سکه گران است یا دلار ارزان؟

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۱۵:۵۸:۰۵
کد خبر: ۴۹۹۷۷۷
سکه گران است یا دلار ارزان؟

یادداشت : امیر شعبانی

در طی چند روز گذشته و در پی نوسانات شدید در قیمت ارز و بازار طلا شاهد افزایش  قابل توجه روزانه در قیمت های سکه بهار آزادی و دلار به همراه تقریباً تمامی ارزهای معتبر جهان در بازار تهران بوده ایم. با توجه به فرمول زیر که بر اساس آن  قیمت سکه در بازار عموماً تعیین می شود از رابطه ساده زیر قیمت اصلی سکه بهار آزادی محاسبه میگردد که به کمک آن می توان  میزان حباب یا غیر حباب بودن آن را پی برد.

عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس 24 و عیار سکه بهار آزادی 21.6 است و با تقسیم عدد 21.6 بر 24 عدد 0.900به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.

به عبارت روشن تر فرمول قیمت سکه عبارتست از:

{[(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ 31.1 ]×0.900×وزن سکه}+حق ضرب

معمولاً بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود 5 هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه کرد.

 با  اعمال قیمت 1143.8 برای هر اونس طلا و قیمت 4130 تومانی برای قیمت دلار در بازار آزاد  تهران در روز 7 دی 1395 مشاهده میگردد که سکه به مقدار 98700 تومان حباب دارد یعنی گرانتر از ارزش واقعی اش معامله میشود. حال این سوال پیش می آید آیا خریداران سکه که در قیمت فعلی در حال خرید آن هستند نظر به حباب بودن قیمت آن دارند یا سکه را برمبنای هر دلار 4498 تومانی در حال خرید می باشند. چون اگر در فرمول فوق این قیمت دلار اعمال گردد قیمت سکه فاقد حباب خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز