معاون حوزه‌ی هنری گیلان خبرداد؛

رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب و ۴ پرتره در ۲۰ فروردین / انتشار ۵۰ محصول فرهنگی در سال جاری

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۱۶:۲۲:۳۵
کد خبر: ۵۴۰۶۰۴
رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب و ۴ پرتره در ۲۰ فروردین / انتشار ۵۰ محصول فرهنگی در سال جاری
معاون حوزه‌ی هنری گیلان از رونمایی ۲۰ عنوان کتاب در روز بیستم فروردین ماه خبر داد.

محمد پرحلم صبح امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت دهه‌ی هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: ویژگی رسانه این است که مدیران به فکر مردم باشند.

وی با اشاره به آغاز هفته‌ی هنر انقلاب اسلامی تصریح کرد: روز هنر انقلاب بیستم فرودین است که چهار سال قبل توسط شورای انقلاب فرهنگی همزمان با سالروز شهادت مرتضی آوینی به دلیل توانایی‌ها و کاراکترهای شخصیتی این شهید والامقام وی فارغ از قالب و فرم نام گذاری شد.

پرحلم با بیان اینکه در گیلان برنامه هفته هنر انقلاب اسلامی با نشست رسانه ای آغاز می شود گفت: در مهمترین برنامه در روز یکشنبه بیستم فروردین از بیست عنوان کتاب با حضور استاندار و نویسندگان جامعه هنری رونمایی خواهد شد.

معاون حوزه‌ی هنری گیلان، هدف اصلی حوزه ی هنری را کارکردن در حوزه انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: سعی می کنیم محصولاتی تولید کنیم که بعنوان مرجع مورد استفاده قرار بگیرد، یکی از این کارها گردآوری فرهنگ لغات از گیلان است.

پرحلم ادامه داد: پرداختن به زبان که بخش اصلی هویت ماست دارای اهمیت خاصی است و کتاب فرهنگ لغت گیلکی نوشته‌ی محمدعلی مظفری یکی از این این نمونه هاست.

وی از آغاز به کار دفتر بچه های مسجد در حوزه‌ی نمایشی خبر داد و یادآور شد: افتتاحیه‌ی این بخش در ۲۶ فروردین در مسجد سلیمانداراب رشت خواهد بود و ما قصد داریم با این کار بتوانیم این قشر مسجدی را با هنر نمایش آشنا کنیم.

معاون حوزه‌ی هنری گیلان با بیان اینکه پس از افتتاحیه و اجرای نمایش در این روز گروه نمایشی بچه های مسجد در مساجد معین به اجرای نمایش می پردازند گفت: دو نمایش داعش و غول چراغ جادو از جمله‌ی این نمایش ها خواهند بود؛ این نمایش‌ها پس از نماز مغرب و عشا به روی صحنه خواهند رفت.

وی از اجرای نمایش‌های خیابانی در پیاده راه فرهنگی شهر رشت در این ایام خبر داد و افزود: قسمت دیگری از برنامه های ما تعزیه یا شبیه خوانی است که سعی کردیم به سمت تعزیه شاد برویم، برخلاف تصور عده ای تعزیه بخش شاد هم دارد و ما در این اجرا از نمایش هابیل و قابیل برای نخستین بار استفاده خواهیم کرد، ساعت شروع این نمایش ها هفت غروب خواهد بود.

پرحلم ادبیات گیلان را دارای رنگ بومی دانست و اذعان کرد: کار ادبیات کودک که پیش از این مسبوق به سابقه نبوده است در مجوعه ای با نام «ا دره واکون باد بیه»  از اشعاری که برای کودکان میخواندند گردآوری شده است.

معاون حوزه‌ی هنری گیلان افزود: سرهنگ اسحاق شهنازی در دهه ۴۰ و ۵۰ دبیری شعر و ادبیات رادیو گیلان را برعهده داشت برنامه شعرها و آواهای بسیاری از هنرمندان شاخص از طریق وی معرفی شد، مجموعه ی اشعار ایشان در حدود ۶۰۰ صفحه توسط جعفر کسمایی جمع آوری شده است.

پرحلم از چاپ نخستین کتاب زبانشناسی گیلکی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد:  زبان شناسان روس ۲۰ سال پیش پژوهشی در خصوص زبان گیلکی انجام دادند، که سپس به انگلیسی ترجمه شد سپس گیلانیان آن را از انگلیسی به فارسی برگردانده  و اکنون یکی از  مباحث مهم زبانشناسی گیلکی تلقی می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل سانسور شدید، منابع مکتوب از دوره‌ی پهلوی نخست بسیار محدود است خاطر نشان کرد: تنها هفت سفرنامه که توسط هفت نفر از کسانی که در دوران پهلوی نخست به ایران سفر کرده بودند، تحت عنوان «هفت سفرنامه‌ی شمال» به کوشش سید مهدی سید قطبی گردآوری شده است.

معاون حوزه‌ی هنری گیلان از رونمایی از ۲۰ کتاب و ۴ تابلو پرتره خبر داد و گفت:  این رونمایی در تاریخ یکشنبه ۲۰ فروردین ساعت ۱۱ در محل سالن الغدیر استانداری با حضور استاندار گیلان برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز