ورود ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب خانگی شهر رشت به تالاب انزلی

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۵:۴۷:۴۳
کد خبر: ۱۳۳۶۹۴۷
ورود ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب خانگی شهر رشت به تالاب انزلی
دکتر رضا زمانی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان به مناسبت هفته محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت : ورود ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب خانگی شهر رشت به تالاب بندرانزلی یک آسیب جدی به این تالاب است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛  دکتر رضا زمانی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در جمع خبرنگاران در خصوص تالاب بندر انزلی اظهار داشت : مهمترین عاملی  که تالاب انزلی را تهدید می کند ،پسروی دریای خزر است  کاهش سطح دریای خزر تاثیر مستقیم  بر تالاب انزلی می گذارد با توجه به اینکه تالاب انزلی از جمله تالاب های ساحلی و متصل به دریای خزر است و نوسانات آب دریای خزر بر روی تالاب تاثیر خواهد گذاشت،

وی افزود : این اتفاق در سالیان و دهه های گذشته نیز رخ داده و این اتفاق می تواند مستمر نیز باشد .

زمانی ادامه داد : مورد دیگری که تالاب انزلی را در طی ۵۰ سال گذشته تحت تاثیر قرار داد بحث ورود فاضلاب های خانگی است که سالیانه چیزی در حدود ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب وارد این تالاب می شود از شهرهای مجاور و علی‌الخصوص شهر رشت که از طریق دو رودخانه زرجوب و گوهر رود که در مسیر به هم متصل می گردند و رودخانه پیربازار را تشکیل می دهند و در نهایت به تالاب می رسند و این موضوع یکی از چالش های مهم است.

وی خاطر نشان کرد : پسآب های کشاورزی نیز به تالاب انزلی وارد می شوند که آن نیز در حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب وارد تالاب می شوند .

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد : از دیگر موارد آسیب به تالاب بحث وجود رسوب به میزان بیش از ۶۰۰ هزار تن است که  حاصل عدم آبخیزداری مناطق بالادستی است به وسیله ده رودخانه دائمی وارد تالاب بین المللی انزلی می شود . همچنین پسماندها نیز از دیگر مواردی است که این تالاب را تحت شعاع قرار می دهد .

زمانی در خصوص هجوم گیاه مزاحم سنبل آبی به تالاب انزلی عنوان کرد : از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به پروژه مبارزه با گیاه سنبل آبی پنج میلیارد تومان اختصاص داده شده است که انشاالله در هفته آتی فعالیت اجرایی و پاکسازی سنبل آبی در تالاب انزلی  آغاز خواهد شد .

وی در خصوص راهکارهای حل مشکل تالاب انزلی گفت :یک راه حل برای جلوگیری از آسیب به تالاب ،تصفیه فاضلاب های خانگی و عدم ورود فاضلاب های خانگی به تالاب انزلی است و تبعا ورود آب سالم می تواند به احیاء و خود پالایی تالاب انزلی کمک کند و دیگر راه حل رعایت حقآبه تالاب بویژه در فصول کشاورزی است

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه بحث ریزگردها در استان گفت : گیلان نیز دچار ریزگرد است و از سال ۹۷ این اتفاق در استان رخ داده و ثبت شده است و  در سال گذشته کمیته اضطراری آلودگی هوای استان به همت استاندار محترم تشکیل شده است

وی افزود :به طور کلی دو کانون عمده ورود ریزگرد به استان داریم که خود شامل ۹ کانون هستند ،کانون جنوب غربی که به صورت سنتی بسیاری از پهنه های مرکزی کشور را در بر می گیرد و در حقیقت کانون شبه جزیره عربستان ،عراق و سوریه می باشد و امسال ما نیز شاهد ورود ریزگرد از کانون جنوب و جنوب غربی بوده ایم.کانون دیگر ،کانون شمال شرق و حوزه قفقاز است که مختص استان گیلان است  که خود شامل ۵ کانون است که از حوزه آسیای میانه وارد می شود و مستقیما استان گیلان را تحت تاثیر قرار می داد. کلیه کانون‌های ورود ریزگرد به استان گیلان کانون های با منشاء خارج از کشور هستند و محیط زیست دو ایستگاه سنجش غبار و ریزگرد یکی در ورودی استان در شهرستان منجیل و دیگری در شهرستان رشت مستقر دارد و ایستگاه دیگری نیز در بندر کیاشهر اضافه خواهد شد .

وی تصریح کرد : اگر میزان ریزگرد از حد مجاز خود بالاتر رود اداره کل محیط زیست گیلان بلافاصله اعلام می کند و کمیته ای متشکل از دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،اداره کل هواشناسی استان و ستاد بحران تشکیل می شود و اعلام می گردد.

انتهای پیام/

خبرنگار: ماریا اخوان ماسوله

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز