب و تکنولوژی روز برخوردار هستند و می‌توانند از مزایای معافیت ها و بسته های حمایتی دانش بنیان استفاده نمایند.

وی طرح تولید فرمان برقی هیدرولیک خودرو را نمونه ای از نتایج پژوهش های علمی و دانش فنی روز برشمرد و گفت: تا چند روز دیگر برای اولین بار در ایران به پشتوانه دانش فنی پژوهش‌های انجام شده تولید فرمان هیدرولیک در گیلان برقی آغاز می شود قطعاً این قبیل دستاوردها ریشه و بنیان علمی دارد و سال ها اثرات پایدار آن در حوزه اقتصاد و اشتغال ماندگار خواهد شد.

 دکتر دلق پوش با بیان اینکه تفکر فرابخشی، همت همگانی و اجماع کامل بر روی توسعه منافع استان می‌تواند ظرفیت هایی جدیدی برای توسعه و اعتلای استان در بر داشته باشد، افزود: در واحدهای صنعتی باید به بحث R&Dیعنی تحقیق و پژوهش به عنوان یک رکن اساسی توسعه صنعتی به صورت ویژه توجه گردد تا در امور صنعتی برنامه و ساختار دقیقی در مسیر توسعه پیاده سازی شود.

محمدرضا احمدی، نماینده مردم شریف شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پژوهشی و آموزشی بخش صنعت و معدن گیلان، اظهار داشت: به طور کلی نخبه های صنعتی به خوبی دیده نمی شوند اگر دیده شوند، وضعیت تکنولوژی صنعتی بهبود می یابد.

دکتر احمدی در این راستا بهره مندی از حمایت های صندوق شکوفایی و نوآوری را در هدایت نخبگان موثر دانست و تصریح کرد: اگر ارتباط نخبگان دانشگاهی با کشاورزان نیز بیشتر برقرار شود وضعیت کشاورزی گیلان از این شکل کنونی خارج خواهد شد.

وی همچنین برحضور مدیران صنایع گیلان در نمایشگاه ها تاکید کرد و گفت: اگر صنایع در نمایشگاهای بین المللی شرکت داده شوند به راحتی می توانند از موقعیت و تجارب دیگران بهره مند شوند.

 سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم شریف شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در این نشست با ابراز گلایه مندی از عدم انسجام دانشگاه با بخش کسب و کار، اظهار داشت: در سطح کلان کشور بخش‌هایی که باید هماهنگی بین تولید و دانشگاه ایجاد بکنند به درستی عمل نمی کنند و آهنگ مناسبی از این ناهماهنگی شنیده نمی‌شود.

 سید کاظم دلخوش خاطر نشان کرد: به طورکل در بخش‌های پیشرفت داشتیم و خیلی جاهای دیگر نیز جامانده ایم و به درستی وارد نشدیم و جا دارد از ظرفیت‌های قانونی و بودجه هایی که گذاشته شده است استفاده گردد.

منتخب مردم صومعه سرا ادامه داد: دنیا به سمت تکنولوژی رفته و علم محور شده است و همه چیز الکترونیک انجام می شود در حالی که ما هنوز به دنبال دولت الکترونیک هستیم.

دلخوش از  پیش بینی بودجه لازم در خصوص مباحث دانش بنیان صنعتی در لایحه بودجه دولت سخن گفت و تشریح کرد: قوانین مهم مرتبط اقتصادی در حال بروزرسانی و اصلاح هستند و اعلام آمادگی کرد که در صورتی که نیاز به اصلاح و نگارش قوانین جدید باشد طرحی از طرف شورای سیاستگذاری آموزشی پژوهشی بخش صنعت گیلان ارائه گردد تا به عنوان نماینده مجلس آن را در مجلس پیگیری نمایم.

 فرهمند پورعلی؛ رئیس خانه صنعت معدن تجارت استان گیلان نیز فروش تولیدات داخلی را در این برهه زمانی رضایت بخش دانست و تصریح کرد: هرچند فروش تولیدات خوب شده است ولی تامین مواد اولیه اغلب صنایع استان از طریق ارز انجام می شود و مشکلات عدم تعادل ارزی به صورت قانونی موجب چالش‌های عدیده‌ای برای بخش تولید شده است و  درنتیجه قیمت تمام شده محصول نهایی را به شدت افزایش می دهد و فشار آن نیز هم برای تولید کننده و هم برای مصرف‌کننده است.

 

نظر شما