غربالگری رایگان بیماریهای دیابت و سرطان در مراکز جامع خدمات سلامت و بهداشت

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۱۵:۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۴۲۸۱۲۵
غربالگری رایگان بیماریهای دیابت و سرطان در مراکز جامع خدمات سلامت و بهداشت
دکتر سید محمود رضوانی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت : غربالگری چهار بیماری ( دیابت ، فشار خون بالا ، اختلالات چربی خون ، بیماریهای قلبی و عروقی ) و سرطان بصورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان،  دکتر سید محمود رضوانی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ومرکز بهداشت استان در جمع خبرنگاران به مناسبت سیزدهمین بسیج ملی تغذیه سالم با شعار " حال خوب با وزن مناسب"  گفت : اضافه وزن و چاقی در حال حاضر معضلی است که کل دنیا با آن دست به گریبان هستند و گفته می شود که ۸۰۰ میلیون نفر در جهان با چاقی زندگی می کنند و پیش بینی می شود که اگر این روال ادامه یابد در چند سال آینده یک میلیارد از جمعیت جهان با اضافه وزن و چاقی روبرو باشند.

وی افزود : بیشتر این آمار متعلق به کشورهای در حال توسعه است اگر چه در کشورهای توسعه یافته نیزاین معضل وجود دارد . کشورها تعهد کرده بودند که تا سال ۲۰۲۵ روند رو به افزایش چاقی را متوقف کنند اما این روند کاهش نیافته و بلکه افزایش نیز داشته است .

رضوانی با اشاره به مشکلات جسمی ناشی از چاقی و اضافه وزن عنوان کرد : اگر زمانی مرگ و میر به دلیل مالاریا ، ذات الریه و ... بود اکنون علت های اصلی مرگ و میر بیماریهای غیر واگیر هستند . این بیماری‌ها شامل دیابت ، فشار خون بالا ، سرطان و بیماری‌ بیماریهای قلبی و عروقی می باشند .

وی ادامه داد : اگر این این بیماریها را کنار بگذاریم سایر بیماری ها سهم اندکی در مرگ و میر دارند .

رضوانی با یادآوری اپیدمی کرونا در سال‌های گذشته گفت : مهمترین عوارض کرونا علاوه بر مرگ و میر ، قرنطینه طولانی مدت جمعیت در خانه و نداشتن تحرک بود که باعث افزایش چاقی در افراد شد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد : امیدواریم که بتوانیم با آگاهی هایی که از طریق رسانه ها در سطح جامعه صورت می گیرند روند اضافه وزن و چاقی را کند نماییم چون با توجه به نوع و سبک زندگی مردم  ، معضل اضافه وزن کاملا از بین نخواهد رفت .

وی در زمینه غربالگری دیابت و سرطان اظهار کرد : سالهاست که غربالگری این بیماری ها و همچنین بیماری های فشارخون بالا ،قلبی عروقی و اختلالات چربی خون از سنین ۳۰ تا ۵۹ سال در مراکز انجام می شود  . آمارهای ما ایده آل نیست . غربالگری کاملا رایگان نیست .

وی افزود : برای شاخصه های مورد نظر افراد مورد غربالگری در زمینه سرطان های مختلف قرار می گیرند.  

خبرنگار : ماریا اخوان ماسوله

انتهای پیام /

 

نظر شما