بررسی مسایل محیط زیست با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت برنامه ریزی استان گیلان

۱۳۹۶/۰۳/۲۶ - ۱۱:۱۲:۲۶
کد خبر: ۵۷۳۳۱۱
بررسی مسایل محیط زیست با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت برنامه ریزی استان گیلان
با حضور معاون توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ، گزارشی از وضعیت محیط زیست جهانی و ایران و همچنین عملکرد دستگاه های حاکمیتی در حوزه سیاست گذاری کلی محیط زیست و جایگاه آن در برنامه توسعه ششم ارایه شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان در ابتدای این جلسه که در سالن همایش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ضمن خیر مقدم و توضیح مختصر در خصوص محتوای جلسه گفت که این سازمان از مدت ها پیش و با هدف تبیین سیاست های کلی محیط زیست در سند برنامه توسعه ششم خواستار برگزاری چنین جلسه ای بود که خوشبختانه با حضور دکتر مجابی معاون توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست این مهم محقق شد. در ادامه سید محمد مجابی در مورد سیمای محیط زیست جهان و ایران صحبت کرد وی شاخص ردپای زیستی ، وضعیت عناصر حیاتی و مباحث مربوط به برنامه ششم توسعه کشور را از سرفصل های مورد بحث در این جلسه برشمرد. مجابی افزود میزان مصرف منابع زیستی سه برابر ظرفیت زیستی کشور است که ایران را در میزان مصرف بی رویه در رتبه بالای کشورهای جهان قرار می دهد که در این زمینه باید مورد بازنگری و اصلاح الگوی مصرف منابع قرار بگیریم. مجابی در مورد تغییرات اقلیمی گفت در بحث میزان افزایش دما از میانگین جهانی در رتبه بالایی قرار داریم بطوری که متوسط جهانی افزایش دما چیزی در حدود 0/85 درجه است که این میزان در ایران در حدود 1/5 درجه سانتیگراد است . این افزایش دما باعث خشک شدن سطح خاک یا رطوبت سبز و در پی آن بوجود آمدن کانون های گرد و غبار در منطقه می شود. با توجه به اهمیت این موضوع سازمان ملل متحد قرار است در تیرماه سال جاری نشستی بین المللی با حضور اعضای خود در تهران و در خصوص مقابله با ریزگردها و پدیده گرد و غبار داشته باشد . معاون توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه گفت 75 درصد از تالاب های کشور در خطر نابودی هستند که از دلایل آن می توان به مدیریت ناکارآمد ، سد سازی های غیراصولی ، عدم تخصیص حق آبه ، تغییرات اقلیمی و سو مدیریت کشاورزی در سالیان گذشته اشاره کرد.مجابی افزود قانون حفاظت و احیای تالاب ها در ابتدای سال 96 به تصویب رسیده است و استان گیلان به عنوان استان پایلوت می بایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد. وی در خصوص محیط زیست دریای خزر گفت تخلیه فاضلاب های انسانی و صنعتی از عمده دلایل وخیم شدن و بحرانی شدن وضعیت آن است . در برنامه ششم توسعه طرح استحصال جنگل ها از انتهای سال سوم ممنوع می باشد و این قدمی موثر در حفظ پوشش جنگلی مناطق مختلف کشور به شمار می رود که با عنایت ویژه و مثبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مواجه شده است. مجابی در زمینه چالش های بخشی و فرابخشی محیط زیست گفت جرایم ناکارآمد عوارض ناشی از تخریب محیط زیست ، محدودیت منابع ، عدم استقرار مدیریت یکپارچه محیط زیست و نیز نامناسب بودن الگوهای مصرف منابع و عدم مدیریت مناسب آنها ، سازمان حفاظت محیط زیست را با دشواری روبرو کرده است .

در پایان جلسه مهرداد لاهوتی از نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از تشکیل چنین نشستی در سطوح بالای مدیریت و برنامه ریزی استان گفت در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی 7 ابر چالش مطرح شد که یکی از آنها محیط زیست بود و این نشان از اهمیت موضوع محیط زیست در کشور دارد چرا که حال اینروز های محیط زیست کشور اصلا خوب نیست. وی گفت سالانه 5 هزار نفر به صورت مستقیم بر اثر آلودگی هوا جان خود را در کشور ازدست می دهند و توجه به این مسئله نیاز به عزم عمومی دارد. وی بحث پسماند و مدیریت آن را در استان گیلان بسیار جدی دانست و خواستار توجه سازمان محیط زیست به توسعه کارخانه های تولید کود کمپوست و اجرای دقیق طرح تفکیک زباله از مبدا در استان شد .

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در سخنانی کوتاه نکاتی را در خصوص طرح احیای تالاب انزلی ارائه کرد . وی گفت 250 هکتار از تالاب انزلی با همت عالی تمام مسوولین در سطوح ارشد استانی و کشوری تا به امروز احیا شده است که موفقیتی عظیم برای جامعه محیط زیست کشور به حساب می آید . محمدپور از مشمول ارزیابی محیط زیستی شدن مناطق آزاد تجاری خبر داد و گفت تمامی طرح ها در تمام مناطق آزاد تجاری کشور باید با ارائه نتیجه مثبت ارزیابی محیط زیست به اجرا در بیایند.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز