پیشنهاد استاندار گیلان در مجمع عمومی شبکه پارک¬های علم و فناوری کشورهای اسلامی:

تشکیل کنسرسیوم مشترک شرکت های فناور کشورهای اسلامی برای صادرات دانش بنیان

۱۳۹۴/۰۹/۲۹ - ۱۱:۴۱:۵۶
کد خبر: ۳۵۱۴۱۲
تشکیل کنسرسیوم مشترک شرکت های فناور کشورهای اسلامی برای صادرات دانش بنیان
دومین مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی صبح امروز با حضور استاندار گیلان در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ازگیلان، دکتر محمدعلی نجفی در این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این مجمع گفت: دانش به عنوان یک نیروی محرکه برای توسعه اقتصادی در سطح دنیا شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی دارای منابع گسترده طبیعی هستند افزود: استفاده صحیح  و دانش بنیان از این منابع گسترده می­تواند موجب افزایش و سرعت بخشیدن به توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشورها شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت اصلاح در وضعیت فعلی علم و فن آوری کشورهای اسلامی به منظور استفاده از ظرفیت موجود تأکید و خاطرنشان کرد: ایده ایجاد شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی(INSTP) با هدف کاهش شکاف تکنولوژی میان بسیاری از جوامع اسلامی و کشورهای توسعه یافته با افزایش سطح تحقیق و توسعه بر همین اساس شکل گرفته است.

وی افزود: شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی از طریق گسترش و توسعه همکاری­های علمی- پژوهشی و فناوری می­تواند نقش مهم و پُررنگی در شکوفایی و توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی ایفا نماید.

استاندار گیلان با بیان اینکه ایران اسلامی در سالهای پس از انقلاب رشد چشمگیری در عرصه خوداتکایی به تولیدات علمی وفناورانه داشته است گفت: پس از توافق هسته ای، بسته شدن پرونده PMD و لغو تحریم های ظالمانه ،  شرایط  بهتری را برای انجام همکارهای علمی و  پژوهشی  ایران در بخش های مختلف فراهم کرده و آمادگی حمایت همه جانبه از پارکها وجود دارد.

وی استان گیلان را دارای مزایای گسترده ای در جهت فعالیتهای دانش بنیان عنوان کرد و افزود: مراکز گسترده علمی و پژوهشی، جامعه مهندسیودانشگاهی فرهیخته ، منطقه آزاد انزلی، مرکز رشد تخصصی و گردشگری و مرکز رشد تخصصی کشاورزی از این دسته فعالیتها می باشد.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد: تشکیل 250 واحد فناور و نوآور تحت حمایت و پژوهش پارک یک پتانسیل برای ایفای نقش مهم در مقایس منطقه ای و شبکه است.

وی کنسرسیوم مشترک شرکت های فناور برای صادرات را ظرفیت مهمی در تجارت مبتنی برفناوری و نوآوری دانست و تصریح کرد: آمادگی لازم  در گیلان برای مشارکت در  تقویت شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی و گسترش همکاری ها در پژوهش های مشترک با دانشمندان و فناوران کشورهای عضو وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: در همین راستا از دانش فنی و تخصصی استان در اجرای پروژه های کشورهای عضو حمایت و در برگزاری نمایشگاههای مشترک برای معرفی و بازاریابی محصولات و خدمات فناورانه همکاری خواهیم کرد.

وی بر تسهیل صادرات محصولات کشاورزی منحصر بفرد استان گیلان به کشورهای عضو شبکه تأکید و خاطرنشان کرد: از ظرفیت کریدور شمال – جنوب و کنسرسیوم صادراتی برای پیوند با کشورهای حاشیه خزر استفاده خواهیم کرد و از موقعیت گردشگری گیلان برای گسترش همکاری ها با پارک های عضو شبکه استفاده می کنیم تا زمینه های تجارت مشترک در محصولات و خدمات فناورانه گسترش یابد.

در این مراسم حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رییس مرکز همکاری های علمی-بین المللی، مهدی کریمی قائم مقام و رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی و مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز به سخنرانی پرداختند.

در خاتمه برگزاری این مجمع تفاهم نامه هایی بین شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی و دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی، شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی و مرکز علوم و فناوری نانو دانشگاه ماهاتما گاندی هند و پارک علم و فناوری گیلان و مرکز علوم و فناوری نانو دانشگاه ماهاتما گاندی هند به امضا رسید.

گفتنی است دومین مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای پاکستان، سوریه، نیجریه، سودان، بنگلادش، اندونزی، مصر و عراق و هندوستان در رشت برگزار شد.

لازم به ذکر است دبیرخانه مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی در گیلان مستقر می باشد و درگاه صادرات محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان از طرف وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به پارک علم و فناوری گیلان سپرده شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز