فاز نخست مجتمع آموزشی جهاددانشگاهی گیلان افتتاح شد

۱۳۹۴/۰۹/۰۴ - ۲۳:۲۱:۴۰
کد خبر: ۳۴۳۷۹۴
فاز نخست مجتمع آموزشی جهاددانشگاهی گیلان افتتاح شد
فاز نخست مجتمع آموزشی پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان با حضور رییس جهاددانشگاهی کشور و مسئولین استانی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در گیلان "فاز نخست مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان با عنوان «شهدای حرم» افتتاح شد.

آزمایشگاه بتن، آسفالت، مکانیک خاک و همچنین رونمایی از طرح‌های پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان از دیگر پروژه‌هایی است که امروز مورد بهره برداری و رونمایی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا،پروژه‌های جهاددانشگاهی گیلان با حضور محمد احمدی‌پور،معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان و محمدحسین اصغریان،معاون توسعه‌ مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان،علی خاوری ،مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان، رنجکش ،مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان، مهدوی ،فرماندار رشت و دیگر مسئولین استانی به بهره‌برداری رسید.

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشور امروز، 4 آذر در مراسم بهره‌برداری از اولین ساختمان احداث شده در مجتمع آموزشی، پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان در فاز دوم اراضی مسکن مهر رشت، گفتمان امروز کشور را گفتمان پیشرفت با حفظ ارزش‌های انقلاب دانست و اظهار کرد: توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فناورانه زیرساخت‌های اصلی پیشرفت هستند.

وی با بیان اینکه توسعه علمی و فناورانه منجر به ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر تولید ملی می‌شود، افزود: تولید ملی برای مردم ایجاد رفاه می‌کند و ضامن اقتدار دفاعی و امنیتی کشور است لذا مجموعه جهاددانشگاهی سعی در نشان دادن پتانسیل‌های علمی و فرهنگی کشور دارد و پیگیر کاربردی شدن طرح‌ها و الگوسازی آن در جامعه است تا اقتصاد ما اقتصادی بر مبنای علم و دانش داخلی باشد. با علم و فناوری دیگران نمی‌توان اقتدار آفرید. البته یادگیری تکنولوژی‌های جهانی و ارتقای آموخته‌ها جزو وظایف ماست.

دکتر طیبی با اشاره به تهیه برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی، تصریح کرد: این برنامه بر مبنای ایجاد توانمندی‌های مختلف از سوی جهاددانشگاهی و تعمیم این توانمندی ها به جامعه قرار گرفته است لذا همه واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور در حوزه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فناورانه و اشتغال‌‌آفرین، باید دارای فعالیت‌های شاخص باشند. قطعا این فعالیت‌ها بر اساس نیاز ملی یا مزیت‌های استانی طراحی می‌شوند.

رئیس جهاددانشگاهی کشور خواستار تعامل و همکاری مدیران استانی در اجرای فعالیت‌های ملی جهاددانشگاهی گیلان شد و ادامه دا: در نظر داریم طرح مدیریت و ساماندهی پسماندهای شهری و انتخاب روش مناسب امحا را با محوریت جهاددانشگاهی گیلان در کشور اجرا کنیم، زیرا پسماندها مشکل جدی استان‌های شمالی و کلانشهرهاست و باید با یک روش علمی مدیریت شوند. جهاددانشگاهی فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه کمپوست و روش‌های امحا انجام داده است.

وی با تاکید بر لزوم انتخاب روش‌های علمی و مناسب امحا، بیان کرد: طراحی و ساخت واحدهای زباله‌سوز براساس تکنولوژی‌های روز بسیار مهم است، زیرا وقتی زباله با انواع و اقسام مواد سوزانده می‌شود، سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد لذا حتما باید در انتقال تکنولوژی و انتخاب پروژه‌های امحای زباله دقت لازم را داشته باشیم و به مسائل غیر علمی تکیه نکنیم.

دکتر طیبی با اشاره به هزینه‌بردار بودن مسئله امحا، گفت: واحدهای کوچک و ارزان زباله‌سوز اقتصادی نخواهد بود و در آینده مشکل‌آفرین می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمادگی جهاددانشگاهی در حمایت از چای گیلان، یادآور شد: با توجه به اهمیت محصول چای در کشور، جهاددانشگاهی می‌تواند همکاری خوبی را در زمینه اصلاح نژاد، اصلاح الگوی کشت، اصلاح فرایند فرآوری چای خشک و تولید محصولات جدید از چای با سازمان چای و وزارت جهادکشاورزی آغاز کند.

رئیس جهاددانشگاهی گیلان تولید سیستم‌های قابل حمل تصفیه آب همراه نفت را یکی از فعالیت‌های علمی ارزنده پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی دانست و تصریح کرد: نفت استخراج شده در کشور به همراه آب و آب‌نمک است و مرور زمان بر حجم این آب‌ها می‌افزاید لذا پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی با طراحی پروژه‌ای جدید در سطح ملی، کار جداسازی علمی را آغاز کرده است.

وی با اشاره به ارائه خدمات مثبت مرکز درمان نازایی جهاددانشگاهی به زوج‌های جوان، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی این مرکز در جهاددانشگاهی واحد گیلان نیازمند مساعدت مدیران استانی هستیم.

دکتر طیبی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص نقش جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور، بیان کرد: با توجه به حجم عقب‌ماندگی‌ها در دوران پساتحریم ناچار هستیم از شرکت‌ها و منابع مالی خارجی استفاده کنیم، اما حضور شرکت‌های خارجی باید با انتقال تکنولوژی همراه باشد. در واقع جهاددانشگاهی می‌تواند متولی انتقال تکنولوژی در صنایع پیشتاز باشد.

این مقام مسئول پژوهش را ضامن حل مشکلات کشور دانست و خاطرنشان کرد: کارهای پژوهشی باید ماموریت‌محور باشند تا کاربردی و تبدیل به ثروت شوند لذا جهاددانشگاهی با استفاده از کلیه ظرفیت‌های پژوهشی کشور قابلیت اجرای چندین ماموریت ملی را دارد. تلاش داریم اثرگذاری بیشتری در تحقق اهداف نظام در افق 1404 داشته باشیم، زیرا ایران باید مدل موفقی را در اداره کشور به دنیا ارائه کند.

نظر شما