استاندار در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت ، زنان و خانواده گیلان مطرح کرد؛

خانواده‌ها در کسب مهارت‌های زندگی در شرایط کرونایی نقش اثرگذاری دارند / ضرورت تقویت گفت‌وگو در نهاد اجتماعی خانواده / مناسب‌سازی اماکن عمومی و وسایل حمل‌ونقل عمومی برای معلولان جدی گرفته شود/ خانواده‌ها اهمیت رعایت توصیه‌های مراقبتی را نهادینه کنند

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۱۱:۰۵:۴۱
کد خبر: ۱۰۹۷۷۲۴
خانواده‌ها در کسب مهارت‌های زندگی در شرایط کرونایی نقش اثرگذاری دارند / ضرورت تقویت گفت‌وگو در نهاد اجتماعی خانواده / مناسب‌سازی اماکن عمومی و وسایل حمل‌ونقل عمومی برای معلولان جدی گرفته شود/ خانواده‌ها اهمیت رعایت توصیه‌های مراقبتی را نهادینه کنند
استاندار گیلان خانواده‌ها را در کسب مهارت‌های زندگی در شرایط کرونایی، دارای نقشی اثرگذار دانست و تأکید کرد که توجه به سلامت و اهمیت رعایت توصیه‌های مراقبتی و بهداشتی در خانواده، نهادینه شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع صبح امروز (پنجشنبه) در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت ، زنان و خانواده استان اظهار داشت: موضوعات فرهنگی‌واجتماعی به‌ویژه مسایل مرتبط با سلامت، زنان و خانواده از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات استان هستند و بر این مبنا؛ کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که مسائل مرتبط با آنها در آن مورد بررسی قرار می گیرد، اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: معتقدم برای بررسی چالش‌ها و آسیب‌ها و نیز دستیابی به راهکارهای مناسب درخصوص موضوعات مطرح شده در این کارگروه، باید مشکلات به‌صورت کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد و بر اساس یک برنامه مطالعاتی و البته عملیاتی؛ به‌مرحله اجرا گذاشته شود.

دکتر زارع با اشاره به گذشت افزون بر 9 ماه از  شیوع ویروس کرونا درکشور افزود: شیوع این بیماری و توصیه‌های موکد به ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری، فرصتی بود تا با مهارت‌های زندگی، بیشتر آشنا شده و به‌دنبال کسب آنها باشیم و در این میان؛ خانواده‌ها نقشی موثر داشته و دارند.

استاندار گیلان با بیان اینکه طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته طی سال‌های اخیر میزان گفت‌وگو در خانواده‌های ایرانی کاهش یافته و استمرار این مسئله، می‌تواند به‌عنوان اختلال ارتباطی جدی مطرح باشد ، تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در فرصت بوجود آمده میان خانواده‌ها تقویت شود، آموزش مهارت‌های زندگی بویژه مهارت گفت‌وگوست.

وی طرح گفت‌وگوی ملی خانواده که از سوی دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی شده را اقدامی در راستای تحکیم بنیان خانواده خواند و گفت: اجرای این طرح راهکاری برای تحکیم ارتباط های فکری، عاطفی و خانوادگی است.

نماینده عالی دولت در استان افزود: خانواده یک پناهگاه برای جامعه است و اگر در سیاست‌گذاری‌ها، جایگاه این نهاد مهم اجتماعی به‌درستی دیده نشود، به آسیب‌هایی دچار می‌شویم که شالوده اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر زارع با تصریح این مطلب که نیاز به استفاده از فنآوری‌های جدید به‌ویژه فضای مجازی واقعیتی غیرقابل انکار است که بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفته ، بر لزوم ارائه خدمات مورد نیاز مردم از این بستر طبق توصیه های  بهداشتی و راهبردهای مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: در واقع دولت الکترونیک و ضرورت استفاده از قابلیت‌های آن؛ بخشی از سبک جدید زندگی در دوران کرونا شده و بر این مبنا استفاده و یادگیری فنآوری، از ملزومات است.

وی تغییر سبک زندگی متناسب با شرایط کرونایی را از ضرورت‌های کنترل زنجیره انتقال ویروس کرونا دانست و بیان داشت: یکی از پایه های این تغییر؛ مهارت‌افزایی و کسب آموزش‌های لازم است.

وی گفت: موضوعاتی همچون توجه به سلامت و اهمیت رعایت توصیه‌های مراقبتی در جریان مدیریت بیماری کووید 19 موثر است و خانواده ها بویژه زنان، نقش‌آفرین اصلی ارائه این آموزش‌ها به فرزندان‌شان و نیز نهادینه کردن آن در خانه، هستند.

استاندار گیلان اجرای طرح آمران سلامت از سوی جمعیت هلال احمر که در راستای پیشگیری و حفظ سلامت از 15 آبان ماه امسال آغاز شده، را طرحی ارزشمند خواند و افزود: توجه به اقدامات پیشگیرانه نقش موثری در کاهش آسیب ها دارد.

نماینده عالی دولت در استان همچنین به موضوع مناسب سازی اماکن عمومی و نیز وسایل حمل و نقل عمومی و مراکز آموزشی و تفریحی برای معلولان اشاره و تاکید کرد:  لازم است همه دستگاه های اجرایی به این امر توجه کنند.

وی با اشاره به عدم دسترسی تمامی دانش آموزان استان به ابزارهای کمک آموزشی همچون تبلت اظهار داشت: باید از ظرفیت خیران استان در این بخش بهره مند شد و مشارکت اجتماعی را افزایش داد.

دکتر زارع در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: موضوع پایش و کنترل وضعیت سلامت اجتماعی کودکان امری مهم است که باید به آن توجه شود از این‌رو باید ضمن بررسی آماری ، اقدامات مداخله ای علمی و کارشناسی و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی صورت گیرد.

در این نشست گزارشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی درخصوص وضعیت سلامت در استان، اجرای سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، اجرای طرح های مربوط به اجتماعی شدن سلامت و نیز وضعیت خودکشی و اقدامات صورت گرفته در جهت اجرای دستورالعمل پیشگیری از آن مطرح شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر نیز گزارشی از روند اجرای طرح آمران سلامت در استان و مدیرکل بهزیستی گیلان هم گزارشی از وضعیت سلامت تا ۱۸ سال و آسیب های مربوطه در این بخش را بیان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز