رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

سفیران سلامت، خط مقدم مبارزه با بیماری های غیر واگیر هستند

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۵:۰۴:۴۱
کد خبر: ۵۴۹۰۷۹
سفیران سلامت، خط مقدم مبارزه با بیماری های غیر واگیر هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش سفیران سلامت دانش آموزی، اظهار کرد: یکی از رسالت های اصلی آموزش و پرورش، آماده کردن دانش آموزان برای مقابله با بیماریهای غیر واگیر و دستیابی به سبک زندگی سالم است.
 دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رییس ستاد هفته سلامت استان، در نخستین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی، با بیان این که در طول عمر بشریت، سلامتی همواره یکی از دغدغه های مهم خانواده ها بوده است، اذعان کرد: در گذشته،  شیوع بیماری های واگیر،  همچون وبا، سل، حصبه، جذام و نظایر آن، تهدید جدی محسوب می شد و افراد اندکی به بلوغ و سنین بالا می رسیدند. وی افزود: در حال حاضر بیمای های واگیر به علت اقدامات پیشگیرانه ساده ای مانند نظافت فردی و واکسیناسیون مهار و منجر به افزایش طول عمر افراد شده است. بطوری که امروزه در کشور ایران، شاخص امید به زندگی در زنان 75 و در مردان 73 سال می باشد و  ممکن است در آینده به بالای 100 سال نیز برسد.
رییس ستاد هفته سلامت استان، تصریح کرد: با افزایش امید به زندگی، فرصت برای شیوع بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، قلبی و عروقی و سرطان ها فراهم شد که مهمترین تهدید برای سلامتی مردم است. از سوی دیگر تروما و حوادث ترافیکی و بیماری های روانی نیز تهدیدی برای کیفیت زندگی هستند . در حال حاضر استفاده از آب آشامیدنی سالم، شناخت آنتی بیوتیک از بروز بیمای های واگیر جلوگیری کرده است ولی باید با عزم جدی با بیمای های غیرواگیر نیز مقابله کرد. زیرا 76 درصد از علل مرگ و میر مربوط به بیماری های غیرواگیر است. این مساله به تنهایی از عهده دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حوزه بهداشت و درمان بر نمی آید.  بلکه تمامی دستگاه ها و سازمان ها به ویژه آموزش و پرورش باید وارد عمل شوند.
دکتر یوسف زاده چابک، با بیان این که ساخت بیمارستان و تربیت متخصص و افزایش تخت های بیمارستانی فقط جنبه درمانی دارند، خاطرنشان کرد: برای مقابله با بیماری های غیرواگیر باید اقدامات پیشگیرانه صورت بگیرد .  وی همچنین تغییرات بوجود آمده در سبک زندگی کنونی مانند آپارتمان نشینی، نشستن و ایستادن های طولانی مدت، عدم تحرک بدنی، استفاده از فست فودها و غذاهای پرکالری را زمینه سازی بروز بیماری های غیر واگیر عنوان کرد و افزود:  یکی از رسالت های اصلی آموزش و پرورش ، آماده کردن دانش آموزان برای مقابله با بیماری های غیرواگیر و دستیابی به زندگی سالم است، وی یادآور شد: سفیران سلامت، در خط مقدم مبارزه با بیمای های غیر واگیر قرار دارند. ولی این مساله به مدارس محدود نمی شود، بلکه باید آگاه سازی از محیط خانه و افراد خانواده شروع شود که در نهایت منجر به آگاه سازی جامعه خواهد شد.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان این مطلب که، ارزش هم افزایی سفیران سلامت دانش آموزی برای کنترل بیماری های غیر واگیر، کمتر از حوزه سلامت و بهداشت و درمان نیست، افزود: سفیران سلامت در راس برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارند و امیدوارم این همایش، شروع حرکتی جدید در استان و الگویی مناسب برای سایر استان ها باشد.
 گفتنی است: این همایش روز یکشنبه- سوم اردیبهشت،  با حضور رییس، معاونین، مدیران ستادی، کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مدیرکل و معاونین و مدیران آموزش و پرورش، معلمان، و جمعی از دانش آموزان در مجتمع دهکده ساحلی بندر انزلی برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز