مدیرکل میراث فرهنگی : ورزش ملی چوگان در گیلان هم به ثبت می رسد

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ - ۱۵:۵۷:۱۳
کد خبر: ۱۳۷۷۸۵۵
مدیرکل میراث فرهنگی : ورزش ملی چوگان در گیلان هم به ثبت می رسد
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان در دیدار با رئیس هیئت چوگان استان از ثبت چوگان در یکی از شهرهای گیلان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان در دیدار با فرشید رزم پوش رئیس هیئت چوگان گیلان گفت: چوگان یکی از ورزش های است که 600سال قبل از میلاد در دوران هخامنشیان شکل گرفت ، در دوره صفویان به شکوفایی رسید و در گیلان هم ۴۰۰ سال پیش این رشته درمیدان لاهیجان برگزار می شد.

وی افزود: این ورزش میراث فرهنگی ملی ایران بشمارمی رود که در جهان به نام میراث ایران در یونسکو ثبت شده است و آمادگی آن را داریم که در یکی از شهرهای گیلان که خواستگاه کهن این رشته بوده را به ثبت برسانیم.
 
رئیس هیئت چوگان گیلان نیز در این دیدار عنوان کرد:  ساخت تندیس چوگان در میادین شهرهایی چون لاهیجان، رشت و تالش که چوگان در گذشته در آن شهر ها بازی می شد، احیای خانه و موزه چوگان در مرکز استان و ساخت اسب های چوبی در پارک ها و فضاهای سبز شهرستان های گیلان برای آموزش این میراث ملی که ترویج آن از تاکیدات مقام معظم رهبری است، از جمله برنامه هایی ست که می توان به کمک دیگر دستگاه ها انجام شود.
 
فرشید رزم پوش با تقدیر از حمایت های جهانبخش آرمان مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در احیای این رشته در استان گفت :تصمیم داریم در نشست مشترکی با حضور مدیران کل ورزش و میراث فرهنگی گیلان و همچنین شهرداران شهرهای تاریخی و مستعد در حوزه چوگان و سوارکاری ، ابعاد مختلف این ورزش تاریخی را بررسی و گام‌های بلندی در این راستا برداریم .
 
وی همچنین از برگزاری دومین دوره مسابقات چوگان ساحلی کشور و اولین همایش ملی معرفی چوگان اوایل آبان ماه در تالش خبر داد و افزود: این مسابقات به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش با شرکت ۸ تیم آقایان و 4 تیم بانوان از سراسر کشور در تالش برگزار خواهد شد.
 
رهبر انقلاب اسلامی چوگان را بخشی از فرهنگ غنی ایرانی معرفی کردند و تاکیدات فراوانی بر احیای این ورزش فرهنگی و کهن دارند.
.
چوگان در 9 دوره رقابتهای المپیک بازی شده و طرفدران زیادی در 70کشور دنیا دارد.
 
انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز