استاندار گیلان: شهید میرزا کوچک و نهضت مردمی جنگل، افتخاری برای گیلان و ایران است

۱۴۰۱/۰۹/۱۱ - ۰۹:۲۹:۳۳
کد خبر: ۱۴۰۵۸۳۳
استاندار گیلان: شهید میرزا کوچک و نهضت مردمی جنگل، افتخاری برای گیلان و ایران است
نماینده عالی دولت در گیلان نهضت جنگل و حرکت ضد استبداد و استعماری میرزا کوچک جنگلی را با همراهی مردم برشمرد و گفت: این شهید مبارز و حرکت اسلامی و عدالتخواهانه نهضت جنگل برای گیلان و ایران اسلامی مایه افتخار است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ اسدالله عباسی در ویژه برنامه تلویزیونی میرزای ایران که بمناسبت یکصد و یکمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی از خانه میرزا واقع در استاد سرای رشت بصورت زنده از شبکه های سراسری و  شبکه استانی باران پخش شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهیدان مدرس و میرزا کوچک جنگلی اظهار کرد: این دو روحانی شهید، دو چهره برجسته مبارزاتی در تاریخ ایران هستند.

 وی اضافه کرد: در جایی نفس میکشیم که روزگاری قدمگاه میرزا کوچک جنگلی با آن ایمان قوی و روحیه استکبارستیزی و مبارزاتی در حال اسلام و قرآن و اعتقادات بوده است.
photo144121785161204327(1)
 
وی با اشاره روحیه مبارزاتی، استعمار و استبداد ستیزی و عدالتخواهی میرزا کوچک جنگلی گفت: این شهید نستوه برای گیلان و ایران یک بزرگ افتخار است چراکه با تکیه بر ایمان قوی، بصیرت و روحیه مبارزاتی،برای آگاه‌سازی جامعه در آن دوران خفگان بسیار تلاش کرد.
 
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر مردمی بودن نهضت جنگل توسط میرزا کوچک جنگلی افزود: عده‌ای در گذشته همواره سعی داشتند تا نهضت جنگل را از مردم جدا بدانند درحالی این نهضت برگرفته از بطن مردم بوده است.
 
عباسی ادامه داد:باید ابعاد گسترده شخصیت معنوی و مبارزاتی میرزا کوچک جنگلی برای نسل جدید معرفی کنیم تا شاهد بروز چنین تحلیل‌هایی غیرمنصفانه  ای نباشیم.
 
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته در خصوص جمع آوری اسناد تاریخی مربوط به میرزا کوچک جنگلی به خوبی عمل نشده است، تصریح کرد:‌ مقام معظم رهبری در سفر پربرکت خود به‌ گیلان میرزا و نهضت جنگل را شروع کننده راه انقلاب اسلامی دانسته و در هفته بسیج، میرزای جنگلی و رئیس علی دلواری را نماد بارز مبارزه در ایران معرفی کردند.
 
وی برگزاری نخستین کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی را یک افتخار برای استان گیلان دانست و گفت: همواره آرزو داشتم در خصوص میرزا کوچک جنگلی بیشتر بدانم و این یک توفیق بود که زمان تصدی بنده به عنوان خادم مردم در استانداری گیلان، کنگره بین المللی میرزا کوچک خان را برگزار کردیم تا بتوانیم خدمتی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در خصوص میرزا و شناسایی ابعاد شخصیت میرزا ظلم شده، اظهار کرد: گذشتگان نتوانستند شخصیت این مبارز را به خوبی برای نسل معرفی کنند و اکنون مسئولیت تلاشگران این کنگره به مراتب بیشتر است.
 
استاندار گیلان با تاکید بر جمع‌آوری اسناد مربوط به شهدای مبارز اسلام و شهیدان گرانقدر ایران اسلامی و معرفی درست به نسل حال و آینده، بیان کرد: بهره مندی از سیره شهدا که همان مسیر امام حسین(ع) بوده و توجه به وصایای شهیدان؛ نقش مهمی در بصیرت جامعه و تقویت روحیه ایستادگی ملت دارد
.
عباسی نقش راه‌اندازی دبیرخانه دائمی میرزا کوچک جنگلی در جمع‌آوری اسناد مربوط به این شهید را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: دبیرخانه کنگره در رشت راه‌اندازی می‌شود و‌ برای جمع آوری اسناد مربوط به میرزا از ظرفیت همه مورخان و اندیشمندان در این دبیرخانه استفاده خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مبنای اعتقادی میرزا بر گرفته از نهضت عاشورا بوده و این امر هیچگاه از بین نخواهد رفت، افزود: بخش پژوهش در خصوص بازشناسی میرزا با بهره گیری از جامعه دانشگاهی حائز اهمیت است و باید مقالات و پایان نامه‌های مرتبط جمع آوری، دسته بندی و در اختیار علاقمندان تاریخ قرار گیرد.
 
رئیس کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی با تاکید بر مردمی بودن حرکت و نهضت تاریخی میرزا کوچک جنگلی بیان کرد: حرکت میرزا یک حرکت تاریخی و از دل مردم بوده است و همین علت بود که عده‌ای به دور میرزا نفوذ کرده و در شهادت میرزا نقش داشتند.
 
عباسی با اشاره به وجود نقاط ضعف و قوت  برگزاری نخستین کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی گفت:  در این کنگره به مسائل مختلف توجه شد و از این به بعد وظیفه ما بسیار سنگین است.
 
وی اضافه کرد: اقدامات فرهنگی در خصوص ابعاد شخصیتی میرزا بسیار تاثیر گذار است و از همین جا از همه هموطنان برای پژوهش و همراهی همه جانبه در خصوص همیاری با دبیرخانه دائمی دعوت میکنم.
 
photo144121785161204382
کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی( اجلاسیه رشت) امروز در تالار مرکزی این شهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار گیلان و جمعی از مسئولان استان و اقشار مختلف مردم از نقاط مختلف کشور برگزار شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز