رونمایی از المان های شهری جشنواره تمشک بندر کیاشهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ - ۱۱:۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۳۷۱۷
رونمایی از المان های شهری جشنواره تمشک بندر کیاشهر
با حضور هنرمندان مجسمه ساز از المان های شهری جشنواره تمشک بندر کیاشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ مهندس مهیار محمدی معمار و مسوول بخش هنری جشنواره تمشک بندر کیاشهر در زمینه ی طراحی المان های شهری که در آینده در کیاشهر نصب خواهد شد ،اظهار داشت : با نگاهی که به عقبه این شهر داشته ام حرفه ها و محصولاتی در کیاشهر از قدیم وجود داشته نظیر ماهیگیری، برنج و شالی و تمشک که هم اکنون نیز می تواند تاثیر زیادی در فرآیند آموزشی و خلق یک اثر و المان شهری بگذارد.

وی با اشاره به ضرورت تعریف معماری پایدار در شهرها و آموزش خانواده ها برای توجه به مباحث فرهنگی و هنری در جهت توسعه پایدار گفت : شهر بندر کیاشهر دارای پتانسیل های زیادی در بخش فرهنگی است و توجه به موارد فرهنگی و هنری نظیر آموزش هنرهای تجسمی توسط گروه‌های هنری ،خلق اثر در زمینه های مختلف می تواند این حوزه را در این شهر ارتقاء بخشد و ایده های جدیدی را نیز برای شهر رقم بزند.

محمدی ضمن قدردانی از حمایت معنوی و توجه شهردار و اعضای شورای اسلامی کیاشهر در زمینه گسترش فعالیت های فرهنگی در این شعر عنوان کرد : المان ها و مجسمه هایی که بر اساس برپایی جشنواره های آتی در این شهر طراحی و نصب خواهد شد می تواند به نوعی نماد این شهر باشد و موجب برند سازی گردد .

در ادامه جلسه ،رضا حقی دبیر اجرایی نخستین جشنواره تمشک کیاشهر ضمن معرفی سه طراح و مجسمه ساز حاضر در جلسه عنوان کرد : هنرمندان و اساتیدی که برای ساخت المان های شهری جشنواره های کیاشهر انتخاب شده اند دارای آثار متعدد در شهرهای مختلف و صاحب نام هستند و انشاالله این عزیزان در طی روزهای برگزاری جشنواره تمشک پروسه ساخت و اجرای المان ها را در کارگاه‌های مشخص شده در محوطه جشنواره به دید و نظر مردم می رسانند.

وی گفت : آقایان صمد حسنی ،سیاوش ذوالفقار پور و مرتضی غلامی سه هنرمند طراح آثار خواهند بود.

در ادامه "صمد حسنی "  سازنده و ارایه دهنده المان و حجم محیطی در خصوص شهرهای مختلف استان و ساخت المان شهری گفت : در برخی از شهرهای گیلان چندان مجسمه و المانی وجود ندارد اما در سایر شهرها المان هایی که نصب شده دچار پراکندگی هستند .

در شهرهایی که المان کار نشده این امکان را به مدیران می دهد که صاحب طرح جامعی در خصوص معماری محیطی شوند و از پراکندگی و از هم گسیختگی جلوگیری شود .کیاشهر از جمله شهرهایی است که بستر و فضای ساخت المان فراهم است و می‌توان با دید کلان به آن نگریست و ورود کرد.

وی اضافه کرد : اثری که برای جشنواره تمشک از طرف بنده ارائه می شود با الهام از خود فرم تمشک و در ارتفاع ۲ الی ۲/۲۰ متر و قطر ۷۰ سانتی متر و ۹۰ درصد آن از جنس چوب و با پایه فلزی و نگهداری ساخته و نصب خواهد شد .

حسنی خاطر نشان کرد : برای جلوگیری از آسیب به مجسمه چوبی و نفوذ رطوبت از چوب های درختان آزاد و چنار برای این مقوله مناسب هستند چون بافت های فشرده دارند و کمتر رطوبت را به خود راه می دهند ،اما برای نگهداری و طول عمر بیشتر مواد نگهداره شیمیایی برای عایق کردن استفاده می شود .

وی تاکید کرد : هر المانی که با هر مواد و متریالی طراحی و نصب می گردد نیازمند نگهداری و حفاظت توسط شهرداری ها در هر نقطه از کشور و دنیاست ،اما می توان با انتخاب روش هایی طول عمر آن المان را بیشتر کرد.

"سیاوش ذوالفقار پور "کارشناس ارشد پژوهش هنر و سازنده المان دیگر شهری بندر کیاشهر نیز در این جلسه عنوان کرد : اثری که بنده ارائه داده ام با پایه و صفحات فلزی و پروفیل ساخته می شود و در ایام جشنواره ساختار کلی این مجسمه شکل می گیرد و در پایان جشنواره نقش کلی آن که برگرفته از ماهی خاویاری  است پس از تغییراتی که مد نظر قرار دارد برای نصب در شهر عرضه می شود .

وی با اشاره به تشکیل گروه هنری ویناک  تصریح کرد : هدف از تشکیل این گروه توجه به افق و دورنمایی از برپایی جشنواره ها  و سمپوزیوم ها در سطح ملی در بندر کیاشهر می باشد .

ذوالفقار پور عنوان کرد : این امکان وجود دارد که با موضوعیت های خاص بندر کیاشهر و با برنامه ریزی مدیران شهری یک محصول را برند سازی و ثبت کنیم و این امر جذب گردشگر را نیز به دنبال خواهد داشت .

وی اضافه کرد : شش جشنواره محیطی در رشت برگزار شد و بنده دارای ۱۵ اثر مجسمه شهری هستم و امیدواریم در آینده این گروه موجب فتح بابی برای ورود مجسمه سازان گیلانی خارج از استان که از نظر تکنیکی فوق العاده قوی و شناخته شده اند ، به این عرصه شود .

ذوالفقار پور ادامه داد : این جشنواره چندین حسن دارد و یکی از این مزیت ها پروسه ساخت المان شهری در انظار مردم است که خود باعث نشاط می شود و شهروندان صفر تا صد یک اثر هنری را مشاهده می کنند و این خود یک فرآیند آموزشی و فرهنگی است و امیدواریم با کمک و همراهی یکدیگر حرکت خوب و ماندگار شهری را ایجاد کنیم.

"مرتضی غلامی دیگر مجسمه ساز  حاضر در جلسه نیز اظهار داشت : از سال ۹۳ کار خود را در زمینه مجسمه سازی و حجم آغاز کردم و کاری که در این جشنواره ارائه داده ام مجسمه فک خزری است که گونه در حال انقراض می باشد و پیوست تمشک نیز به آن اضافه شده که با جشنواره مرتبط شود .

وی افزود : ارتفاع این مجسمه دو متر ( یک متر پایه و ۱/۱۰ خود اثر ) و ۹۰ سانتی متر پهنای اثر می باشد و از ورق فلزی ساخته شده است .

مرتضی عاطفی شهردار بندر کیاشهر و دبیر جشنواره تمشک نیز در ادامه این جلسه گفت : بر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، انشاالله جشنواره های متعددی در کیاشهر برگزار خواهد شد و از پس هر جشنواره چند المان شهری طراحی و نصب می شود .

وی افزود : پیشنهاد می شود مسیری منتهی به ساحل بندر برای نصب المان های جشنواره در نظر گرفته شود تا بتواند یادآور برپایی این جشنواره ها در کیاشهر باشد و همچنین از هنرمندان عزیز نیز درخواست شده که مجسمه هایی با طرح های ملموس تر ساخته و ارائه دهند تا برای هر مخاطبی با هر سطح فکری قابل درک باشد .

  لازم بذکر است، صمد حسنی طراح المان شهری ،دانش آموخته رشته نقاشی  دارای سابقه تدریس در دانشگاه ،بازنشسته‌ و هنر آموز آموزش و پرورش ،عضو کارگروه شهرداری رشت بیش از یک دهه ،سازنده شش المان و اثر شهری ،شرکت کننده در جشنواره های استانی و ملی می باشد ،همچنین سیاوش ذوالفقار پور کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر ،کارشناس هنرهای تجسمی ،سابقه تدریس ۳۰ ساله هنر در آموزش و پرورش ، تدریس در دانشگاه‌های مختلف گیلان ، عضو انجمن خوشنویسان و نقاشان ایران ، مبدع سوخت روی بامبو ، اجرای مشبک روی بامبو است ،مرتضی غلامی دیگر هنرمند و طراح شرکت کننده در این جشنواره دارای سابقه مجسمه سازی از سال ۹۳ و صاحب ۲۵ اثر شهری در شهرهای مختلف می باشد.

شایان ذکر است در این جلسه رئیس و اعضای شورای اسلامی بندر کیاشهر، جمعی از هنرمندان، طراحان و مدیر عامل شرکت وسام حامی مالی جشنواره تمشک نیز حضور داشتند.

گفتنی است نخستین جشنواره تمشک کیاشهر ۱۲ لغایت ۱۹ تیرماه جاری در بندر کیاشهر برگزار خواهد شد .

1111111111

122

544

انتهای پیام/

 

نظر شما