نخستین همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر در دانشگاه گیلان برگزار شد

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۱۵:۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۹۳۹۴۰
نخستین همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر در دانشگاه گیلان برگزار شد
اولین همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر با حضور بابایی مدیرکل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور،محمدحسین مقیمی قائم مقاوم وزیر ، استاندار و فرماندار کلانشهر و سایر مقامات و مدیران استانی در حوزه نظامی و غیر نظامی در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

استاندار گیلان در این همایش اظهار داشت :  پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه که موجب بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری و ارتقا پایداری ملی و تسریع مدیریت بحرانی در مقابل اقدامات نظامی و غیر نظامی دشمن اطلاق می شود.

محمد علی نجفی با بیان اینکه ایجاد آمادگی ذهنی، عملیاتی، راهبردی و دستگاهی اجرایی در شرایط بحرانی در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: برای حفظ استقلال کشور نیازمند پدافند غیرعامل هستیم، فراهم ساختن زیر ساخت ها آمادگی مردم و تولید اندیشه از اهداف این همایش است.

استاندار  گیلان با بیان اینکه حوزه صلح و دوستی دریای خزر از گذشته نقش مهمی در دین سیاست و اقتصاد ایران داشته گفت: علاوه بر موقعیت ژئوپلیتیک و آب و هوایی سرشار از منابع بیولوژیکی اقتصادی و..است.

نجفی با بیان اینکه ترانزیت کالا با وجود بنادر مناسب، تولید غذا و آبزیان در گستره ساحل و دریا از جمله ظرفیت های فوق العاده دریاست، گفت: با قرار گرقتن در کریدور حمل و نقل و تکمیل راه آهن قزوین رشت و بعد سمت آستارا و خط رشت به آستارا این ظرفیت نمود بیشتری پیدا می کند.

وی گفت: این فرصتی است که مجددا گیلان پیدا کرده است، گردشکری با هدف اشتغال و نشاط اجتماعی دسترسی به حوزه قفقاز و… تحکیم روابط با کشورهای همسایه بخصوص روسیه، اینها فرصت های ارزشمندی است که دریای خزر برای استان های شمالی ایجاد کرده است، تکیه بر اقتصاد دریا محور باعث پیشرفت و توسعه اقتصاد می شود .

رئیس همایش ملی پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر افزود: چنانچه نتوانیم بخوبی این ظرفیت را مدیریت و در راستای پیشرفت استفاده کنیم تبدیل به تهدید میشود.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی و آمورش مردم سرمایه عظیم اجتماعی است، افزود: مهمترین اهداف ما در این همایش؛ترویج و توسعه و تولید دانش بومی با رویکرد پدافند غیرعامل در حوزه دربای خزر،ابجاد حساسیت و جلب توجه به اهمیت پدافند غیر عامل و بکارگیری از ظرفیت های علمی نخبگان در  این زمینه است.

این همایش نقش مهمی در توسعه گیلان خواهد داشت

محمد احمدی پور با بیان اینکه این همایش بر اساس پیشنهاد استاندار گیلان در اواخر سال ۹۴ به وزارت کشور فرستاده و بررسی شد و در فروردین توسط وزیر کشور تایید شد، اظهار کرد: پس از آن کمیته ها فعال شد و شرایط برای برپایی همایش هماهنگ شد.

وی با بیان اینکه دریای خزر بین ۵ کشور محصور است گفت: ۹ شهرستان از ۱۶شهرستان گیلان در حاشیه دریا میباشد و از اینرو گیلان پیشنهاد دهنده این همایش بود.

رییس کمیته برپایی همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر و معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان گفت: موضوع توسعه دریا محور یکی از برنامه ها و سیاست های نماینده عالی دولت در گیلان بوده که در این راستا باید اطلاعات علمی داشته باشیم.

احمدی پور با بیان اینکه هر ریال سرمایه گذاری در دریا ارزش افزوده چند برابری خواهد داشت گفت: حوزه ساحلی دریای خزر بسیار با ارزش است، از اینرو ریاست جمهوری هم در سفر خود به گیلان تاکید کردند توسعه گیلان موجب توسعه ایران می باشد.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با اشار به اینکه گفتمان سازی و معرفی بیشتر گیلان بعنوان استانی با پتانسیل بالا از اولویت های ما در استاندار گیلان است افزود:  امیدواریم این همایش باب جدیدی در موضوع توسعه گیلان و در باب اقتصاد مقاومتی باشد.

گزارش از : زینب شهباز پور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز