شناسایی توانمندی‌های مغفول در زمینه توسعه همکاری تجاری گیلان و ترکیه

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۰:۲۱:۴۷
کد خبر: ۱۳۷۹۷۷۸
شناسایی توانمندی‌های مغفول در زمینه توسعه همکاری تجاری گیلان و ترکیه
فرماندار رشت با تاکید بر استقبال و حمایت از گسترش تبادلات اقتصادی با تجار و صنعتگران بخش خصوصی ترکیه، اظهار داشت: ظرفیت شهرک های صنعتی رشت، فرصتی مناسب برای همگرایی بیشتر در تعاملات اقتصادی با صاحبان صنایع و بازرگانان ترک فراهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ حمیدرضا امام پناهی در نشست هم اندیشی با جمعی از فعالین اقتصادی استان گیلان و کشور ترکیه که با شرکت رئیس انجمن تجار و صنعتگران ترکیه، رئیس اتاق بازرگانی گیلان، اعضای اتاق تعاون و بازرگانی استان، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و جمعی از صنعتگران گیلانی صورت پذیرفت؛ ضمن خیر مقدم به میهمانان و با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در تحکیم روابط با همسایگان و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، جلساتی از این دست را گشودن بابی جدید در سرمایه گذاری حوزه صنعت شهرستان و افزایش تبادلات تجاری دانسته و بر نقش بازرگانان دو طرف در تسهیل و توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.

وی گفت: دستیابی به حجم مبادلات هدف‌گذاری شده ۳۰ میلیارد دلاری در روابط تجاری دو طرف، با رفع موانع و توسعه همکاری‌های فیمابین تولید کنندگان و تجار ایرانی و ترک امری شدنی است.

نماینده عالی دولت در مرکز استان آماده بودن زیرساخت‌های لازم، دسترسی آسان به خط سراسری ریلی و امتداد آن به بنادر کاسپین و آستارا، قرار گرفتن در مجاورت منطقه آزاد انزلی و نقش استراتژیک ایران و ترکیه در پیوند آسیای شرقی، اوراسیا و شبه قاره هند به اروپا را از جمله موارد ظرفیت های در خور توجه شهرک های صنعتی رشت، برای همگرایی بیشتر اقتصادی تولیدکنندگان و بازرگانان رشت و ترکیه عنوان و ادامه داد: شهرستان رشت پتانسیل عهده داری بخش قابل توجهی از حجم همکاری‌ها و مبادلات تجاری رو به گسترش ایران و ترکیه را دارا می باشد.

امام پناهی با بیان این مطلب که امروز دیوار تحریم‌ها نه تنها ترک برداشته، بلکه کاملا فرو ریخته و بی اثری آن بر همگان روشن شده است؛ خاطرنشان کرد: دو طرف باید به بهترین شکل، از فرصت به دست آمده برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بر اساس منافع دوجانبه استفاده نمایند.

وی توجه ویژه ریاست محترم جمهوری و مجموعه کارگزاران دولت مردمی ایران قوی به تقویت دیپلماسی اقتصادی بخصوص با همسایگان را مشوقی مهم برای سرمایه‌گذاری و گسترش روابط تجاری فیمابین فعالین اقتصادی ایران و ترکیه معرفی نمود.

فرماندار رشت شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های مغفول در بستر همکاری های تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه را از مهمترین مولفه ها، در خیز بلند طرفین به سمت افزایش زنجیره مبادلات دانسته و اظهار داشت: بخش گردشگری یکی از زمینه‌های مهم و کمتر دیده شده در روابط اقتصادی دو طرف و دارای مزیت های فراوان برای سرمایه گذاری می باشد.

002

در ادامه سعید محمد جان رئیس انجمن تجار و صنعتگران ترکیه نیز با اشاره به کاهش قابل ملاحظه مبادلات تجاری و اقتصادی دو طرف در نتیجه اعمال تحریم های آمریکا، موفقیت های بدست آمده در بحبوحه تحریم‌های یکجانبه را قابل تحسین دانسته و بر نقش و آمادگی تجار و صنعتگران ترکیه ای بخصوص ایرانیان مقیم آن کشور در ارتقاء روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشورمان تاکید کرد.

وی افزود: صنعتگران و بازرگانان دو طرف باید مانند یک خانواده عمل نموده و زمینه‌های گسترش روابط را فراهم آورند.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی گیلان، با بیان لزوم تشکیل تیمی مشترک برای فهرست نقاط قوت، حذف موانع و شناسایی بسترهای مناسب فعالیت در بازارهای هدف، برای هم افزایی در تجارتی موفق و انتفاع دو طرف از بازار تجارت جهانی بخصوص بازار آسیای میانه، ضمن تاکید بر اهمیت مسائل اقتصادی در تحکیم روابط دوجانبه، استان گیلان را برخوردار از ظرفیت‌های فراوان و قابل اعتنا در این زمینه دانست.

انتهای پیام/

نظر شما