مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور:

حوزه پدافند زیستی به عنوان یک جنگ آرام در دنیا در حال شکل گیری است

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۱۵:۲۹:۱۲
کد خبر: ۴۹۴۲۸۴
حوزه پدافند زیستی به عنوان یک جنگ آرام در دنیا در حال شکل گیری است
مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور صبح امروز در آیین اختتامیه همایش ملی پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر گفت: حوزه پدافند زیستی به عنوان یک جنگ آرام در دنیا در حال شکل گیری است .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ مجید آقا بابایی در این همایش موضوع امنیت را یک موضوع تهدید محور دانست و افزود: پدافند غیرعامل به عنوان یکی از شاخصه های امنیت ملی به مسئله جلوگیری از آسیب ها و تهدیدات می پردازد.

وی بر ضرورت نگاه به تهدیدها به عنوان یک فرصت تأکید و اظهار داشت: باید هرگونه تهدیدی که از جانب دشمن های خارجی بیان می شود را تبدیل به یک فرصت کنیم.

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور با اشاره به اینکه در برنامه ی 5 ساله توسعه ی کشور به موضعات دفاعی و امنیتی کشور توجه ویژه می شود گفت: یکی از گستره های پدافند غیرعامل به خارج از مرزها بر می گردد و در مقابله با تهدیدات نظامی دشمن تعریف می شود.

وی با بیان اینکه آسیب پذیری در مقابل بحران ها و تهدیدات دشمن باعث خسارات جبران ناپذیری می شود گفت: باید بین آسیب هایی که منشأ تهدیدات خارجی و یا بحران های زیستی داخلی دارد در حوزه ی پدافند غیرعامل تفکیک قائل شویم.

مجید آقا بابایی مهمترین شاخصه ی امنیت را امنیت ذهنی عنوان کرد و افزود: باید ذهن و فکر مردم از موضوع امنیتی و یا احساس تهدید در بین آنان جدا شود.

وی نقش مطبوعات، رسانه ها را در انعکاس تهدیدات به مردم و ایجاد ذهنیت در بین آنان را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: وجود یک مسئله کوچک نباید با بزرگ نمایی به یک موضوع حساس تبدیل شود تا در بین مردم احساس ناامنی ایجاد نشود.

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور بر ضرورت کاهش آسیب پذیری ها با نگاه علمی تأکید و تصریح کرد: یکی از موارد انتخاب دانشگاه گیلان برای میزبانی این همایش لزوم بررسی علمی موضوع پدافند غیرعامل است.

.

وی با تأکید بر برخورد فعالانه در مقابله با تهدیدات و آسیب ها گفت: تغییرات محیطی که ناشی از پیشرفت در تکنولوژی است نیز به عنوان یکی از آسیب های داخلی مطرح است.

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور با بیان اینکه تحولات در پدافند غیرعامل به صورت روزانه شده است افزود: مهمترین موضوع پدافندی در حوزه دریای خزر بحث زیست محیطی است که در استان های شمالی با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه پدافند زیستی به عنوان یک جنگ آرام در دنیا در حال شکل گیری است افزود: این آسیب ها در مقطع و جغرافیایی خاص اتفاق می افتد که نمونه آن در حوزه های سایبری نیز مطرح می شود.

 مجید آقا بابایی با بیان اینکه حوزه های سایبری علیرغم گستردگی قابل جلوگیری است گفت: حوزه های زیست محیطی چند بخش اساسی شامل مردم، دام، کشاورزی، غذا و آلودگی محیط دارد که کنترل آن در برابر آسیب ها و تهدیدات به مراتب مشکل است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بسترهای مناسب برای آینده نگری باید دریای خزر و استان های 3 گانه شمالی باشد افزود: مشکلات زیست محیطی فراتر از موضوعات انرژی است.

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور خاطرنشان کرد: این همایش ها می تواند بسترهای لازم برای مراکز علمی را فراهم کند.

وی همچنین خواستار برگزاری همایش های تخصصی با موضوعات مرتبط با استان ها از سوی مدیران کل پدافند غیرعامل شد و خاطرنشان کرد: باید دانشگاهیان را برای فرهنگ سازی و آموزش در جامعه در حوزه ی پدافند غیرعامل ترغیب کرد.

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور با قدردانی از استاندار گیلان به واسطه ی اشراف کاملی که بر حوزه های مختلف بویژه مباحث پدافند غیرعامل گفت: با تغییرات کاری و فکری جدیدی که در گیلان آغاز شده شاهد تحولات جدی در این استان در حوزه ی پدافند غیرعامل هستیم.

نخستین همایش پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر، (چهارشنبه و پنجشنبه) در تالار حکمت دانشگاه گیلان با هدف هم افزایی علمی و تولید دانش بومی مرتبط با مسائل دریای خزر و حوزه آن در زمینه پدافند غیرعامل برگزار شد. 

فراخوان مقالات به همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز و تا پایان آبان‌ماه ادامه داشت.

اقتصاد دریامحور با رویکرد پدافند غیرعامل، پدافند غیرعامل در حوزه گردشگری و اکوتوریسم دریای خزر، حمل و نقل دریایی و الزامات پدافندی، منابع انرژی دریای خزر از نگاه پدافند غیرعامل ، نقش مناطق آزاد تجاری در توسعه اقتصاد مقاومتی در حوزه دریای خزر ، پدافند غیرعامل در بخش شیلات، کشاورزی، امنیت غذایی و توسعه پایدار در حوضه آبی دریای خزر، آلودگی‌های زیست محیطی و بیولوژیک در دریای خزر، پدافند غیرعامل در مهندسی با رویکرد استان‌های شمالی، نفوذ دشمن، چالش‌ها و راهکارها با نگاه به مسائل استان‌های کرانه دریای خزر، معماری و شهرسازی استان‌های ساحلی با رویکرد پدافند غیرعامل، تهدیدات نوین در حوزه دریای خزر با نگاه آینده پژوهی (سایبری، زیستی، جنگ نرم) و فرهنگ، هویت، دین و ارزش های اجتماعی با رویکرد پدافند غیرعامل از محورهای برگزاری این همایش علمی است. 

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، فروردین ماه امسال در حکمی استاندار گیلان را به عنوان رئیس همایش ملی پدافند غیرعامل حوزه‌ دریای خزر منصوب کرد.

هر اقدام غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل گفته می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز