معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مطرح کرد؛

سیاست های حمایتی دولت، موجب رشد بخش کشاورزی در گیلان شده است

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۵:۵۸:۳۱
کد خبر: ۴۱۸۰۵۸
سیاست های حمایتی دولت، موجب رشد بخش کشاورزی در گیلان شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید دربخش کشاورزی گفت: سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید برخلاف برخی اظهار نظرها، طی سالیان اخیر موجب رشد بخش کشاورزی به ویژه تولید ناخالص داخلی در این بخش شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ محمدحسین اصغریان  در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه نباید خدمات ارزشمند دولت در این بخش نادیده گرفته شود، افزود: سیاست‌های حمایتی دولت تدبیر و امید برخلاف برخی اظهار نظرها، باعث رشد منظم، هدفمند و مستمر بخش کشاورزی شده و رشد تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی که بیشتر از سایر بخش هاست ، گواه انکار ناپذیر این ادعا می‌باشد.

وی اظهار کرد: با اقدامات انجام شده دولت تدبیر و امید، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای طی سه سال اخیر، بیش از صد درصد افزایش داشته است. 

وی تصریح کرد: همچنین اجرای سیاست‌های ترویجی و بهزراعی در این بخش از جمله تخصیص تسهیلات کم بهره به چایکاران اگر چه تمامی چایکاران را شامل نشده ولی باتوجه به گستردگی اقدامات انجام شده، تأثیر بسزایی در ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی از برگ سبز چای داشته است. 

اصغریان خاطرنشان کرد: این اقدامات انجام شده، بنا به اعلام سازمان چای ، باعث احیاء مجدد حداقل سه هزار هکتار از باغات رها شده طی سالیان گذشته شده است. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این؛ مبارزه دولت با مافیای پیچیده چای عملاً باعث جلب اعتماد خریداران و حرکت آنها به سمت محصول داخلی شده است. 

اصغریان تصریح کرد: این امر موجب شده که هم اکنون تمامی چای خشک تولیدی هر سال در همان سال و تقریباً تماماً در ایام تولید بفروش می‌سد و از انبار شدن و سنواتی شدن چای خشک دیگر خبری نیست. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان در ادامه این گفت وگو، به اقدامات انجام شده از سوی دولت در حوزه برنج طی سه سال گذشته اشاره و اظهار کرد: در حوزه برنج نیز منطقی شدن واردات عملاً بارقه‌های امید را برای عادلانه‌تر شدن قیمت آن در سال جاری در دل شالیکاران استان زنده کرده و امید است سالی پررونق و پرمحصول را در این محصول راهبردی شاهد باشیم. 

اصغریان تصریح کرد: باید با همدلی و همزبانی تمامی فعالان دولتی و خصوصی بخش کشاورزی بویژه فعالتر شدن نهادهای تحقیقاتی تخصصی در بخش های مختلف کشاورزی شاهد ارائه محصولات با بازدهی بیشتر و کیفیت بالاتر باشیم. 

وی اظهار کرد: معرفی ارقام و گونه‌های پرمحصول و کیفی و تناسب با تغییرات اقلیمی و آب و هوایی نیاز و انتظار همه جامعه کشاورزی استان و کشور می‌باشد. 

اصغریان خاطرنشان کرد: حمایت از اقدامات انجام شده توسط دولت و بخش خصوصی در راستای استمرار اقدامات انجام شده ، نویدبخش احیاء کامل و مجدد تمامی بخش های تضعیف شده کشاورزی خواهد بود. 

وی گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی به ویژه بارش های ملایم بهاری، انتظار می‌رود در سال جاری بخش کشاورزی استان از رونق بسیار خوبی در زمینه تولید برخوردار باشد. 

اصغریان در ادامه با یادآوری برخی اقدامات و برنامه های انجام شده دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی استان گفت: تجهیز و نوسازی و یکپارچه سازی اراضی زراعی در سطح 10 هزار هکتار در هر سال، یکی از این اقدامات است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان افزود: تاکنون حدود 9 هزار و 700 هکتار از این طرح که از سال 94 آغاز شد، انجام شده و در سال جاری نیز حداقل 10 هزار هکتار دیگر به آن افزوده خواهد شد. 

وی افزایش توان تولید محصولات استراتژیک و دیگر محصولات کشاورزی شامل برنج، چای، مرکبات، فندق، زیتون و دیگر محصولات زراعی و باغی از طریق بکارگیری تجهیزات مکانیزه و بهره مندی از دانش روز کشاورزی (با استفاده از دانش موسسات تحقیقاتی به ویژه در مبحث معرفی ارقام پرمحصول با کیفیت برای برنج، استحصال روغن از بذر چای) را از جمله اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی استان عنوان کرد. 

اصغریان گفت: همچنین کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از طریق تجهیز و نوسازی ماشین آلات و ایجاد صنایع بالادستی استفاده کننده از این ضایعات ، از دیگر اقدامات بخش کشاورزی است. 

وی با بیان اینکه بحث پرورش ماهی در قفس در دریا و نیز خط ساحلی در اولویت ویژه قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به اخذ تمامی مجوز های قانونی، جواز تاسیس برای تولید 12 هزار و500 تن ماهی در قفس صادر شد. 

اصغریان یکی از مهمترین اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی را توسعه صادرات محصولات کشاورزی در راستای برون نگر بودن اقتصاد ذکر و بیان کرد: با توجه به این سیاست در استان، ابتدا تمامی محصولات دارای پتانسیل صادرات مشخص و محوریت برنامه ریزی استان بر تسهیل شرایط صادرات کالاهای هدف گذاری شده قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا، ابتکار استان در این زمینه تشکیل کارگروهی برای کاهش هزینه های تاجران و صادرکنندگان بود تا با ایجاد مزیت رقابتی، صادرات محصولات غیر نفتی استان از قبیل مرکبات، کیوی، چای و ... تسهیل شود. 

وی با بیان اینکه بخشی از هزینه های سربار، زائد حذف شدند، گفت: در راستای تشویق بازرگانان به انجام مراودات از گمرکات استان، اقدام به ساخت سیلو توسط بخش خصوصی در استان انجام شد. 

اصغریان اضافه کرد: همچنین احداث پایانه صاداتی محصولات کشاورزی در گیلان یکی از اقدامات استان در راستای اقتصاد مقاومتی بود تا در این راستا محصولات دارای پتانسیل در مکان خاصی تجمیع، سورت، بسته بندی و صادر شود.

وی یادآور شد: در این راستا، در شهرستان مرزی آستارا مکانی برای احداث پایانه در نظر گرفته شده و بخش خصوص برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان تصریح کرد: همچنین موضوع توسعه دریامحور به عنوان یکی از اولویت های توسعه استان تعیین شده و برنامه ریزی برای انجام وظایف دستگاه ها صورت گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز