رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان؛

بیش از ۳۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گیلان صادر شد

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۲:۳۳:۳۷
کد خبر: ۱۲۴۸۴۰۱
بیش از ۳۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گیلان صادر شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: بیش از ۳۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گیلان صادر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ فرهاد دلق پوش در جلسه کارگروه اقتصادی گیلان در فرمانداری آستارا گفت: در نیمه نخست سال جاری ۵۰۲ هزار و ۳۲ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۱۴ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۱۲۰ دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که از لحاظ وزن ۱۲ و ارزش اقتصادی ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

رئیس سازمان صمت در این نشست افزود: ۸۵ درصد صادرات گیلان از مرز آستارا صورت می‌گیرد و باید از ظرفیت ‌ها و فرصت‌ های موجود بهره لازم را در راستای توسعه اقتصادی ببریم.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ ارزش صادرات غیرنفتی از استان گیلان ۱۱۴ میلیون دلار بود و با وجود مشکلات، تحریم‌ ها و شیوع بیماری کرونا سال گذشته ۶۶۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گیلان صادر شده است و این نشانگر رشد ۶ برابری است.

رئیس سازمان صمت گیلان بیان کرد: هدف‌ گذاری ما برای صادرات غیرنفتی تا پایان سال جاری ۷۲۰ میلیون دلار است و این هدف ‌گذاری در حال محقق شدن است اما انتظار بیشتر از این است که باید همه دستگاه ‌ها دست به دست هم بدهند تا این امر تحقق پیدا کند.

دلق پوش گفت: در نیمه نخست سال جاری ۶۵ کارت بازرگانی صادر و ۹۹ کارت نیز تمدید شده است و برای حل مشکلات مربوط به صادرات غیرنفتی عزم جدی وجود دارد و در این نشست مسائل و مشکلات بررسی و در سریع ‌ترین زمان ممکن پیگیری و برطرف می‌ شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان هم گفت: آستارا در زمینه صادرات و واردات کالاهای اساسی نقش مهمی دارد و مشکلات زیرساختی در این امر باید برطرف شود.

آرش فرزام صفت افزود: ترانشیپمنت یکی از رویه های گمرکی است که زنجیره اشتغال ۲۰۰ نفری را در گمرک آستارا ایجاد کرده است و این رویه با ملاحظات گمرکی به لحاظ تعداد ورود کامیون ها و مدت زمان ماندن کامیون ها در محوطه باید اجرا شود.

وی اضافه کرد: با همکاری اداره کل بنادر گیلان زمینی به مساحت ۲ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برای ترانشیپمنت به زودی اختصاص پیدا خواهد کرد تا شاهد ترافیک کامیون ها در محوطه گمرک نباشیم.

 

نظر شما
پرونده ویژه