آغاز ششمین فصل از پژوهش‌های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ‌بُن

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۹:۰۱:۰۷
کد خبر: ۱۱۶۱۲۱۰
آغاز ششمین فصل از پژوهش‌های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ‌بُن
معاون میراث‌فرهنگی گیلان از آغاز ششمین فصل از پژوهش‌های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ‌بُن املش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ ولی جهانی با بیان این مطلب گفت: ششمین فصل از پژوهش های میدانی مجموعه‌­ باستانی لیارسنگ­بن املش، از تاریخ 1400/01/15 آغاز شد.

جهانی افزود: عمده پژوهش‌های میدانی در این مجموعه با تمرکز بر بخش گورستانی آن و با هدف نجات‌بخشی داده‌های فرهنگی موجود که در ابتدا به وسیله‌ی حفاری‌های غیرمجاز مورد تهدید قرار گرفته بود، به انجام رسید و در حال حاضر با تعامل سازنده‌ای که مابین یگان‌حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نیروی محترم انتظامی و وزارت دادگستری در جریان است، عمده‌ی این آثار از خطر نابودی نجات یافته است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان گفت: این گورستان با قبوری از انواع چال‌ه­ای، دخمه‌­ای و خمره­ای حاوی داده‌های فرهنگی ارزشمندی است که بر اساس پژوهش‌های گونه‌شناختی صورت گرفته، متعلق به بازه‌ی زمانی اواسط اشکانی تا اواخر دوره­‌ی ساسانی است. شایان ذکر است که این تاریخگذاری‌ها، به وسیله‌ی آزمایش‌های سال‌یابی رادیو کربن (C14) نیز به تأیید رسیده است.

ولی جهانی در ادامه اضافه کرد: در نگاهی کلی، پژوهش‌های صورت گرفته تاکنون بر روی گورآوندهای مکشوفه از این محوطه، نشان دهنده‌ی ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جوامع باستانی حاضر این محوطه با سرزمین‌های دور و نزدیک از جمله اقوام ساکن در کرانه‌های شمالی دریای کاسپی همچون استپ‌های جنوب روسیه و یا ارمنستان امروزی خصوصاً همزمان با دوره‌ی اشکانی است.

شایان ذکر است پیش از این نیز، این مجموعه در سال‌های 1393، 1395، 1396، 1397 و 1398 مورد کاوش و گمانه‌زنی قرار گرفت و ششمین فصل از پژوهش‌های میدانی این منطقه به سرپرستی دکتر ولی جهانی شروع به فعالیت کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز