رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

نیازی به واردات برنج خارجی نیست

۱۳۹۴/۰۹/۰۷ - ۲۱:۲۸:۴۴
کد خبر: ۳۴۴۶۰۷
نیازی به واردات برنج خارجی نیست
رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت:برنج داخلی برای تامین برنج مورد نیاز کشور در حال حاضر کافی است و نیازی به واردات برنج خارجی نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا در گیلان "علیرضا شعبان‌نژاد گفت ،با اشاره به اینکه امسال بیش از یک میلیون و صد هزارتن شلتوک در گیلان تولید شد،گفت:واردات برنج فقط باید در حد نیاز به کشور وارد شود تا کشاورزان ما متضرر نشوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج 75هزار ریال تا 80هزار ریال است،اضافه کرد:واردات بیش از اندازه برنج خارجی موجب کاهش قیمت برنج داخلی می شود هر چند که برنج خارجی از کیفیت و طمع مناسبی برخوردار نباشد.

شعبان نژاد ادامه داد:برای برنج گیلان برند تعریف شده است و برای بسته بندی این محصول هم تدابیر لازم اندیشیده شده است و هر چقدر که سازمان‌ها و ارگانها نیاز به برنج های یک دست با بسته بندی یکسان لازم داشته باشند ما قادر به تامین آن هستیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت:خرده فروشان برنج ،محصول خود را فروخته اند اما برنج فروشان بزرگ هنوز در انبارهایشان برنج دارند و واردات برنج خارجی موجب می شود که این کشاورزان ضرر کنند.

با واردات هر گونه برنج خارجی مخالفیم

شعبان نژاد تاکید کرد:با واردات بیش از نیاز کشور برنج خارجی مخالفیم و باید دقت لازم در این خصوص اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 1800کارخانه برنجکوبی در گیلان فعال است که 300کارخانه اصلاح و بازسازی شده اند،تصریح کرد:اصلاح کارخانه های شالیکوبی منجر به کاهش نیم‌دانه شدن برنج می شود و در مجموع درآمد شالیکاران را ارتقاء می دهد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه نیاز کشور کمتر از یک میلیون تن است،خاطرنشان کرد: بی‌شک واردکنندگان نمی‌خواهند برنج وارداتی روی دستشان بماند و به فروش نرود،بنابراین مطمئناً آن مقدار برنج وارد می‌کنند که بتوانند به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه تنظیم میزان واردات برنج به واردکنندگان سپرده شده است،ادامه داد: واردکنندگان حداکثر تا پایان تیرماه و آغاز فصل برداشت اجازه واردات دارند و از آن تاریخ به بعد اجازه واردات هیچ‌گونه برنجی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تا پایان فصل برداشت به واردکنندگان داده نخواهد شد.

چرا برای واردات برنج سقفی در نظر گرفته نشد

وی در پاسخ به اینکه چرا برای واردات برنج سقفی در نظر گرفته نشد، تصریح کرد:در نظر داشتیم تا برای واردات برنج سقفی را تعیین کنیم، اما پیش‌بینی ما این است که بیشتر از نیاز برنج وارد کشور نمی‌شود و بنابراین برای آن سقفی در نظر نگرفتیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه برای واردات برنج به کشورهایی اجازه می‌دهیم که محصول آنها مورد تأیید سازمان حفظ نباتات باشد،یادآور شد: برنج به‌صورت سنتی از کشورهای هند، پاکستان، اروگوئه و تایلند به کشور وارد می‌شود، اما برنج وارداتی از هر کشوری باید دارای استانداردهای بهداشتی و گواهی سالم بودن و بهداشتی بودن از کشور صادرکننده و کشور مبدأ را داشته باشد.

اجازه واردات برنج خارجی غیر استاندارد داده نمی‌شود

بخشنده با اشاره به اینکه بی‌شک در موقع ورود برنج‌های وارداتی در گمرکات سازمان حفظ نباتات نمونه‌برداری انجام می‌دهد و پس از تست و آزمایش محصول وارداتی اجازه ورود آن به کشور داده می‌شود،تأکید کرد: در سال‌های گذشته هم واردات برنج از لحاظ سلامت بر همین منوال بوده و اگر تمام استانداردهای لازم و مدنظر را نداشته باشد،اجازه واردات آن محصول داده نمی‌شود.

نظر شما