به همت کانون صنفی استادان دانشگاههای ایران و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان؛

نشست مجازی " دانشگاه آینده آفرین پنداره ای ایرانی " برگزار شد

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۱:۲۷:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۶۶۳۳
نشست مجازی  دانشگاه آینده آفرین  پنداره ای ایرانی  برگزار شد
نشست مجازی با عنوان " دانشگاه آینده آفرین ؛پنداره ای ایرانی " با سخنرانی دکتر بابک سیف دانشیار مهندسی برق دانشگاه شاهد از طریق فضای اسکای روم برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، در این نشست که با دبیری دکتر ژاله حساس خواه رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان و رییس کارگروه آموزش کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران و با حضور اساتید و فرهیختگان در فضای مجازی برگزار شد.

85f2f11e-9749-445a-aab3-71e8d6d5cb6d

در ابتدا دکترژاله حساس خواه  کانون صنفی استادان دانشگاه های  ایران را معرفی کرد و گفت: کانون صنفی استادان دانشگاه ایران یک سازمان مردم نهاد می باشد که با هدف تعالی نظام علمی دانشگاه در کشور در سال 94 و با اهداف و وظایف زیر تشکیل شده است:هدف اول تبیین وارتقاء جایگاه اعضای هیات علمی.هدف دوم :حفظ و دفاع از حقوق مادی و معنوی ،عزت و کرامت انسانی دانشگاهیان .هدف سوم: اصلاح و ارتقا نظام آموزش عالی کشور.هدف چهارم: تقویت فضای تعامل با نظام علمی تحقیقاتی بین المللی و کمک به دیپلماسی علمی کشور.هدف پنجم :ارتباط با دانشمندان و محققین دانشگاهی ایرانی خارج از کشور.هدف ششم :افزایش اختیارات دانشگاه.هدف هفتم :جلب مشارکت اعضای هیات علمی درپیشبرد امور دانشگاه. هدف هشتم :ارزیابی نقد و ارائه پیشنهاد در خصوص سیاست ها و برنامه ها طرح ها و لوایح مرتبط با دانشگاه.هدف نهم: ارائه نظرات کارشناسی در خصوص مسائل اجتماعی، علمی و فرهنگی، پژوهشی و فناوری دانشگاه.و در نهایت هدف آخر و دهم  دفاع از حاکمیت ارزش های اصیل اسلامی، اخلاق مداری ،خردورزی و آزادی بیان در دانشگاه می باشد.

حساس خواه گفت:کانون دارای هفت کارگروه میباشد  که یکی از این کارگروه ها ، یعنی کارگروه آموزش به تدارک این برنامه مبادرت نموده است.کارگروهها ها تلاش می کنند که با تقویت روحیه کار جمعی و ایجاد فضای مستقل جهت ارتباط و هم اندیشی از نظرات اعضای علمی دانشگاه ها پژوهشگاه ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی دولتی و غیر دولتی در سراسر کشور بهره برداری کنند و عزم لازم را برای تحقق اهداف عالی ،فرهنگی و اجتماعی با حفظ کرامت و حقوق اعضای هیئت علمی تامین کند.

او در ادامه گفت : این کارگروه امید دارد حاصل کارش در دراز مدت به ارائه تعریف جدیدی از مفهوم آموزش، ساختار نظام آموزش،تبیین محدوده ی کاربرد ،فرآیند آموزش، تعاملات و مسئولیت های مورد نیاز و مستندات و الزامات نظام آموزشی بیانجامد و عضویت و رقابت پذیری ما را در جامعه دانایی  تضمین کند.با این مقدمه به عنوان اولین گام از جناب اقای دکتر بابک سیف عضو کارگروه آموزش و دانشیار مهندسی برق دانشگاه شاهد کشور که اکنون در حال گذراندن فرصت مطالعاتی اش  در دانشگاه تورنتو می باشد  دعوت به سخنرانی  شده است  که ایده های نوین که در مقایسه دو سیستم آموزشی  دست یافته اند را در اختیار اساتید و فرهیختگان محترم قرار دهند.  

2423cb67-edba-4ff0-a957-c8c915c19826

دکتر بابک سیف با ارایه ی آمار در زمینه های رتبه های علمی ،پژوهشی ،اقتصادی و اجتماعی ایران نسبت به سایر کشورهای جهان به طرح موضوع پرداخت.

وی به نقش دانشگاهها در پرورش نیروهای موثر در جامعه اشاره کرد و گفت : متاسفانه در ایران بهره گیری از پتانسیل های افراد در رشته های مختلف جای خود را به مدرک گرایی داده است و ما شاهد این امر هستیم که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی توانند در زمینه ی بازار کار موفق باشند.

وی ادامه داد : بر طبق آمارهای جهانی در خصوص وضعیت نوآوری نیز وضعیت مطلوبی نداریم چون قانون در این بخش از حقوق معنوی به درستی حمایت نمی کند.

دکتر سیف به ضرورت تغییر در فرآیند آموزشی دانشگاهها در کشور اشاره کرد و گفت : در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان ، نقش حاکمیتی دولت بر دانشگاهها جای خود را به جمهور یا گروه اساتید برجسته تصمیم گیرنده در دانشگاهها داده است و این امر سبب گشته تا سطح علمی و پژوهشی دانشگاهها به میزان قابل توجهی از لحاظ معیارهای علمی ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه رشد علمی در کشور در توسعه اقتصادی و سایر حوزه ها تاثیر گذار خواهد بود ، افزود : نوسانات اقتصادی که در طی چهل سال در ایران به وقوع پیوسته ما را بر آن می دارد که به دنبال راهکارههایی مطلوب تر و علمی تر برای مرتفع شدن مشکلات باشیم.

وی با مقایسه رشد اقتصادی کشور چین با ایران گفت : با مشاهده نمودار رشد اقتصادی چین از سال 1961 تا کنون به این حقیقت می رسیم که آن کشور رشد اقتصادی ملایم و رو به افزایشی را در طول سالها طی کرده و این در حالی است که اقتصاد ایران همواره با نوسانات فاحش روبرو بوده و جامعه نیز به طور مداوم با شوک این تغییرات و نوسانات دست به گریبان بوده است.

در ادامه این جلسه دکتر ژاله حساس خواه نیز ضمن قدردانی از بیان مباحث مفید و قابل تامل از سوی دکتر سیف عنوان کرد : این نشست به منظور بهره گیری از نظرات اساتید و صاحبنظران تشکیل شده است و راهکار خاصی در زمینه ی موضوع جلسه از سوی دکتر سیف ارایه نمی گردد.

وی خاطر نشان کرد : امیدواریم که با بیان چالش ها و معضلات حوزه های مختلف بتوانیم شرایطی را برای تغییر و مرتفع نمودن کاستی ها و نقاط ضعف رقم بزنیم.

گفتنی است در ادامه این جلسه مجازی هر کدام از حاضرین به بیان نظرات و پرسش های خود پرداختند.

لازم بذکر است جلسه مذکور در فضای اسکای روم و در ساعت 17 عصر روز سه شنبه 12 اسفند ماه جاری برگزار گردید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز