صنعت گردشگری وگردشگری ورزشی

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۶:۰۵:۴۹
کد خبر: ۱۲۴۵۳۵۷
صنعت گردشگری وگردشگری ورزشی
ورزشهای بومی می تواند یکی از مزیتهای استان گیلان برای توسعه توریسم ورزشی باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ صنعت گردشگری یکی از بزرگترین صنایع دنیاست و ورزش یکی از متداول ترین عوامل ایجاد انگیزه برای گردشگران است گردشگری ورزشی درتمام دنیا درصنعت گردشگری رشد زیادی دارد رویدادهای ورزشی تاثیرات شگرفی در اقتصاد کشور ها ایجاد میکنند که رد پای این تاثیرات در محل گذار آنها به توسعه یافتگی یا ظهور اقتصادی مشهود میباشد گردشگران ورزشی یکی از گروه گردشگرانی هستند که هنگام برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی وارد جامعه میزبان میگردند شهرها مهم ترین و پیچیده ترین فضا ها را دارا میباشند در برگیرنده مراکز مهم اقتصادی اجتماعی و فرهنگی هستند از اینرو گردشگری از جمله فعالیت هایی است که این مراکز راتحت تاثیر قرار میدهد ایجاد فرصت های شغلی کاهش فقر ارتقا سطح زندگی افراد جامعه و توسعه زیر ساخت ها از جمله تاثیرات گردشگری شهرها میباشد.

گردشگری ورزشی فعالیت‌های مرتبط با ورزش است و از آنجا که این بخش تنها دربرگیرنده پیگیری حوادث و رویدادهای ورزشی نیست، به گردشگری ورزشی نه فقط به‌عنوان تماشای یک حادثه ورزشی، بلکه به‌عنوان عامل سفر نیز توجه می‌شود گردشگری ورزشی طیف گسترده ای از گردشگری ماجراجویانه تا گردشگری تفریحی را در بر میگیرد.

گردشگران ورزشی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:  گروه اول:این مسافران یا خود ورزشکار هستند و در صدد انجام مسابقات ورزشی سفر می کنند

گروه دوم:مخاطب ورزشی خاص هستند و به عنوان هوادار سفر می کنند.

در هر دو بخش می توان با توسعه گردشگری ورزشی در صدد جذب گردشگران برآمد.

گردشگری ورزشی به عنوان چهارمین بخش درآمدزا بعد از حمل و نقل، خودروسازی و گردشگری است و انتظار میرود رشد بیش از ۱۳۰۰ درصدی گردشگری ورزشی طی ۲۰ سال گذشته در جهان نشان از ظرفیت این حوزه برای توسعه دارد.

کشور ایران به دلیل دارا بودن شرایط جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی ویژه و همچنین داشتن پتانسیل‌های طبیعی لازم، از جمله غنی‌ترین کشورهای دنیا بوده که توان جذب گردشگران بسیاری را دارد. یکی از حوزه‌های مهم گردشگری در ایران که بنا به شرایط مختلف می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد عظیم مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد، گردشگری ورزشی است.

ایران از نظر آب و هوایی نسبت به تمامی کشورهای منطقه و بعضی دیگر از نقاط جهان مزیت کلی دارد. زمانی که در کشورهای عربی، گرمای طاقت‌فرسایی حاکم است و یا در اروپا برف سنگینی باریده، مناطقی در ایران وجود دارد که از لحاظ آب و هوایی بسیار مساعد و دلپذیر و آماده پذیرایی از تیم‌های ورزشی جهت برپایی اردوهای ورزشی می‌باشد.

بطور قطع در عصر ارتباطات، ایران به ویژه گیلان به عنوان یک استان دارای ظرفیتهای قوی برای جذب توریست، باید به دنبال راهکارهای مناسبی برای معرفی خود به جهانیان باشد. همچنین با توجه به حضور ورزشکاران ملی در مسابقه های بین المللی و میزبانی برخی از رقابتهای جهانی، می توان از گردشگری ورزشی به عنوان ابزار و کلید برای ارتباط بیشتر و موثرتر، بهترین بهره وری را داشت.

ورزشهای بومی می تواند یکی از مزیتهای استان گیلان برای توسعه توریسم ورزشی باشد

باتوجه به منابع موجود در گیلان و امتیازات طبیعی و ورزشی بی شمار آن برای جذب گردشگران ورزشی می توان راه را برای توسعه این صنعت گشود و باتوجه به رشد جمعیت برای غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها برنامه ریزی های بسیاری صورت داد.

همچنین کارشناسان و صاحبنظران براین باورند که در توریسم ورزشی افراد به خاطر داشتن سلایق مختلف تمایل به استفاده از رشته های ورزشی متفاوتی دارند، برای این منظور ابتدا باید سلایق و انواع رشته های ورزشی را دسته بندی کرد تا برنامه‌ ریزی ‌های لازم صورت گیرد، البته توجه به زیرساختها و امکانات هر منطقه نباید فراموش شود.

بدین ترتیب در گردشگری ورزشی تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و … مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید ظرفیت هر مکانی را شناخت و براساس مهمترین محورها سیاست‌ گذاری کرد.

برای رسیدن به این امر نباید فراموش کرد که ورزش تنها وسیله سرگرمی نیست، بلکه سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی یک جامعه را نیز در بر می‌ گیرد، بعد از آن با اختصاص بودجه‌ ای مناسب، تاسیسات و امکانات زیربنایی متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه ایجاد شود.

به هر حال استان گیلان نیز در کنار هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی، ظرفیتهای بسیار مناسبی برای راه‌ اندازی فعالیتهای متنوع ورزشی در سطح مطلوب دارد و با داشتن شرایط بسیار مطلوب طبیعی، برای تقویت این صنعت می ‌تواند گامی موثر در پیشرفت و آبادانی خود داشته باشد.

 

تهیه وتنظیم: رضا صدفی مسئول کمیته گردشگری هیات ورزشهای همگانی گیلان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز