یادداشت ؛

لزوم مدیریت فضای مجازی برای پیشگیری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۱۳:۴۸:۵۰
کد خبر: ۱۲۷۶۶۹۲
لزوم مدیریت فضای مجازی برای پیشگیری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی
طاهره ریحانی فعال رسانه ای در یادداشتی به ضرورت مدیریت فضای مجازی توسط متولیان امر به جهت پیشگیری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی در جامعه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، فضای مجازی که امروزه گستردگی آن در جهان به قدری است که مکان و زمان را تحت شعاع خود قرار داده به نوعی هم موجب راحتی و آسایش و هم باعث بروز مشکلاتی از جنس دیگر شده است.

مقوله ارتباطات که زمانی رسیدن به نقطه نهایی توسعه آن دغدغه ای برای بشر محسوب می شد اکنون با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی به نقطه ای رسیده است که بسیاری از دولت ها سعی در مهار افسار گسیخته ی این تکنولوژی دارند .

شاید واژه فیلترینگ زمانی که مطرح می شود صورت ناخوشی داشته باشد و موارد منفی و موضوع سانسور اطلاعات را در ذهن متبادر کند اما از سوی دیگر ما نباید از میزان تاثیر گذاری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر جامعه غافل شویم.

محافظت از اطلاعات کاربران و جلوگیری از هرگونه افشاء ،بهره برداری و دسترسی غیر مجاز به محتواهای دیداری و شنیداری کاربران در پیام رسان های اجتماعی ، کنترل سایت ها و محتواهای پورنوگرافی و غیر اخلاقی به جهت صیانت از کودکان و نوجوانان و امکان نظارت والدین از مهمترین مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

در حال حاضر ما در فضای مجازی کشور شاهد یک رهاشدگی هستیم .مدیریت خاصی در این فضا برای مواجه با محتوایی که هر روزه به خورد جامعه می رود صورت نگرفته است.همچنین از تاثیر گذاری این فضا بر بنیان خانواده و فرزندان غافلیم و سعی داریم با ضعیف ترین تولیدات محتوایی و رسانه ای بر این جریان آزاد اطلاعاتی که شاید بیش از 50 درصد آنها هیچ بار فرهنگی خاصی ندارد اما جذابیت بصری برای بیننده دارد ،تاثیر گذار باشیم.

فضای مجازی زمانی در کشور عمومی تر شد که متولیان فرهنگی و اجتماعی و مدیران بخش های مرتبط با فناوری اطلاعات هیچگونه پیش زمینه ی لازم به جامعه در خصوص پیامدهای منفی و مخرب فضای مجازی ایجاد نکرده بودند و تا پیش از گستردگی اینترنت و شبکه های اجتماعی ، کاربران این فضا اکثرا اساتید ،نخبگان و سازمانهایی بودند که اینترنت لازمه ی پژوهش و ارتباطات آنان با سایر نقاط دنیا بود.

زمانی که بحث نت به عوام تسری یافت و فراوانی گوشی های همراه پیشرفته ،فضای مجازی را از حالت اختصاصی خارج کرد بدون اینکه هیچ آموزش و آگاهی در این خصوص به کاربران ارایه شود .

در حال حاضر نیز انتقادات از چالش ها و تهدیدات اینترنت و شبکه های اجتماعی بر خانواده ها سبب شده که مقوله طرح صیانت از داده شکل بگیرد که این طرح نیز نیازمند کار کارشناسی بیشتر ، پخته شدن است و توجه به کسب و کارهای اینترنتی و درآمد زایی ناشی از نت که در این سالها بسیار رشد کرده باید مد نظر قرار گیرد.

نکته ای که قابل تاکید می باشد این است که تمامی کشورها مدیریت و حاکمیت خاصی را بر فضای سایبری اعمال کرده اند و چارچوبی را برای فعالیت ها در این فضا معین نموده اند چون آنان نیز به این نتیجه واقف شدند که افسار گسیختگی فضای مجازی در  طولانی مدت می تواند به آسیب های جدی اجتماعی دامن بزند و بر فرهنگ مردم تاثیر بگذارد و این در حالی است که در صورت کنترل شدن فضای مجازی این بخش قادر خواهد بود جنبه های مثبتی را برای کاربران مشخص کند و رشد و توسعه را برای جامعه رقم بزند.

انتهای پیام/

به قلم : طاهره ریحانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز