حمایت و اختصاص تسهیلات دولتی؛ شتاب دهنده احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرصنعتی رشت

۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ۱۸:۲۱:۱۶
کد خبر: ۱۳۴۵۲۲۵
حمایت و اختصاص تسهیلات دولتی؛                                           شتاب دهنده احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرصنعتی رشت
احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرصنعتی رشت نیازمند حمایت دولت و اختصاص تسهیلات دولتی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، شهرصنعتی رشت یکی از پنج شهر صنعتی بزرگ ایران است که در سال ۱۳۵۳ تاسیس و با حدود ۲۵۰ واحد صنعتی فعال در بخش فولاد، سلولزی، قطعات خودرو و داروسازی و... به عنوان پیشانی صنعت استان و یکی از مراکز مهم و قطب ایجاد اشتغال محسوب شده و بسیاری از واحدهای تولیدی آن جزو بهترین ها در سطح استان، کشور و حتی منطقه محسوب می شوند.

علاوه بر آنکه ۱۶ واحد صنعتی درحال ساخت و ۱۴ واحد نیز درصد خرید زمین برای فعالیت هایشان در این شهرصنعتی هستند که پس از ساخت وساز و اتمام کار، این تعداد نیز به تعداد واحدهای فعال افزوده خواهد شد.

می توان شهرصنعتی رشت را قلب صنعت استان دانست که بیش از ۲۰ هزار نفر در آن مشغول به کار بوده و با راه اندازی واحدهای جدید و حمایت همه جانبه دستگاه های اجرایی و مدیران دولتی در کنار همت و تلاش بخش خصوصی، این تعداد بیشتر شده و بخشی از دغدغه اشتغال دراستان و کشور کاسته خواهد شود.

اما آنچه در این برهه زمانی حایز اهمیت است، جدا از مشکلاتی که این شهر صنعتی دارد، عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب صنعتی است. درحالی که دفع مواد و پساب های باقیمانده از محصولات مصرفی، مواد مضر و خطرناک خروجی از کارخانجات و صنایع تولیدی، اثرات مضر و مخربی بر محیط زیست داشته و خواهد داشت.

مشکلی که سالها این شهر صنعتی با آن درگیر بوده، درحالی که اگر به حفظ محیط زیست و سلامت و بهداشت جامعه از سوی مدیران دستگاههای اجرایی وقت اهمیت داده می شد، احداث تصفیه خانه در این منطقه سالهای پیش آغاز و مورد بهره برداری قرار می گرفت. درحالی که درکشاکش اعتبارات و اختلاف سلیقه ها و بی توجهی برخی از مدیران وقت، اجرای این طرح به فراموشی سپرده شد.

به گفته مدیرعامل شهرصنعتی رشت اجرای تصفیه ‌خانه شهرصنعتی رشت در دولت‌های نهم و دهم از هیات دولت مصوبه اخذ کرد  ولی بدون سرمایه گذاری ماند و اجرایی نشد.

index1

مهندس میرشمس‌الدین مهدوی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم هم با وجود اختصاص ۱۴ میلیارد تومان ردیف بودجه برای تصفیه‌ خانه شهرصنعتی رشت از محل احیای رودخانه های گوهررود و زرجوب، فقط ۵ میلیارد تومان آن به حساب آب و فاضلاب تخصیص یافت و بازهم این مبلغ برای این تصفیه خانه هزینه نشد.

وی تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده، کلنگ زنی پروژه تصفیه خانه مرکزی فاضلاب شهر صنعتی رشت اواخر خرداد ماه امسال، اجرا شد که به صورت فاینانس داخلی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرارداد منعقد و مراحل خرید زمین و آزمایش مکانیک خاک و طراحی آن نیز انجام است. سرمایه‌گذار هم از طریق حق فروش انشعاب فاضلاب به واحدها درآمد خود را تحصیل می‌کند، اما تمام سرمایه گذاری احداث این پروژه توسط بخش خصوصی انجام نمی شود و قطعا برای تامین بخشی از سرمایه لازم برای اجرای این طرح، پرداخت تسهیلات بانکی و حمایتهای مالی دولت مورد نیاز می باشد.

خوشبختانه با پیگیری های انجام شده، بالاخره کلنگ اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در شهرصنعتی رشت، اواخر خردادماه امسال به زمین زده شد تا با اجرای آن هم بارقه های امید در دل دوست داران محیط زیست روشن شده و هم دغدغه صاحبان صنایعی که درکنار تولید و ایجاد اشتغال، به حفظ سلامتی افراد و محیط  زیست نیز اهمیت می دهند، برطرف گردد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز با تاکید بر لزوم احداث تصفیه خانه مرکزی فاضلاب انسانی و پساب شهرصنعتی رشت، اظهارداشت: با احداث تصفیه خانه، آرزوی 50 ساله صاحبان صنایع محقق خواهد شد.

تیمور پورحیدری گفت: فاضلاب های صنعتی به دلیل تنوع و دارا بودن کیفیت و کمیت کاملا متغیر و متفاوت با فاضلاب های شهری بوده و نیاز به توجه خاصی دارند که در صورت دفع بی رویه این پساب های آلوده در محیط زیست، خطرات جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد که نباید نسبت به آن بی اهمیت بود.

پیمانکار و سرمایه گذار پروژه تصفیه خانه مرکزی فاضلاب شهر صنعتی رشت و عضو هیات مدیره شرکت زلال ایران نیز در آیین کلنگ زنی این تصفیه خانه، گفته بود: تجهیزات و راه اندازی تصفیه خانه شهرصنعتی رشت به ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب در روز در طراحی شده است که در فاز اول با ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در روز در زمینی به وسعت حدود 2 هکتار احداث خواهد شد.

سینا بیگلری گفت: زمان احداث این پروژه برای دو سال پیش بینی شده و در مدت سه سال هم به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه فاضلاب شهرصنعتی رشت با خط لوله به قطر 1200 میلی متر از جنس پلی اتیلن از شهرصنعتی انتقال و به تصفیه خانه وارد می شود، ادامه داد: فرایند تصفیه براساس کیفیت فاضلاب خام تولیدی تلفیقی از فرایند هوازی و بی هوازی می باشد همچنین برای لجن تولیدی نیز تاسیسات هضم لجن پیش بینی شده است.

حال که بعد از سالها چشم انتظاری برای اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهرصنعتی رشت، کلنگ آن به زمین زده شده است، جا دارد  مسئولان و مدیران دولتی با همت مضاعف و پیگیری های جدی تر، با انجام حمایتهای موثر در زمینه تامین منابع و یا دریافت تسهیلات، این پروژه مهم و بزرگ  را هرچه سریع تر و لااقل در مدت زمان پیش بینی شده اجرا کنند.    

مشاور پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرصنعتی رشت و مدیرفنی شبکه تبادل فناوری، درهمین زمینه، مهم ترین مساله در اجرای این پروژه را تامین اعتبار آن عنوان کرد.

دکتر حمید نجارزادگان گفت: چون این طرح قرار است توسط بخش خصوصی اجرا شود، از بودجه دولتی مغفول مانده است درحالی که تامین و تخصیص اعتبار یا تسهیلات برای اجرای آن، به تسریع هرچه سریعتر احداث تصفیه خانه کمک می کند.

وی افزود: برآورد اولیه برای احداث این تصفیه خانه با ظریفت 15 هزار مترمکعب در روز، بالغ بر370 میلیارد تومان است که تامین آن از عهده بخش خصوصی خارج است و احداث تصفیه خانه مجزا برای هر واحد صنعتی نیز امکان پذیر نیست، بنابراین چون این پروژه جزء طرح های ملی است، می طلبد تا برای تسریع آن تسهیلات و حمایت های دولتی بیشتری صورت گیرد.

مشاور محیط زیست شبکه تبادل فناوری، با بیان اینکه اگر این طرح درسالهای گذشته اجرا می شد، هزینه کمتری داشت و اکنون نیز با در نظر گرفتن تورم و افزایش قیمتها، اگر اجرا نشود، در آینده هزینه بیشتری را متحمل خواهیم داشت، بر تسریع روند اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب رشت تاکید کرد.   

دکتر حمید نجارزادگان اذعان داشت: این شرکت و شرکت های دانش بنیان، توانایی فنی و تخصصی لازم را برای چنین طرح هایی دارند اما انجام چنین طرح های بزرگی با توجه به اهمیت آن و اشتغال ایجاد شده، حمایت مسئولان  دولتی و صندوق ملی محیط زیست را می طلبد.

وی بار دیگر در خصوص اهمیت احداث تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، یادآورشد: پساب فاضلاب این واحدها وارد شبکه شهری، رودخانه گوهررود و در نهایت تالاب انزلی می شود که اثرات مخرب زیست محیطی فراوانی داشته و مشکلات زیادی را هم برای تالاب انزلی به وجود آورده است و همانطور که ریاست محترم جمهور تاکید داشتند، باید سریع تر مشکلات این تالاب هم برطرف شود.

به نظر می رسد حال که پس از سالها کلنگ احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرصنعتی رشت زده شده تا احداث آن آغاز شود، انتظار می رود تا مسئولان و دست اندرکاران حمایت بیشتری معطوف داشته باشند تا در اسرع وقت این کار انجام شود تا آیندگان از آن به عنوان یک پروژه مهم تاریخی یاد کنند.

چرا که توسعه پایدار در کنار حفظ محیط زیست، سبب خواهد شد تا شهرصنعتی رشت با موقعیت و زیرساخت های مناسب، به شهر صنعتی پویا و نمونه تبدیل شده و قلب صنعت گیلان همچنان در شهرصنعتی رشت بتپد و زمینه پویایی و شکوفایی هرچه بیشتر اشتغال، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری را در استان شاهد باشیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز