با سفر معاون وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛

تخصیص اعتبارات ویژه برای بازآفرینی محله خواهر امام رشت / تالاب عینک احیا می شود

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۰۹:۴۶:۲۰
کد خبر: ۱۱۱۷۱۷۹
تخصیص اعتبارات ویژه برای بازآفرینی محله خواهر امام رشت / تالاب عینک احیا می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به گیلان از تخصیص اعتبارات ویژه برای پروژه‌های بازآفرینی محله خواهر امام، احیای تالاب عینک و بازگشایی خیابان اقتصاد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری کشور در حاشیه سفر به استان گیلان با همراهی جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، سید محمد احمدی شهردار رشت، اکبری مقدم معاون عمرانی استانداری گیلان و پدرام مدیرکل راه و شهرسازی از تالاب عینک، خواهر امام، خیابان اقتصاد و برخی دیگر از پروژه‌های مهم بازآفرینی شهری بازدید کرده و با حضور در جلسه ستاد بازآفرینی شهری رشت در فرمانداری در جریان مشکلات اجرای این پروژه ها قرار گرفت.

احمدی در این جلسه شهر رشت را جزء شهرهای پیشرو در مطالعه و اجرای پروژه‌های بازآفرینی عنوان کرد که هدف از اجرای این پروژه ها، ارتقای کیفیت زندگی در محلات دارای بافت‌های تاریخی و با هویت شهر و همچنین محلات حاشیه نشین که فاقد کارایی لازم برای ساکنان محل می باشند، است.

 وی با بیان اینکه شهرداری رشت از سال ۹۴ مطالعات هدفمند پروژه‌های بازآفرینی را به منظور تصویب در ستاد ملی و تخصیص اعتبارات ملی آغاز کرد گفت: این پروژه ها در شهر رشت دربرگیرنده محلات بین دو رودخانه است که از شرقی ترین نقطه شهر یعنی زرجوب آغاز و با دربرگیری گردشگری مذهبی با محوریت بقعه خواهر امام و گذر از محله ساغریسازان، بازار رشت، پیاده راه مرکز شهر، سبزه میدان، پیرسرا، سام و چمارسرا، در نهایت به تالاب عینک با گردشگری طبیعت در غربی ترین نقطه شهر ختم می شود.

 شهردار رشت با بیان اینکه پروژه های بازآفرینی احیای تک بناهای تاریخی و خدمات رسانی به محلات کم‌برخوردار را نیز شامل می شود، گام نخست این مطالعات را پروژه های پیاده راه مرکز شهر، خیابان اعلم الهدی، بازآفرینی سبزه میدان و ساماندهی حریم بقعه خواهر امام اعلام کرد که ۳۹ درصد اعتبارات مورد نیاز آن از سوی شهرداری تامین شد.

 احمدی بازگشایی محور اقتصاد را یکی از مهمترین اقدامات حوزه بازآفرینی دانست که با تملک یک واحد تجاری در میدان شهرداری، به‌زودی راه دسترسی پیاده راه و بازار در آن ایجاد می شود.

 وی با تاکید بر لزوم احیای تالاب عینک که می تواند به قطب گردشگری شهر رشت تبدیل شود اذعان کرد: تالاب عینک یک فرصت بزرگ سرمایه گذاری در بخش گردشگری است که تاکنون مغفول باقی مانده و شهرداری رشت تلاش می کند آن را احیا کند تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار، در اقتصاد شهری نیز موثر باشد.

شهردار رشت پروژه بازآفرینی خواهر امام رشت را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این بقعه متبرکه قلب تپنده شهر و قطب گردشگری مذهبی است بر لزوم رفع مشکلات مردم با محوریت این پروژه و تسریع در اجرایی کردن آن تاکید کرد.

 وی با اشاره به تغییر رویکرد ستاد ملی بازآفرینی در تخصیص اعتبار برای محلات کم برخوردار اذعان کرد: در این راستا شهرداری رشت پروژه های خدماتی به محلاتی که در محور بازآفرینی هستند را مورد بررسی قرار داده و در قالب پروژه های اقدام مشترک با دیگر ادارات از جمله راه و شهرسازی آن را اجرایی کرده است.

 به گفته احمدی احداث خانه سلامت محله سلیمانداراب، احداث خانه سلامت عینک، احداث نهاد توسعه محله عینک، احداث پل عابر پیاده و آسفالت محله پاسکیاب، بهسازی محدوده حرم خواهر امام و احداث پیست دوچرخه سواری و مسیر پیاده از جمله این پروژه های مشترک است که برخی نظیر پروژه های پاسکیاب اجرا شده است.

 وی اعلام کرد: خانه های سلامت سلیمانداراب و عینک و نهاد توسعه محله نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دهه فجر امسال قابل بهره برداری است.

 ساماندهی جداره رودخانه زرجوب و آسفالت محله عینک از دیگر پروژه های بازآفرینی مورد اشاره شهردار رشت بود که سال گذشته با اعتبارات دولتی اجرا شد.

 آزادسازی حاشیه تالاب عینک و ایجاد مسیر گردشگری و سلامت با ایجاد پیست قایقرانی در حاشیه تالاب، همچنین طراحی و ایجاد خانه کارآفرینی و اشتغال در حاشیه آن، اجرای فاز دوم ساماندهی جداره رودخانه زرجوب، مرمت و احیای عمارت میرزا خلیل رفیع، جمع آوری آب‌های سطحی محله رودبارتان و ساغریسازان، از پروژه های بازآفرینی مطالعه شده است که به گفته احمدی در ستاد شهرستانی و استانی تصویب شده و امید است به زودی با تصویب در ستاد ملی بتوان از اعتبارات ملی برای اجرای آنها بهره برد.

 در ادامه عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکیدات شهردار رشت بر ضرورت تسریع پروژه های بازآفرینی شهری، جهت تخصیص اعتبار ویژه برای اجرای سه پروژه تالاب عینک، خیابان اقتصاد و محله خواهر امام اعلام آمادگی کرد و گفت: طرح احیای تالاب عینک که متاسفانه منجر به شکل گیری فضایی نامناسب در شهر شده، مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و اعتبار ویژه جهت اجرای آن اختصاص می باید.

 مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری کشور از اختصاص اعتبار به‌منظور تکمیل طرح بهسازی محدوده بقعه متبرکه خواهر امام خبرداد و خاطر نشان ساخت: بازآفرینی بافت قدیمی خواهر امام و رفع مشکلات مردم این منطقه که می‌تواند عاملی مهم در رونق گردشگری مذهبی باشد نیز با حمایت وزارت آغاز می شود.

 عبوری تاکید کرد: همچنین اعتبارات لازم جهت بازگشایی خیابان اقتصاد نیز در بودجه ۱۴۰۰ تامین می شود.

photo_2021-01-07_12-10-29

photo_2021-01-07_12-10-26

 

نظر شما