سخنرانی پیش از خطبه های مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نماز جمعه

۱۴۰۰/۱۰/۲۴ - ۱۷:۴۸:۱۲
کد خبر: ۱۲۸۶۰۵۴
سخنرانی پیش از خطبه های مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نماز جمعه
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در اولین روز از هفته هوای پاک در سخنان قبل از خطبه های نماز جمعه در مصلای رشت با تبریک روز جهانی هوای پاک و آغاز این هفته به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزار خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر رضا زمانی  با تبریک فرا رسیدن هفته هوای پاک و تقدیر از حضرت آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت و مسئولین ستاد اقامه نماز استان گیلان بجهت در اختیار قرار دادن تریبون نماز جمعه این هفته رشت به محیط زیست گیلان ،عنوان داشت:شعار هفته هوای پاک امسال  "هوای پاک ، حقوق عامه ،اراده ملی " است و از عموم مردم مومن و ولایت مدار استان گیلان درخواست می کنیم که در حفظ داشته های خدادادیمان یعنی آب، هوا ،خاک، جنگلهای هیرکانی، تنوع زیستی ، حیات وحش و.... کمال حفاظت را جهت سپاس به درگاه خدای منان و همچنین به میراث گذاشتن این موهبت الهی برای نسلهای آینده انجام دهند.

وی  اظهار داشت: استان گیلان ۰/۹درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است اما از لحاظ جمعیتی پرتراکم ترین استان کشور محسوب می شود ، بطوریکه ۱۷۷ نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کنند . ۳۴ درصد استان جلگه ای و مابقی کوهپایه ای و کوهستانی است که بیشترین جمعیت نیز در همین بخش جلگه زندگی می کنند. وی افزود  استان گیلان دارای ۲۰ زیستگاه تالابی و ۳ تالاب بین المللی است که شامل تالاب انزلی ، تالاب امیرکلایه لاهیجان و پارک ملی خشکی دریایی بوجاق می باشد ، ۳۱ درصد پستانداران  ، ۶۰درصد پرندگان و ۴۴ درصد ماهیان کشور در گیلان زیست می کنند که همه این آمار ها نشان از باارزش بودن محیط زیست استان گیلان می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد : دولت مردمی و انقلابی سیزدهم ، توجهی ویژه به بخش محیط زیست داشته و یکی از برنامه های اولویت دار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ، اجرای صحیح مدیریت پسماند است  وی افزود بنا به اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است ، لذا همه ما باید در حفاظت از این سرمایه ارزشمند الهی کوشا باشیم ،   همچنین در دین مبین اسلام نیز تاکید فراوانی بر حفظ و نگهداری از این امانت الهی که خداوند به بشر عطا نموده ،شده است.  

دکتر زمانی در ادامه  به مهمترین چالش ها و مشکلات زیست محیطی گیلان ازجمله پسماند ، فاضلاب های خانگی ، صنعتی ،کشاورزی و بیمارستانها ، ورود گونه مهاجم سنبل آبی به پهنه های آبی و تالابی استان ، شکار و صید بی رویه ،فرسایش خاک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ... اشاره کرد و افزود: مشارکت و همکاری عمومی مردم درکنار  مسئولین ، سازمانهای مردم نهاد میتواند موجبات رفع این موانع و مشکلات را فراهم نماید.

وی در پایان ضمن اعلام برنامه های حفاظت محیط زیست گیلان در هفته هوای پاک ، تصریح کرد : گیلان به جهت داشتن جنگل های هیرکانی و طبیعت سرسبز بعنوان شش های حیاتی کره زمین یکی از استانهای پاک به لحاظ شاخص های آلودگی هوا نظیر منواکسید و دی اکسید کربن و گوگرد و ....محسوب می شود و امیدواریم که با رعایت الزامات زیست محیطی بتوانیم این نعمت خداوندی را برای نسل های آینده بصورت پاک و سالم به امانت بگذاریم .

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز