گزارش مشروح نخستین نشست خبری شهردار رشت

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۷:۳۵:۵۰
کد خبر: ۶۲۸۹۹۲
گزارش مشروح نخستین نشست خبری شهردار رشت
نخستین نشست خبری شهردار رشت با اصحاب رسانه در تالار گفت و گوی شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ مسعود نصرتی،شهردار رشت در ابتدای این نشست اظهار داشت: مطالب بسیار زیادی در حوزه مدیریت شهری از گذشته وجود داشته و نیازهایی مرتفع شده و نیازهای نیز باقی مانده است.

وی افزود: این انتظارات متعلق به مردم خوب و با فرهنگ رشت است و توسط شما اصحاب رسانه منتقل می شود.

شهردار رشت با اشاره به ضرورت تدوین برنامه های کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت برای پیشبرد اهداف گفت: برای ارتقای رشت بخشی از وظایف بر عهده مدیریت شهری و بخشی بر عهده سایر بخش ها است.

حقوق شهروندی یک جانبه نیست

نصرتی اذعان داشت: حقوق شهروندی یک جانبه نیست باید همگی در کنار هم قرار بگیریم و به روز باشیم تا کارهای سطح شهر جلو برود.

شهردار رشت اظهار کرد: شهروندی که سوال نکند و منفعل نباشد و اگر رسانه ها مطالب را به درستی انعکاس ندهند در آن صورت حوزه مدیریت شهری و حاکمیتی از ابتدایی ترین موضع شهر بی نصیب خواهد شد.

شهردار رشت در ادامه جلسه پس از خیر مقدم به سوالات ۲۵ خبرنگار و مدیر مسئول از رسانه های مختلف پاسخ داد.

نصرتی بیان کرد: تمامی سوال ها و دغدغه های شما خبرنگاران قابل رویت است و تمامی مشکلات و معضلات را می توان با یک ساعت گردش در رشت مشاهده کرد و مرتفع کردن این نیازها و مشکلات به عزم و همت شهروندان نیاز دارد.

بارها تکرار کردم به گذشته کاری نداریم

وی تاکید کرد: بارها بارها تکرار کردم به گذشته کاری نداریم و اگر به موفقیت و آسیب های گذشته بپردازیم برای آینده وقت کم می آوریم.

شهردار رشت تصریح کرد: در هیچ جای دنیا شهردار به تنهایی کار انجام نمی دهد و دو سویه بودن حقوق شهروندی باید درست تببین شود.

نصرتی بیان داشت: مدیرمالی شهرداری گزارشی ارائه داده مبنی بر اینکه شهرداری رشت ۷۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد باید ارزیابی کنیم چه طور می توانیم حرکت کنیم شهری که متعلق به من و شماست به جایگاه واقعی خود برسد.

نصرتی با اشاره به اینکه در گذشته شهر رشت جزو پنج شهر توسعه یافته ایران معرفی شده بود، اظهار کرد: در سال ۹۵ بعد از شهرکرد در رتبه ۲۶ هستیم.

شهردار رشت با بیان اینکه در شهری زندگی می کنیم که در رودخانه آلوده و یک تالاب با مشکلات فراون داریم، تصریح کرد: در شهری باید مدیریت کنیم که بودجه نقد و غیر نقد محقق شده سال گذشته رشت ۳۹۲ میلیارد تومان بود بنابراین باید چند سال کاری نکنیم تا بدهی خود را بپرد.

وی رسانه های گیلان را متنوع،جذاب و دارای شرایط خاصی عنوان کرد و گفت: همه از این موضوع مطلع هستند و اگر حساب شهرداری به خاطر ۳۰ میلیارد تومان بدهی توسط تامین اجتماعی مسدود می شود در زمان کوتاهی در رسانه های مختلف منعکس می شود.

شهردار رشت اذعان داشت: کسورات بیمه پرسنل شهرداری نیاز به بازگو ندارد و همه از آن مطلع هستیم و همه این ایرادها قرار است با نگاه به آینده سریع مرتفع شود.

نصرتی تاکید کرد: قرار نیست ما تنها پرداخت کننده بدهی باشیم و باید در این شهر کار انجام شود.

وی رشت را یک شهر جذاب برای امور اقتصادی و سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: چه کسی باید این اقدامات را انجام دهد؟ دستگاه اجرایی کف خیابان شهرداری است و اول باید حداقل ها برای شهرداری فراهم شود.

شهرداری این امکان را ندارد هرماه ۱۴ میلیارد تومان میان پرسنل توزیع کند

نصرتی عنوان کرد: این امکان وجود ندارد هرماه ۱۴ میلیارد تومان بین پرسنل شهرداری توزیع شود به خصوص اینکه شهرداری ۳٫۵ بدهی پرداخت حقوق کارکنان را دارد.

وی پیشنهاد داد: می توانیم پرداخت حقوق را به دو صورت انجام دهیم فاز اول این است که وسط ماه حقوق دهیم و آخر ماه اضافه کارها پرداخت شود و ملاحضه کردم این دغدغه به وجود آمده که اضافه کار پرسنل پرداخت نشود و صاحب پیشینه ای هستیم که پرسنل به تصمیمات شهرداری اطمینان ندارد و قرار است این پرسنل طوری حرکت کنند تا اطمینان شهروندان را جلب کنند و شهروندان برای این حل مشکلات تلاش کنند.

شهردار رشت در ادامه گفت: باید شیوه هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت را بازنگری کنیم و تغییر سیاست انجام دهیم و چون کارنامه فعلی شهر جاذبه گردشگر و مقصد گردشگر برای توسعه استغال و پویایی نیست.

نصرتی خاطرنشان کرد: هنگامی رشت به مقصد گردشگری تبدیل شود مغازه های زیادی ساخته می شود و به هتل مناسب نیازمندیم و مثل سایر کشورها که صنعت گردشگری حرف اول را می زند در این شهر شمالی می توانیم در کنار هم این اقدامات را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه عده ای انتظار دارند پیاده راه فرهنگی بازنگری شود ابراز داشت: نقاط ضعف نیاز به شناسایی دارد و زیرساخت ها باید تکمیل شود.

نصرتی با اشاره به اینکه نیاز داریم در کنار پیاده راه خیابان جایگزین داشته باشیم عنوان کرد: ۱۲ خیابان همجوار پیاده راه زیربار ترافیکی قرار نگیرد به جای ترافیک ۱۰ دقیقه ترافیک ۵۰ دقیقه ترافیک تولید نشود برای تحقق آن حمل نقل عمومی،زیرساخت و حمل نقل ریلی نیازمندیم.

وی مطرح کرد: در تمامی دنیا هر پروژه ای با مطالعه و تحقیق اجرا می شود و بارها بازنگری می شود و این موضوع تنها مختص رشت نیست.

شهردار رشت اظهار داشت: در آرمان شهر اگر کسی با هرنوع معلولیتی قادر نباشد از شهر خدمات بگیرد شهر معلول است و شهر باید دائما در حال ارتقا،خدمات و پیشرفت باشد.

نصرتی با بیان اینکه باید مطالبات شهرداری دریافت شود تا برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری رشت هزینه شود تاکید کرد: کسانی که حقوق شهروندی را پرداخت نمی کنند قرار نیست حقوق ۷۰۰ هزار نفر در جیب ۵ هزار نفر بماند.

انعقاد تفاهم نامه ساخت هتل پنج ستاره در رشت

وی از انعقاد تفاهم نامه ساخت هتل پنج ستاره در رشت خبر داد و گفت: این قرارداد ساعت ۱۰ صبح امروز منعقد شد و باید فضا را برای ورود سرمایه گذار فراهم کنیم و به آنها برای سرمایه گذاری اطمینان دهیم.

نصرتی با اشاره به اینکه دو شهر برای احداث زباله سوز بودجه ۱۴۰ میلیارد تومانی دریافت کردند و احداث زباله سوز آنها ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: پیشرفت احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت ۲۵ درصد است و اخیرا مصوبه دریافت ۴۰ میلیارد تومان بودجه برای احداث زباله سوز از سوی سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم.

وی گفت: ۳۴ سال است که زباله در سراوان دفن می شود و حل معضل سراوان به عزم استانی نیاز دارد.

شهردار رشت با اشاره به اینکه کارخانه های آسفالت شهرداری رشت یکی تعطیل و دیگری با حدااقل هایش با مشکل مواجه است گفت: کارخانه آسفالت شهرداری باید به جایی برسد که بتواند به شهرهای همجوار رشت نیز آسفالت بفروشد.

نصرتی با اشاره به اینکه ثبت شهر رشت به عنوان شهر تالابی ها انجام شد گفت: امروز صبح جلسه ای با سرمایه گذار در خصوص تالاب برگزار کردیم.

قرار نیست نقش سوپرمن پروری داشته باشیم

وی اظهار کرد: قرار نیست نقش سوپرمن پروری داشته باشیم و هیچ کس نمی نواند نقش سوپرمن بازی کند.

شهردار رشت به اهمیت انتظار اجتماعی و اتحاد تاکید کرد و گفت: هم زمان با کار کوتاه مدت باید کارهای بلند مدت را شروع کنیم.

نصرتی تاکید کرد: آسفالت،فضای سبز و رفت و روب برنامه نیست و وظایف ذاتی مدیریت شهری است و باید انجام بشود.

نصرتی با اشاره به اینکه از مدیران شهرداری،روسا و پرسنل برنامه خواستم بیان کرد: از آنها خواستم پای کار باشند و شرایطی را فراهم کنند که اطمینان مردم به ما طوری زیاد شود که مشکلات را با هم مرتفع کنیم.

شهردار رشت با بیان اینکه شرایط مدیریت شهر در بین دستگاه های اجرایی تحت شعاع قرار گرفته است گفت: از مدیران استان انتظار دارم این جایگاه را برای پاسخگویی به مردم تقویت کنند و رسانه ها نیز می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

پرسنل شهرداری اولویت تصدی پست های شهرداری

وی اولویت استفاده از مدیران شهری را مدیران شهرداری رشت عنوان کرد و گفت: اسامی کسانی که علاقه مند هستند در حوزه مدیریت شهری فعالیت کنند گرفتم و با آنها مصاحبه کردم و یا پیام دادم برنامه های خود را حاضر کنید  و از هیچ ظرفیتی غفلت نمی کنیم.

نصرتی افزود: آن قدر مدیریت شهری عنوان و کارگروه دارد که هیچ کس روی زمین نمی ماند و دنیای از کار در تشکیلات شهرداری وجود دارد.

انتصاب مدیران شهرداری خط قرمز شهردار است

شهردار رشت بیان داشت: با اعضای شورای شهر رشت توافق کردیم که مدیران شهر،روسای ادارات و کسانی که قرار است براساس تجربه و تخصص حضور داشته باشند خط قرمز شهردار است و وظایف حوزه مدیریت شهری نیز شفاف است.

وی گفت: نه مدیریت شهری به حوزه خط قرمز شورا ورود می کند و نه شورا به خط قرمز شهرداری ورود خواهد کرد.

مبنای انتصاب مدیران، شایسته سالاری و ۱۵ ساعت کار

نصرتی مبنای انتصاب مدیران را شایسته سالاری و ۱۵ ساعت کار عنوان کرد و گفت: ارتباطات اولویت نهایی است.

شهردار رشت تاکید کرد: ادارات و پیمانکارانی که از ما طلبکارند فرصت قائل شوند و کسانی که به شهرداری بدهکارند به احترام حقوق شهروندی امانت را پیش خود نگه ندارند و هرچند با مکانیزم جدیدی که طراحی کردیم حتما مطالبات را وصول می کنیم.

 

نظر شما