رمان (شاه و خدا) پنجمین اثر منتشر شده رئال جادویی/قلم خلاق اولین سلاح نویسنده است

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۷:۵۵:۰۵
کد خبر: ۱۱۸۳۰۲۱
رمان (شاه و خدا) پنجمین اثر منتشر شده رئال جادویی/قلم خلاق اولین سلاح نویسنده است
حامد حاجی زاده شاعر و نویسنده داستان هایی با درون مایه اجتماعی ،تخیلی و همچنین رمان های رئال جادویی است.وی به دلیل علاقه وافری که به نویسندگی و شاعری داشت از رشته علوم ریاضی به رشته علوم انسانی تغییر رشته داد و کتاب هایی مانند عروض و قافیه و ادبیات رشته علوم انسانی را به طور مفصل آموخت و در این مسیر نیز در کنار بزرگانی که در ادبیات و داستان سرایی سررشته داشتند طی طریق کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ حاجی زاده دانش آموخته و شاگرد ممتاز رشته مدیریت دانشگاه تهران در مقطع لیسانس و کارشناسی ارشد نیز است .

گفتگویی داشتیم با " حامد حاجی زاده " شاعر و نویسنده که در ادامه می خوانید :

۱)درون مایه داستان های شما چیست و برای نوشتن داستان از چه چیزهایی الهام می گیرید؟

برای نوشتن گاهی یک جرقه کافی است.طرح یک موضوع در حد یک خط و بعد هم پرورش دادن و شاخ و برگ هایی که به آن داده می شود.طرح یا موضوع اولیه گاهی از تخیل و گاهی نیز از واقعیت ها شکل می گیرد .گاهی اوقات نیز یک واقعیتی داریم که یک جادوگر به آن اضافه می شود همانند رمان های رئال جادویی و سایر مواردو سبک نوشتاری من نیز در همین راستا بوده است.

۲)تا کنون چند کتاب منتشر کرده اید و آیا در حال حاضر کتابی در دست انتشار دارید؟

  اولین اثر من کتاب (عروس وردیه) که یک داستان اجتماعی و همچنین مربوط به روایت زندگی یک زن است که در اسارت باردار می شود.شخصیت زن داستان به نام اسما بعد از بازگشت به خانه در حالی که همسرش منتظر او بود راضی به سقط بچه نمی شود و همچنین ادامه ی ماجرا... دومین اثر بنده، به نام (شکار در مذاکره ممنوع) که یک داستان تخیلی است درباره حیوانات جنگل که هر کدام نماد فردی در جامعه ی ما است یکی نماد مدیر و دیگری نماد سرباز و... است .در این داستان کل حیوانات جنگل تحت تاثیر تصمیم نادرست مدیر در خطر نابودی قرار می گیرند. سومین اثر(پنجره طبقه چهارم)، یک داستان اجتماعی مربوط به مردان متاهل امروزی و همچنین روابط سرد عاطفی در کنار تلاش برای تغییر اوضاع است. و چهارمین اثر بنده کتاب شعر است به نام (حکم پاییز) که شامل شعرهای نو و غزل است که تا کنون چاپ شده است .کتاب (شاه و خدا) پنجمین کتاب است که رمانی شبیه به سبک رمان های رئال جادویی است وشخصیت اصلی داستان به نام پیتر سلسله مراحل قهرمانی و تحول را در دوران جوانی اش با شرایط سخت قحطی طی می کند که این کتاب هم اکنون در حال گرفتن مجوزهای لازم برای چاپ است.

۳)از نظر شما نویسنده می تواند خالق چه ژانرهایی باشد که در مخاطب تأثیر گذارد باشد؟

از نظر من نویسنده در هر حالتی از سبک و درون مایه نوشتاری می تواند خالق یک اثر ماندگار باشد حال این اثر می تواند  تخیلی باشد و یا از واقعیت نشأت بگیرد.به عنوان مثال برای نوشتن یک شعر ناب و یا داستانی که پر از ایهام و وصف های بدیع باشد به تخیل زیادی نیاز داریم.تا جایی که حتی در نوشتن یک داستان واقعی اجتماعی در شرح واقعیت، خلاقیت و یا قلم خلاق لازمه کار است.که در این راستا من هم برای نوشتن واقعیت های جامعه همیشه سعی کرده ام که از قلم خلاق دورنباشم.و این خلاقیت را می توان در کتابی که نوشتم به نام (پنجره ی طبقه ی چهارم) که شاید به نوعی داستان واقعی برای طیف بزرگی از مردان متأهل جامعه ی ما است مشهود باشد.و در مقابل (رمان شاه و خدا) و (شکار در مذاکره ممنوع)داستان آن برمبنای واقعیت نیست و بیشتر از قوه تخیل بنده به نگارش درآمده است.

۴)در بین کتاب هایی که به چاپ رسانده اید از کدام اثرتان بیشتر استقبال شده است؟و به نظر شما سرانه مطالعه ی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا در چه حدی است؟

باتوجه به اینکه نشر کتاب ها دقیقا با دوره ی کرونا مصادف شده بود، از میان کتاب هایی که به تحریر درآوردم کتاب (عروس وردیه)بیشتر از همه مورد استقبال مردم قرار گرفت.

اما با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم به طور کلی سرانه ی مطالعه در ایران در مقایسه با کشورهای دنیا خیلی پایین تر از سطح متوسط جهانی است که ظهور ویروس کرونا نیز مزید بر علت آن شد.و حال آنکه به عنوان مثال در کشور انگلستان مردم اشتیاق بیشتری در مطالعه کتاب از خود نشان می دهند و به محض شنیدن انتشار کتاب از نویسنده مورد علاقه شان به بازار،آن را خریداری و سپس مطالعه می کنند.یا وقتی که در مورد روسیه و ادبیات صحبت به میان می آید از آن به عنوان غول ادبیات جهان یاد می شودتا جایی که کتاب هایی که از زبان روسی به فارسی ترجمه شده است چندین برابر ترجمه ی کتاب های ما در کشور روسیه است.

ایران از لحاظ اقتصادی در زمینه کتاب نیز قابل مقایسه با کشورهای مذکور نیست و من امیدوارم روزی برسد که شرایط اقتصادی به مردم اجازه هزینه کردن در این حیطه را بدهد چرا که معتقدم با فراهم شدن این شرایط،فرهنگ کتاب خوانی تغییر خواهد کرد و سرانه مطالعه نیز در کشور بالا می رود.

 

تهیه و تنطیم : اعظم پرتوبین

 

نظر شما