وزیر راه وشهرسازی:

ایران اسلامی در شمال و جنوب یک قدرت دریایی است

۱۳۹۴/۰۶/۰۸ - ۱۸:۵۶:۳۶
کد خبر: ۳۱۲۷۹۳
ایران اسلامی با داشتن توانمندی های فراوان در زمینه های حمل و نقل ، نظامی ، تجاری و اقتصادی در جنوب و شمال، یک قدرت دریایی محسوب می شود .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان : عباس آخوندی  در آیین افتتاح سه پروژه بزرگ زیربنایی در بندرگاه انزلی اظهار کرد: کشور ما در موقعیتی قرار گرفته که می تواند نقش بسیار مهمی در جهت توسعه و آبادانی خود و منطقه ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد : این قدرت و توان را داریم که هم برای مردم خودمان رفاه و آسایش و ایجاد ثروت کنیم، هم برای منطقه ثبات و توسعه فراهم نماییم .

وی متذکر شد: کشوری که ادعای قدرت منطقه ای دارد ، باید به مسوولیت های این بخش نیز توجه داشته باشد .

آخوندی با بیان این که قدرت بدون مسوولیت بی ارزش است، افزود : ما که در این منطقه ادعا داریم و این را چه در جریان جنگ تحمیلی و چه در دوران تحریم و مذاکرات پیچیده 1+5 ثابت کرده ایم؛ ضمن برخورداری از منطق ، علاقمند به استفاده از زبان گفتگو نیز هستیم و به مسوولیت منطقه ای خود که همانا ایجاد ثبات و امنیت است، عمل می کنیم .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ثبات و امنیت کشور گفت: به حول و قوه الهی می توانیم از این ثبات حداکثر استفاده را برای توسعه ببریم .

وی در ادامه اظهار کرد: فقط ایجاد زیربناها نیست که حائز اهمیت است بلکه مهمتر از آن، شبکه تجاری اقتصادی است که باید مستقر شود و از زیربناها برای توسعه و رونق اقتصادی کشور استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در جنوب کشور از بندر امام تا چابهار و در شمال، تاسیسات دریایی و بندری خوبی داریم.

وی بندرگاه انزلی را نشانی از قدرت دریایی عنوان و خاطرنشان کرد: بزرگترین بندر تجاری عملیاتی خزر متعلق به ایران است.

آخوندی ادامه داد: بیش از 20 میلیون تن، ظرفیت فعالیت بندری در بنادر شمالی خود در خزر داریم که بزودی به 25 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد .

وی متذکر شد: نکته مهم استفاده از این ظرفیت ها و انواع زیربناهای نرم افزاری ، سیستم های بانکی ، حقوقی و گمرکی در عمل برای تسهیل تجارت و ایجاد ثروت و کمک به توسعه اقتصادی در کشور است .

وزیر راه و شهرسازی توسعه و تقویت ترانزیت را بعنوان یک منبع ایجاد ثروت برای کشور مورد تاکید قرار داد و افزود : همواره باید اقدام به سرمایه گذاری مداوم کنیم .

وی ابراز امیدواری کرد که بحث ارتباط شمال - جنوب را که خواسته مردم منطقه است، تامین شود و گفت: هم اکنون وضعیت خوبی در زمینه ترانزیت داریم و در حال حاضر با شبکه جاده ای این کار را انجام می دهیم و قطعا با ایجاد شبکه راه آهن و اتصال آن به بنادر انزلی و آستارا ، می توانیم شبکه ترانزیت را تقویت کنیم .

آخوندی با بیان این که بندرگاه انزلی بندری تاریخی است و مردم منطقه با کشورهای همسایه خزر روابط تجاری قدیمی داشته اند ، متذکر شد: باید تلاش کنیم حجم تجارت صادراتی مان را با کشورهای همسایه خزر افزایش دهیم .

وی اظهار کرد : تلاش های اتاق های بازرگانی استان های گیلان، مازندران و گلستان برای توسعه جریان حمل و نقل دریایی تجاری با کشورهای خزر خیلی مهم است؛ نه فقط در زمینه صادرات بلکه به این منظور که حمل و نقل اقیانوس هند را از طریق این منطقه به روسیه وصل کنیم .

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : با استفاده از فضای موجود بین المللی باید در کشور بین قاره ای نگاه کنیم و از طریق ایران و خزر، بین شبه قاره هند و کشورهای آسیای میانه ارتباط برقرار کنیم .

وی متذکر شد: بسیاری از این کشورها دسترسی به آب های آزاد ندارند و ما می توانیم ایجاد کننده این ارتباط باشیم .

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : در کنار ایجاد زیرساخت ها ، باید روی بخش نرم افزاری بیشتر کار کنیم .

وی با اشاره به این که بندرگاه انزلی به دلیل قرار داشتن در بافت شهری بندر ویژه ای است، گفت : سازمان بنادر بعنوان یک مسوولیت اجتماعی آمادگی دارد در زمینه کمک به زیباسازی و توسعه شهری و دسترسی آسان مردم به بندرگاه ، ایجاد اسکله تفریحی گردشگری همکاری و ایجاد خدمات داشته باشد.

آخوندی با اشاره به ظرفیت های بندر و تالاب برای توسعه تاکید کرد : مجموعه شهر و بندر باید تعامل مثبت داشته باشند تا کیفیت زندگی مردم ارتقاء پیدا کند .

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه سخنانش با اشاره به آغاز بهره برداری از سه پروژه زیرساختی با 122 میلیارد تومان سرمایه گذاری، نوید سرمایه گذاری های بیشتر به منظور رونق فعالیت ها در بندرگاه انزلی را داد.

سه پروژه موج شکن ها، اسکله و پایانه مسافری بندر انزلی عصر دیروز در بندرگاه این شهر با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بهره برداری رسید.

نظر شما