میهمان انجمن قصه‌گویی کانون گیلان؛

قصه‌ ۹۰ ثانیه، یک ایده ‌خلاقانه است

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۹:۲۵:۱۹
کد خبر: ۱۱۷۱۶۶۷
قصه‌ ۹۰ ثانیه، یک ایده ‌خلاقانه است
قصه‌های 90 ثانیه‌ای، ایده‌ای خلاقانه است که با بازخود پیام ‌ها به بالندگی رسیده و همگانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ این بخشی از سخنان صادق کیانی مقدم، میهمان انجمن مجازی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

این نویسنده، مدرس و کارگردان طی این نشست مجازی که به بهانه برگزاری بیست و سومین جشنواره ‌بین‌المللی قصه‌گویی کانون صورت‌گرفت، آشناسازی هرچه بیش‌تر مخاطبان با قصه‌های 9 ثانیه را دردستور‌کار قرارداد و از شاخصه‌های این بخش از جشنواره برای علاقه‌مندان سخن‌گفت.

این مدرس قصه‌گویی، سخنان خود در این نشست مجازی را با  نگاهی ویژه به جایگاه و اثر‌بخشی قصه‌های 90 ثانیه به پیش‌برد و با خلاقانه توصیف‌کردن این شیوه افزود: این قصه‌ها با بازخود پیام‌ها رشد یافته و به بالندگی می‌رسند.

مسئول بخش90ثانیه‌ای جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون درعین‌حال، این نوع از قصه‌گویی را به هنری اثربخش و حامل پیام‌های خوب تشبیه‌کرد و در مقایسه آن با دیگر شیوه‌های قصه‌گویی اظهار‌داشت: این اثر هنری می‌تواند دنیایی بزرگ را در خود پنهان‌ کند.

او هم‌چنین، سرعت اطلاع‌رسانی این قصه‌ها را به سفری بی‌زاد و توشه اضافه تشبیه‌کرد و خلاقیت‌ورزی و جذاب‌سازی آن  با بهره‌گیری از ابزار و شیوه‌های خلاقانه را یک ضرورت‌دانست.

پای‌بندی به قید زمانی90 ثانیه، وفاداری به چارچوب‌هایی چون: شروع، پایان، سیر روایت و شخصیت‌پردازی، ازدیگر مواردی بود که مورد توجه میهمان برنامه‌قرار‌گرفت و وی با مهم‌قلمداد‌کردن پند‌آموزی و بهره‌مندی قصه از ساختار‌ مناسب گفت: این شاخصه‌ها می‌تواند نقشی تاثیر‌گذار در ایجاد پل‌های ارتباطی مناسب با مخاطب داشته‌باشد.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درعین‌حال، ورود هنر‌مندانه به قصه،  استفاده از زبان یا لهجه خاص و زیرنویسی تصاویر را دارای اهمیت ویژه خواند و نورکافی، پس زمینه مناسب و بهره‌گیری از نماد‌های سنتی و بومی را یک اولویت برشمرد.

پرهیز از خاطره‌گویی و لزوم دستمایه ‌قراردادن قصه‌های زندگی خود و دیگران، ازدیگر مواردی بود که این فعال فرهنگی برآن تاکید‌داشت و با تبیین این موضوع که استفاده از تلفن همراه و کادر افقی دوربین، از ملاک‌های داوری این بخش از جشنواره  است، تصریح‌کرد: افزودن عکس‌های مرتبط با قصه، پویانمایی و...         به تصویر قصه‌گو نیز از مواردی است که نقش مهمی در اثر‌بخشی قصه دارد.

کیانی‌مقدم دیگر‌بخش سخنان خود را به تولید فیلم‌ قصه‌های 90 ثانیه و در قالب روایت «قصه‌ی زندگی من»، یک حرکت هد‌فمند ارزیابی‌کرد و با بیان‌این‌که «من و کرونا» و «دیروز غرور‌آفرین، فردای افتخار‌آفرین» از محور‌های موضوعی این بخش است، تصریح‌کرد: محور‌قرار‌گرفتن رخداد‌های روز‌های کرونایی و باز‌خوانی رویداد‌های افتخار‌غرور‌آفرین ‌دیروز، بستر‌ساز فردا‌های افتخار‌آفرین است و قصه می‌تواند جایگاهی مهم در این مسیر داشته‌باشد.

پایان‌بخش این نشست مجازی که 7 اردیبهشت 1400 و با حضور اعضای انجمن قصه‌گویی و علاقه‌مندان به این هنر‌صورت‌گرفت، تاکید میهمان برنامه بر مشاهده قصه‌های 90 ثانیه جشنواره سال گذشته و الهام‌گرفتنِ از این قصه‌ها بود که با پاسخ‌گویی به پرسش‌های حاضران و تشریح  روند برنامه‌ها از سوی صغری قامتی مقدم، کارشناس فرهنگی و رابط قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان همراه‌شد.

گفتنی است،  بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون با محور‌های موضوعی امید‌ها و آرز‌ها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار و ازخود گذشتگی و در  بخش‌های «ملی»، «بین‌الملل»، «برترین‌ قصه‌گوی کشور»، «قصه زندگی من» و« پادکست»  برگزار‌می‌شود و  علاقه‌مندان  تا 15 خرداد 1400 فرصت‌دارند با ثبت‌نام و بارگذاری آثار در سایت www.kanoonfast.ir   در این رویداد فرهنگی شرکت‌کنند.

شایان‌ذکر است، قصه‌های 90 ثانیه، که با عنوان قصه‌زندگی من برگزار‌می‌شود، بخشی نوبنیاد است که  از سال گذشته به این جشنواره افزوده شد و با استقبال گسترده تمامی گروه‌های سنی همراه بود.

3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز