معرفی رشته توسعه ورزش وفعالیت بدنی مادران و زنان باردار

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۸:۲۸:۴۰
کد خبر: ۱۰۸۲۳۳۶
معرفی رشته توسعه ورزش وفعالیت بدنی مادران و زنان باردار
بخش زیادی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و سلامتی زنان و دختران درهر جامعه ای به دلیل دارابودن دو نقش مادری وهمسری و تأمین سلامت خانواده و اجتماع،رشد تعالی فرزندان را نیز به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ ورزش برای تمام زنان مهم است و سلامت جامعه را تضمین می کند.درطول تاریخ و فرهنگ هرملتی همیشه بانوان مهم ترین نقش را در تربیت فرزندان و حفظ بنیان خانواده داشته اند و این موضوع مورد تأیید و توجه دین اسلام بوده و در قرآن کریم در سوره روم آیه ۲۱ خداوند چنین می فرماید:

«ومن آیاته ی ان خلق لکم من انفسکم ازواجأ لتسکنوا الیها»

خداوند مرد و زن را برای آرامش یکدیگر آفرید،این آیه ازقرآن مجید به خوبی تأثیر همسر را برای تشکیل خانواده نشان می دهد.پس باید یک زن در سلامت روحی و جسمی کامل باشد تابتواند به بهترین شکل نقش مادری و همسری خود را ایفاکند.

تأمین بهداشت جسم و روان برای زنانی که در مراحل مختلف زندگی،مراحلی چون بارداری و زایمان و از همه مهم تر پرورش و تربیت فرزندان را پشت سر میگذارند از اهمیتی والا برخوردار است.

شخصیت کودک با نگرش های مادر در دوران بارداری آغاز و ازآن پس درآغوش و درکنار او از نظر جسمانی،روانی،اخلاقی،اجتماعی و معنوی رشدو تکامل می یابد.

بدون شک مادر سالم و بانشاط بهتراز انجام مسئولیت های خویش برمی آید وخود الگوی عملی و طبیعی سالم تری برای فرزندان خویش خواهد بود.

زنان با ورزش کردن میتوانند خصوصیات رفتاری،اخلاقی و شخصیتی مطلوب برای یک زندگی سالم و شاداب را کسب کنند و آموزنده آن باشند.

امروزه ورزش در برنامه روزانه درصد زیادی از زنان جامعه ما،جایگاه کمرنگی دارد و آنچه به کار می رود بیشتر برای کاهش وزن و نه احیای سلامتی انجام می شود که گاه غیراستاندارد و مضر است.

ورزش برای تمام زنان مهم است و سلامت جامعه را تضمین می کند چرا که نبودآن در برنامه روزانه باعث افزایش بیماری ها،تشنج های عصبی و اجتماعی و اختلالات ارتباطی می شود که گاه درمان این عوارض هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

ازفواید ورزش برای بانوان میتوان به سلامت جسمسلامت روانافزایش تمرکز حواسگردش خون بهترافزایش استقامت بدنیبالابردن روابط اجتماعی بهترافزایش نشاط وبهبود روحیهتناسب اندامافزایش اعتماد به نفسآمادگی برای نقش والا و مهم مادر شدنتضمین بارداری ایمن و نوزاد سالمافزایش روحیه برای ایفای نقش مادری و جلوگیری از افزایش سرطان سینه دربانوانیائسگی راحت تر و جلوگیری از افسردگی در دوران میانسالی و... پرداخت.

در بررسی و مطالعات اخیر،ورزش یکی از موارد کاهش دهنده سرطان سینه در زنان اعلام شده است.براساس این تحقیقات ورزش در پیشگیری ازسرطان سینه به علت اثرات فیزیکی مستقیم و غیرمستقیم آن از طریق پیشگیری از افزایش وزن به ویژه در زنان یائسه است.افزایش وزن و ابتلا به چاقی یک عامل خطر در ابتلا به انواع سرطان ها می باشد.

بعداز دوران یائسگی،به دلیل عدم ترشح هورمون استروژن فرم بدن زنان تغییر پیدا می کند.البته کسانی که ورزش کرده و دارای رژیم غذایی مناسب هستند دچار چاقی بعد ازیائسگی نخواهند شد.

در میان سالی و یائسگی نیز ورزش به خصوص ورزش های ایستایی با افزایش توده استخوانی در خانم ها و حفظ توده استخوانی درخانم های یائسه  و کاهش استئوپروز مؤثر بوده و شانس شکستگی را کاهش می دهد و با تقویت عضلات و باتعادل بهتر شانس آسیب به دنبال زمین خوردن و دردهای مفاصل و آرتروز و شانس ابتلا به افسردگی در این دوران هم با ورزش کاهش می یابد.

دوران بارداری و وضع حمل یکی از دوران سخت بدنی برای بانوان به شمار می رود.تحقیقات و آمار نشان می دهد زنانی که همیشه قبل از دوران بارداری خود ورزش می کردند و حتی در این دوران حرکات ورزشی خاص زمان بارداری را انجام می دهند،فرزندان بسیار قوی از لحاظ جسمی به دنیا می آورند.در دوران بارداری فعالیت منظم و مداوم از پایان سه ماهه اول با کاهش ریسک ابتلا به تهدید به سقط و وزن کم هنگام تولد نوزادان و همچنین کاهش ابتلا به دیابت بارداری و فشارخون بارداری و کاهش وزن غیرطبیعی در بارداری وکاهش کمردرد و گرفتگی های عضلانی که بیشتر مادران باردار از آن شکایت دارند وهمچنین کاهش شل شدگی عضلات کف لگن وکمک به روند زایمان طبیعی بهتر وهمچنین کاهش بروز افسردگی درطی بارداری وپس از آن که یکی از موضوعات ونگرانی های مهم دراین وادی می باشد همراه است.همچنین تحقیقات نشان داده که فعالیت مناسب درطی بارداری با افزایش خونرسانی ازطریق جفت به جنین و وزن گیری بهتر جنین وافزایش بهره هوشی نوزادان همراه است.

کمیته توسعه فعالیت بدنی مادران و خانواده دارای کارگروه های زیر می باشد:

-کارگروه مادران نوباوه و نوپا(۱۰۰۰روز ابتدایی)

-کارگروه ورزش های دوران بارداری

-کارگروه مادران توان یاب

-کارگروه مادران شاغل

 

تهیه و تنظیم :پریماه ایمن طلب

رئیس کمیته توسعه فعالیت بدنی زنان و مادران هیات ورزشهای  همگانی استان گیلان

ماما_ارشد فیزیولوژی تغذیه ورزشی

 

 

نظر شما