بارگذاری آزمایشی اولین دستگاه زباله سوز بدون دود کوچک مقیاس در روستای سالکده آستانه اشرفیه

۱۴۰۱/۰۲/۰۳ - ۱۱:۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۳۲۱۶۹۴
بارگذاری آزمایشی اولین دستگاه زباله سوز بدون دود کوچک مقیاس در روستای سالکده آستانه اشرفیه
با حضور معاون عمرانی استانداری گیلان، فرماندار آستانه اشرفیه و مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اولین دستگاه زباله سوز بدون دود کوچک مقیاس در روستای سالکده آستانه اشرفیه به صورت آزمایشی بارگذاری شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ رضا زمانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این مطلب گفت : با توجه به وضعیت بسیار بحرانی پسماند در استان گیلان و دستور ریاست محترم جمهور و نیز تاکید و پیگیری عالی ترین مقام اجرایی استان، پس از برگزاری جلسه ویژه مدیریت پسماند در استانداری گیلان  به منظور بازدید میدانی از بارگذاری دستگاه ابداعی و نوآور زباله سوز که بر اساس معرفی نامه های اولیه به روستای سالکده شهرستان آستانه اشرفیه عزیمت شد . 

وی افزود: بر اساس مکاتبات و مجوزهایی که صادر شده این دستگاه که تکنولوژی آن بومی و حاصل تلاش یکی از مبتکران استان می باشد قادر است زباله های خانگی را که پس از فرایند تفکیک باقی می ماند با کمک سوخت گاز طبیعی تبدیل به خاکستر کند چنانکه نتیجه فرایند آن تولید بخار آب و گاز دی اکسید کربن خواهد بود. 

مدیر کل محیط زیست گیلان تصریح کرد: این دستگاه زباله سوز قابلیت جابجایی دارد و موافقت های اولیه را نیز  از نهاد های متولی دریافت کرده و در حال حاضر با توجه به اینکه قادر است حجم زباله تولید شده روستایی را پوشش دهد بصورت آزمایشی و با حجم کم شروع به فعالیت کرده است. بنابراین چنانچه بتواند نتایج سنجش گاز های خروجی را آنطور که مخترع آن ادعا میکند برابر استاندارهای محیط زیستی، اظهار کند، میتوان از آن به عنوان  حرکتی موثر در مدیریت پسماند استان  نام برد. 

رضا زمانی در ادامه گفت: دستگاه مذکور مشابه خارجی ندارد و به عنوان اولین دستگاه زباله سوز بدون دودکش ثبت اختراع شده است که به تازگی به همت یکی از خیرین روستای سالکده خریداری و در محل دفن زباله این روستا نصب شده است.

نکته حائز اهمیت اینکه در این روستا با کمک یکی از تشکل های زیست محیطی برنامه های تفکیک از مبدا حداکثری با مشارکت کامل مردم روستا بویژه زنان و جوانان انجام میگیرد و فقط بخشی از زباله باقیمانده که قابلیت بازیافت ندارد به زباله سوز منتقل میشود 

دبیر کارگروه کمیته مدیریت پسماند استان افزود با توجه به انفجار فاجعه بار بحران زباله در استان و بروز تنش‌های اجتماعی در سطح منطقه لزوم توجه به ایده های نو و استفاده از تکنولوژی های بومی ضرورتی انکار ناپذیر است که هیچ گونه بهانه و سستی را در رفع این معضل بزرگ بر نخواهد تابید. معدود جایگاه های دفن زباله در سطح استان از آستانه تکمیل ظرفیت عبور کرده اند و هم اینک در وضعیت بسیار خطرناکی از لحاظ امنیت بهداشت و سلامت و محیط زیست قرار دارند. تنها راه مدیریت این وضعیت صرفا اجرای طرح های تفکیک زباله از مبدا و استفاده  از برنامه های تولید کمپوست  و در نهایت استفاده از زباله سوز های استاندارد  است که به مراتب خسارت آن به محیط زیست کمتر از دفن یا رها کردن زباله در طبیعت است.ولی بطورکلی زباله‌سوزهای کوچک‌مقیاس ، بعنوان یک راهکار موثر و قابل اتکا (بویژه در حوزه روستایی ، شهرکها و مجتمعهای پرجمعیت) همراه با اجرای برنامه های حداکثری تفیک از مبدا میتواند بعنوان بخشی از برنامه های مدیریت پسماند باشد

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در خاتمه گفت: اداره کل محیط زیست بعنوان یک طرح پایلوت(فنی و اجرایی) این دستگاه زباله سوز  را تحت پایش و بررسی قرار داده و تعیین قابلیتها و پتانسیل فراگیر شدن طرح مذکور ، منوط به بررسی‌های بیشتر آزمایشگاهی و فنی دارد وی افزود این اداره به عنوان دبیر کمیته پسماند و ناظر بر وظایف اجرایی نهادهای متولی، با جدیت از تمام طرح های نوآور برای مدیریت پسماند استان حمایت خواهد کرد و به هیچ عنوان سلامت جامعه و محیط زیست را فدای منافع عده ای سوداگر نخواهد کرد.

در این بازدید معاون عمرانی استانداری به منظور تسریع فرآیند تکمیل زیرساخت های مربوط به راه اندازی دستگاه قول همکاری و مساعدت داد و مقرر شد امکانات مورد نیاز بصورت ویژه و با سرعت در اختیار مبتکر و مخترع دستگاه زباله سوز قرار گیرد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز