بروز پدیده خودکشی تبعات و پبامدهای مخربی بر جامعه و خانواده خواهد گذاشت

۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۰۸:۴۸:۵۸
کد خبر: ۱۰۷۷۲۸۷
بروز پدیده خودکشی تبعات و پبامدهای مخربی بر جامعه و خانواده خواهد گذاشت
سرپرست دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان گفت: بروز پدیده خودکشی تبعات و پبامدهای مخربی بر جامعه و خانواده خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ سرهنگ "محمد شریفی" در میزگرد علمی تخصصی با محوریت "بررسی عوامل موثر بر پدیده خودکشی در استان گیلان" به مناسبت هفته ناجا برگزار شد، ضمن تبریک هفته ناجا گفت: آسیب‌ها زمینه‌ساز بسیاری از جرائم و انحرافات اجتماعی هستند.

وی هدف از برگزاری چنین جلساتی را مصداق بارزی از رویکرد دانشی پلیس به موضوعات اجتماعی عنوان کرد و افزود: در چنین جلساتی ضمن تعمیق بنیان‌های نظم و امنیت، بسترها و زمینه‌های جرائم و آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و درصدد ارائه راهبرد و راهکارهای علمی و کاربردی است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی صرفاً پدیده‌هایی انتزاعی، ذهنی و جزیره‌وار نیستند بلکه امری بهم مرتبط هستند ادامه داد: از این رو تلاش داریم که با بهره‌گیری از تجربیات علمی و عملی سازمان‌های همسوی ماموریتی، سازو کارهای پیشگیری اجتماعی را به طور جدی پیگیری تا از این طریق از امنیتی شدن موضوعات جلوگیری کنیم.

سرهنگ شریفی به معضلات و مسائل اجتماعی مرتبط با خودکشی که ریشه در آسیب‌های اجتماعی دارد اشاره داشت و اذعان داشت: بروز این پدیده تبعات و پیامدهای فردی و اجتماعی مخربی بر جامعه و خانواده خواهد گذاشت و در صورت بی‌توجهی به این مسئله زنگ خطری برای سلامت و امنیت جامعه خواهد بود.

سرپرست دفتر تحقیقات کاربردی پلیس گیلان خاطرنشان کرد: کاربست محور بودن مطالعه موردی خودکشی توسط دفتر تحقیقات کاربردی را ماخذ و منبعی بسیار ارزشمند برای تحلیل علمی و آسیب‌شناسی صاحب نظران و متولیان امر خواهد بود و مراکز علمی و دانشگاهی، سازمان‌ها و ادارات ذیربط می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از آسیبب‌های اجتماعی خودکشی داشته و در این زمینه یاری رسان پلیس باشند.

 دکتر "ایرج شاکرنیا" روانشناس و عضو شورای پژوهشی پلیس گیلان نیز در این نشست ضمن تبریک هفته ناجا به گرایش به خودکشی در استان از منظر جامعه‌شناختی و رواشناختی به تفصیل پرداخت و بیان داشت: عوامل زمینه‌سازی چون، علل فیزیولوژیکی و ژنتیکی، روانی (اختلالات روانی، استرس، اضطراب و غیره)، عوامل اجتماعی (تضعیف انسجام اجتماعی، محرومیت اجتماعی) و همچنین اختلافات خانوادگی مانند طلاق، شکست‌های عشقی و عاطفی، عدم پایبندی به باورها و اعتقادات دینی و تضعیف عواطف و احساسات دخیل بوده که بخشی از این علل و عوامل خودکشی ریشه در رشد شتابان تغییرات اجتماعی و برگرفته از تبعات فضای مجازی است.

گفتنی است، اساتید و کارشناسان جلسه ضمن بحث و تبادل نظر و آسیب‌شناسی مساله‌ خودکشی؛ راهکارهای کاربردی چون مداخله‌های اجتماعی در جامعه هدف (وقوع خودکشی‌های ناموفق در جامعه)، روابط سالم خانوادگی، افزایش اعتماد اجتماعی، پیوند و انسجام اجتماعی، تعاملات اجتماعی، کاهش تنش و نزاع و درگیری، پایبند بودن به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی، رعایت اصول اخلاقی، کاهش اختلافات خانوادگی، داشتن سواد رسانه‌ای، کنترل در انتشار اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی، توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی، وجود مشاوران و مددکاران اجتماعی، تزریق نشاط و شادابی به جامعه و توجه به همه‌ عوامل روانی و اجتماعی و اقتصادی را مورد تاکید قرار دادند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز