استاندار گیلان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی خواستار شد؛

تأمین نهاده های دامی و کشاورزی با قیمت حمایتی برای حفظ استقلال و امنیت غذایی

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۱:۲۳:۲۱
کد خبر: ۱۰۸۵۵۴۹
تأمین نهاده های دامی و کشاورزی با قیمت حمایتی برای حفظ استقلال و امنیت غذایی
استاندار گیلان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ، خواستار تأمین نهاده های دامی و کشاورزی برای تولیدکنندگان در جهت حفظ استقلال و امنیت غذایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع در دیدار با دکتر خاوازی با اشاره به اهمیت تامین نهاده های کشاورزی به خصوص کود و سم در شرایط متاثر از تحریم‌های اقتصادی اظهار داشت: این مهم نیازمند مدیریت و حمایت ویژه به منظور فراهم نمودن زمینه تداوم فعالیت زارعان و باغداران و افزایش ضریب خود اتکایی کشاورزی به محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: اراضی شالیکاری و باغات چای استان به دلیل خرده مالکی ، محدودیت سطح اراضی مورد بهره‌برداری برای سایر فعالیت‌های اقتصادی و ارزش بالای متصور از پتانسیل های تغییر کاربری ، از افزایش جهش قیمت نهاده های موثر چون سم و کودهای فسفر و پتاس ، بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند.

استاندار گیلان به نامگذاری سال‌جاری تحت عنوان جهش تولید اشاره و اضافه کرد: با توجه به مشکلات مبتلابه بهره برداران بخش کشاورزی استان از جمله کاهش درآمد ناشی از حوادث غیرمترقبه ، شرایط روانی ناشی از افزایش قیمت کود و نهاده ها بر تولید‌کنندگان کشاورزی؛ تأمین نهاده‌های تولید با قیمت حمایتی برای حفظ استقلال و امنیت غذایی امری مهم است.

وی همچنین با اشاره به مزایای اقلیمی ، جغرافیایی و اقتصادی گیلان ، تولید گوشت مرغ را یکی از مزیت‌های تولیدات کشاورزی استان ذکر و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی حلقه های این صنعت در استان وجود داشته و در حلقه‌های مختلف صنعت طیور ، رتبه دوم تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

دکتر زارع مشکلات تامین نهاده با ارز دولتی و تخصیص دیرهنگام و ناکافی آن و همچنین افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل ، سوخت و انرژی و ... را موجب افزایش شدید هزینه‌های تولید و ادامه این روند را نوعی چالش عنوان کرد و گفت: سالانه واحدهای پرورش دام و طیور سنتی استان به بیش از ۵۲۰ هزار تن نهاده کنجاله سویا و ذرت و با میانگین جوجه‌ریزی ۸.۴ میلیون قطعه در ماه نیاز دارند.

 

نظر شما