جشنواره‌ی علمی کودکان و نوجوانان در رشت آغاز شد

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۱۹:۵۳:۳۵
کد خبر: ۵۱۵۶۹۳
جشنواره‌ی علمی کودکان و نوجوانان در رشت آغاز شد
جشنواره‌ی علمی کودکان و نوجوانان کانون استان گیلان با حضور مسوولان استانی و بیش از 150 کودک و نوجوان در کانون شماره 3 گشایش یافت.
به‌گزارش خبرگزاری برنا از گیلان و به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، این جشنواره به مناسبت دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی، به منظور ارتقای توان‌مندی‌های کودکان و نوجوانان و با هدف تحقق شعار سال ‌1395( اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ) فعالیت‌خود را آغاز‌کرد.
برهمین اساس طی فعالیت‌ 9 روزه ‌این جشنواره که با حضور کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها همراه‌خواهد بود، مربیان کانون با اجرای فعالیت‌های هدف‌مندهم‌چون: برگزاری همایش نجوم، کارگاه نشست علمی، برپایی تور تالاب‌گردی و دیگر فعالیت‌های علمی و زیست‌محیطی به‌ارتقای توان‌مندی‌های علمی کودکان و نوجوانان وهم‌چنین رشد اتدیشه‌های آنان برای بهتر زیستن خواهند‌پرداخت.
علی‌پورحسن مدیر‌کل کانون استان گیلان درآغاز این جشنواره که در سی و هشتمین سال‌گشت پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی برگزار‌شد، عنایت ویژه‌ی پروردگار به ایران و ایرانیان را خاطرنشان‌کرد و پیروزی انقلاب را بیان‌گر لطف خداوند به ملت مسلمان ایران خواند.
وی درادامه به نقش رهبری امام راحل(ره) در پیروزی انقلاب ‌اشاره و اظهار‌داشت: امام خمینی(ره) پیام‌دار و معجزه‌ی قرن بیستم بود که با دم مسیحایی و عصای موسایی خود زمینه‌ی آزادی مردم را از بیداد طاغوت فراهم‌آورد.
مدیر‌کل کانون گیلان تصریح‌کرد: کتاب صحیفه نور و مبحث ولایت فقیه از جمله میراث ماندگار بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است تا بر این اساس راه را درست بشناسیم و سخنان ایشان پشتوانه‌ای برای ماباشد.
وی درادامه برگزاری جشنوار‌ی علمی استانی که با همراهی دیگراعضای کمیته‌ی کودک ونوجوان ستاد دهه ‌ی فجر صورت‌می گیرد را مورد توجه قرارداد و با اشاره به تاکید قرآن کریم، براهمیت توجه به محیط پیرامون و ضرورت  پاس‌داشت از موهبت‌های خدواندی گفت: محیط زیست، میراثی از گذشتگان است و ما میراث‌دار پیشینیان هستیم؛ بنابراین شایسته‌است این میراث را به‌درستی بشناسیم، پاس بداریم و به دست آیندگان برسانیم.
وی در پایان از دستگاه‌های اجرایی و همکاران کانون گیلان برای برگزاری این جشنواره قدردانی و ابراز‌امیدواری‌کرد درسایه‌ی همکاری و هم‌افزایی شاهد افزایش این برنامه‌ها باشیم.
قزل‌حسینی کارشناس اداره محیط‌زیست استان گیلان نیز ضمن سپاسگزاری از کانون و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری این جشنواره، به برنامه‌های  دهه‌ی ‌فجر که با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز امنیت پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی» برگزار‌می شود اشاره‌کرد و ایجاد امنیت در حوزه‌های مختلف را زمینه‌ساز تحقق این شعاردانست.
وی اضافه‌کرد: امنیت هرکشور یک مسئله‌ی تولید‌شده است و ضروری است تمامی شهروندان و دولت‌مردان به‌تولید آن کمک کنند.
قزل‌حسینی درادامه از 14 بهمن ماه به عنوان روزجهانی تالاب‌ها نام برد و گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حفظ امنیت، پاس‌داشت محیط‌زیست هرکشوراست و  تالاب‌ها دراین میان به عنوان‌ زیست‌گاه‌های ارزش‌مند دارای اهمیت ویژه‌ای هستند.
وی درپایان ضرورت ارایه‌ی آموزش‌های زیست محیطی به افراد جامعه به‌ویژه ارتقای سطح آگاهی‌های کودکان ونوجوانان را مورد تاکید‌قرار‌داد وهمراهی دستگاه‌های فعال دراین حوزه‌ را خواستار‌شد.
آئوکی، مشاور ارشد آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن( جایکا) نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور کودکان و نوجوانان، به پیشینه‌ی همکاری‌های بین‌المللی ایران و ژاپن پرداخت و همراهی برای صیانت از تالاب بندر‌انزلی را شاهد این امر‌داست.
مشاورارشد پروژه‌ی مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی درادامه به تنوع زیست محیطی ایران و هم‌چنین شباهت‌های طبیعی ژاپن و استان گیلان اشاره‌کرد و درهمین زمینه به تشریح فعالیت‌های جایکا در زمینه‌ی حفظ و صیانت از محیط زیست، به ویژه تالاب بندر‌انزلی پرداخت.
این فعال محیط‌زیست درپایان از نقش نسل کودک و نوجوان برای توسعه‌ی هرکشور سخن‌گفت و به‌ کودکان و نوجوانان توصیه‌کرد به دنبال پاسخ پرسش‌های خود  درارتباط با طبیعت باشند و از محیط زیست نگهداری‌کنند.
درادامه‌ی این برنامه‌که با همکاری مربی و عضو نوجوان کانون  به عنوان مجری و به صورت‌ دوزبانه (فارسی و انگلیسی) صورت‌گرفت، حاضران با نماهنگ « طلیعه‌ی انقلاب» و کلیپ فعالیت‌های علمی اعضای کانون همراه‌شدند.
قصه گویی مربی مسوول کانون شماره 2 رشت، اجرای سرود «میراث سبز» اعضای کانون صومعه‌‌سرا و هم‌چنین ارایه‌ی گزارش علمی از سوی اعضای نوجوان مرکز فرهنگی هنری سیاهکل ‌ازدیگر برنامه‌های آیین گشایش این جشنواره‌ بود و درادامه نیز اعضای کانون لاهیجان با اجرای نمایش«دوستی با تالاب» به هنرنمایی پرداختند
 بازدید حاضران از کارگاه‌های مختلف نمایشگاه فعالیت‌های  زیست‌محیطی که با اجرای برنامه‌های مختلف، از ساعت 9 صبح تا 16 عصر پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها است، بخش‌پایانی آیین گشایش جشنواره‌ی علمی استانی بود.
گفتنی این این جشنواره از 13 تا 21 بهمن ماه 1395 و هم‌زمان با ایام الله دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی فعالیت‌خواهد‌داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز