"حجت راه حق"

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۱۲:۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۰۷۸۱۷۴
حجت راه حق
پنجم آبان، سالروز غروب ناباورانه خطیب نواندیش و جوان، حجت‌الاسلام حاج حسن حجتی است، شصت‌ویک سال پیش، در چنین روزی، اهالی وعظ و خطابه و مردم شریف گیلان زمین، در فراق یکی از تواناترین و محبوب‌ترین عالمان دین، سوگوار شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ به مناسبت پاسداشت پنجم آبان، سالروز غروب ناباورانه خطیب نواندیش و جوان، حجت‌الاسلام حاج حسن حجتی شصت‌ویک سال پیش، در چنین روزی، اهالی وعظ و خطابه و مردم شریف گیلان زمین، در فراق یکی از تواناترین و محبوب‌ترین عالمان دین، سوگوار شدند.

شب را، ستارگان به درخشش درمی‌آورند و هر ستاره، مبشر نور الهی و روشنی‌بخش جهان و جان‌هایی ست، که چشم شوق و شعور، به آسمان دوخته‌اند.

در تاریخ دین و شریعت ما، کم نیستند ستارگان رخشانی که تا شعله‌ی آخر، از اشتیاق بندگی و خدمت به بندگان، سوختند تا آیه‌های سبز رستگاری را، در خاک تشنه‌ی این سرزمین، فروبارند و تشنگان حق و حقیقت را سیراب سازند.

حجت‌الاسلام حاج حسن حجتی، ازاین‌دست ستارگان بود.

خطیبی که خطبه‌های تابناک او، منبرها را متبرک می‌کرد و مسجدها را به عطری ازگل‌های باغ محمدی، معطر می‌ساخت.

واعظ خوش‌بیان، مبارز شجاع و محبوب مردم، صاحب‌امتیاز مجله راه حق بود و حرف حق می‌زد.دوستان صمیمی ایشان آقا مصطفی خمینی ( فرزند شهید حضرت امام) آقا شهاب اشراقی (داماد امام) و آقا موسی صدر (امام موسی صدر) بودند.

آرام و وسیع بود چنان دریا و صبور و استوار، همچون کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی این آب‌وخاک مقدس.

سال‌ها بادلی دردمند و سرشار از عشق الهی،  با طاغوتیان زمانه، پیکاری نابرابر را ادامه داد، رنج‌ها کشید، اما قدمی، پا پس نگذاشت…

سرانجام شصت‌ویک سال پیش، در چنین روزی، اهالی وعظ و خطابه و مردم شریف گیلان زمین، در فراق یکی از تواناترین و محبوب‌ترین عالمان دین، سوگوار شدند.

او رفت، در رجعتی تلخ که هاله‌ای از ابهام توطئه در آن، سایه گسترده بود، او رفت، به جاودانگی رسید و آسمانی شد.

زنده‌یاد حسن حجتی فرزند آیت‌الله شیخ ابوالقاسم حجتی و دایی دکتر محمدباقر و دکتر علی نوبخت، چهره برجسته‌ای که در خاطر مردم حق‌شناس گیلان، بزرگان حوزه و در ذهن رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌خوبی مانده است و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین سفرش به گیلان از او به بزرگی یاد می‌کرد، به خاطر مرام حسینی‌اش جاودانه شد.

آیت‌الله حاج سید مجتبی رودباری، از علمای وارسته گیلان، دراین‌باره می‌‌نویسد: «خطابه‌های مؤثر و نافذ مرحوم حجتی برای همیشه در فضای رشت، انزلی، لاهیجان و سایر نقاط گیلان طنین‌انداز بود. حجتی یک فرد بیش نبود، ولی در چند جبهه علیه دشمنان کشور و دیانت شرکت می‌‌نمود. قلم، قدم و زبان، حربه‌های آتشین او در پیکار با دشمنان بود. روزی به همراه ایشان و جمعی از روحانیون، به آستانه‌اشرفیه و لاهیجان عزیمت نمودیم. آن مرحوم در سه مجلس به منبر رفت و در هر مجلسی مطالب تازه و جداگانه‌ای بیان می‌‌کرد که در جای دیگر گفته نشده بود و این نبوغ و استعداد ذاتی و خدادادی برای همه ما موجب اعجاب و حیرت گردید».

در این ایام، دیگربار سالگرد کوچ غریبانه‌اش را، در تقویم گلگون عشق، ورق می‌زنیم، و با ستاره‌ی پرفروغ یادش، سرای جان و خانه‌ی دل را، روشن می‌داریم.

امام موسی صدر بر سنگ مزارش نوشت: در این مکان، خورشید درخشان شمال ایران، غروب کرده است.

خورشید درخشان شمالی ای مرد

روشنگر راه بی‌نشانی ای مرد

برخیزو ازاو بگو که خواهد آمد

تو، روح بلند آسمانی ای مرد

 

index

از سمت راست؛ مرحوم آیت الله شهاب الدین اشراقی(داماد حضرت امام)، مرحوم حجت السلام والمسلمین شیخ حسن حجتی واعظ، آیت الله شهید سید مصطفی خمینی

 

مریم غیور؛ فعال فرهنگی و اجتماعی

 

نظر شما