صادق زیباکلام :

اخلاق سیاسی در جامعه ایران رنگ باخته است/ بی اهمیت جلوه دادن برجام برای جذب آرای مردم و عوامفریبی عده ای از رقبای روحانی است

۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۹:۵۲:۳۹
کد خبر: ۵۵۳۸۹۸
اخلاق سیاسی در جامعه ایران رنگ باخته است/ بی اهمیت جلوه دادن برجام برای جذب آرای مردم و عوامفریبی عده ای از رقبای روحانی است
دکتر صادق زیباکلان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی در مراسم افتتاحیه ستاد تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی در بندرانزلی اظهار کرد: متاسفانه اخلاق سیاسی در جامعه ما به شدت نزول کرده است یعنی دروغ گفتن ، تهمت زدن ،عوام فریبی و هیچ قولی به نظر می رسد که در جامعه ما وجود ندارد .

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پنجشنبه شب در مراسم افتتاحیه ستاد تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی در بندرانزلی اظهار کرد: متاسفانه اخلاق سیاسی در جامعه ما به شدت نزول کرده است یعنی دروغ گفتن ، تهمت زدن ،عوام فریبی و هیچ قولی به نظر می رسد که در جامعه ما وجود ندارد .

وی افزود : این مهم است که اصولگرایان دوباره بر سر کار بیایند و یا اینکه دولت روحانی دوباره مستقر شود اما متاسفانه فکر می کنم که ما دچار یک سقوط اخلاقی هولناک شدیم و این سقوط مجددا در جریان این انتخابات به حرکت در آمده و ما در جریان مبارزات انتخاباتی یک پله دیگر از نظر اخلاق در میان رجال سیاسی سقوط خواهیم کرد .

زیبا کلام اذعان داشت : آخرین پدیده ای که اتفاق افتاده و نشان می دهد که رجال سیاسی ما خصوصا اصولگرایان از نظر اخلاقی سقوط کردند در مورد داستان حادثه معدنچیان است که در فضاهای مجازی پیام می فرستند که حقوق های نجومی که مدیران آقای روحانی گرفته اند باید در این زمینه پاسخگو باشند .

زیباکلام گفت : هر آن چیزی که می تواند دستاویز عوام فریبی ، شارلاتانیسم و بهره برداری سیاسی قرار بگیرد توسط عده ای هیچ  ابایی برای بیان آن نیست . همین اینکه بتوانند طرف مقابل را خرد کنند ، نیمه دروع و نیمه راست بگویند و واقعیت را تحریف کنند و بتواند با عوام فریبی رییس جمهور و نماینده مجلس شوند . به کجا می رویم ؟ چه نسلی را تربیت می کنیم ؟ وقتی دهه های 60 و 70 و 80 می بینند که حق ، ناحق جلوه داده می شود و برعکس ، دروغ گفته می شود و خلاف صورت می گیرد  چه قضاوتی و تصوری  باید در زمینه اسلام ،  انقلاب اسلامی و به ما به عنوان انقلابیون داشته باشند ؟

زیباکلام با اشاره به سخنان قالیباف در مناظره گذشته درباره گروه ۹۶ درصدی مردم کم برخوردار و ۴ درصد برخوردار در جامعه گفت: از آقای قالیباف می پرسم  که این اگر حرفهای ایشان صحیح باشد و 96 درصد از مردم کشور اینگونه باشند این موضوع چقدر زمان برده است که کشور به چنین وضعیتی رسیده است ؟یعنی تا سال 92 اینچنین نبوده است و در این چهار سال گذشته این شرایط به وجود آمده است ؟ چگونه یک حکومت و نظام می توانددر ظرف سه سال و نیم تمام ثروت کشور را به چهار درصد بدهد ؟در این مدت ، مجلس ،تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری  و نهادهای بازرسی و حفاظتی و حراستی چه می کرده اند در قبال این موضوع ؟ مطبوعات و صدا و سیما کجای کار بوده است ؟

ادامه داد : مساله 4 درصد و 96 درصد نیست . نامزد دیگر ریاست جمهوری می گوید که سن ازدواج بالا رفته است و برای دختران سن ازدواج 25 سال و برای پسران 30 سال ، آیا اینها در ظرف همین سه سال و نیم اتفاق افتاده است ؟ سیاست های دولت های قبلی هیچ نقشی نداشته اند ؟ آمار طلاق و اعتیاد در جامعه آیا یک شبه بالا می رود ؟

وی با بیان اینکه برخی ادعا می کنند که این دولت با فساد مبارزه نکرده است اظهار داشت : آیا فساد یک روزه به وجود می آید ؟ چقدر طول کشیده تا این فسادها به وجود آمده است ؟

زیبا کلام در بخش دیگری از سخنان خود به بحث سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت : برای ایجاد اشتغال باید سرمایه گذاری صورت گیرد و رقم سرمایه گذاری برا ی حجم افراد بیکار در جامعه رقم بسیار بالایی است . سال 95 ، کل بودجه عمرانی کشور  رقمی برابر با 37 هزار میلیارد تومان بود که در عمل  13هزار میلیارد تومان  آن تخصیص یافت چون دولت  دیگر پولی نداشت.

وی تصریح کرد :  دولت جمهوری اسلامی با 700هزار میلیارد تومان بدهی ، یکی از مفلس ترین  و بدهکارترین دولت ها است . کاری به دولت قبل و الان ندارم ، دولت به بانک ها ، سازمان تامین اجتماعی ، بیمه های ، پیمانکاران و ... بدهکار است . کل بودجه آموزش و پرورش در حدود 38 هزار میلیارد تومان بوده است ، کل بودجه محیط زیست کشور 300 میلیارد تومان با 6 هزار پرسنل و کارمند ، کل بودجه دانشگاههای کشور 5 هزار میلیارد تومان بوده است .اگر روحانی در کار جدی نبوده است نامزدهای دیگر ریاست جمهوری این بودجه ها را از کجا تامین خواهید کرد ؟

زیباکلام در خصوص صحبت های رقبای روحانی در زمینه برجام تصریح کرد : اصولگرایان تندرو و دلواپسان از زمان توافق برجام اعلام کردند که آمریکاییها با گرفتن امتیاز  درقبال برجام به تعهدات خود عمل نکرده است ، اگر این چنین است پس باید گفت اگر چنین امری صحت دارد چرا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مخالف برجام است و سعی در بر هم زدن آن دارد ؟

وی خاطر نشان کرد : پس برجام نفع هایی را برای ایران داشته است ، اما چون برخی به دنبال بی اخلاقی و عوام فریبی هستند مدام بحث بی اهمیت بودن برجام را مطرح می کنند . 

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه خود نیز برخی نقدها را به دولت روحانی وارد می داند، گفت : جمعیتی که به آقای روحانی رای دادند به دنبال یکسری خواسته ها بودند که توسط روحانی پیگیری نشد . درست است که انتظاراتی وجود دارد اما همه می دانیم که رفع حصر ، آزادی زندانیان سیاسی ،بسته شدن مطبوعات و رد صلاحیت های شورای نگهبان دست آقای روحانی نیست .

گزارش از : طاهره ریحانی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز