فرماندار آستارا :

آموزش های عمومی برای حفظ سلامت جامعه فراگیر شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۴ - ۱۲:۲۷:۰۵
کد خبر: ۶۴۹۳۰۷
آموزش های عمومی برای حفظ سلامت جامعه فراگیر شود
فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: برای حفظ سلامت عمومی جامعه باید آموزش های عمومی توسط دستگاه های اجرایی فراگیر شود.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛یونس رنجکش در جلسه شورای بهداشت شهرستان آستارا افزود: فرهنگ آموزش دهی و آموزش پذیری مهم ترین عامل برای پیشگیری از خطرات و تهدیدات حوزه سلامت عمومی است.

وی ادامه داد: هر چند که باید نظارت ها و بازرسی ها از چگونگی عرضه، تولید مواد غذایی و هر آنچه که با سلامت و بهداشت عمومی سروکار دارد با دقت انجام شود اما با انجام آموزش های عمومی می توانیم نظارت ها را هم به مردم بدهیم.

وی با اشاره به موضوعاتی همچون برخورد با سگ های ولگرد و یا مبارزه با آنفولانزای پرندگان که در این ایام از دغدغه های جدی حوزه بهداشت آستاراست افزود: باید اقدامات نظارتی در این زمینه تقویت شود و مسئولان بهداشت و درمان شهرستان در کنار بازرسی های مداوم گزارشات مربوطه را به فوریت پیگیری کنند.

وی در برخورد با سگ های ولگرد اضافه کرد: یکی از شیوه هایی که می تواند موثر باشد استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در مراقبت از حیوانات است که می توانند به کمک شهرداری ها و بهداشت بیایند.

وی اضافه کرد: در برخورد با این پدیده نباید از روش هایی که منجر به آزار حیوانات می شود استفاده کرد و از شیوه های علمی استفاده شود.

وی جدیت در نظارت بر روی عرضه پرندگان و طیور محلی را در خصوص پیشگیری از بروز احتمالی آنفولانزای پرندگان در آستارا را بسیار حائز اهمیت خواند.

فرماندار آستارا در بخش دیگری از سخنانش در پی درخواست شبکه بهداشت و درمان در خصوص جمع آوری قلیانسراها یادآور شد: جمع آوری تدریجی قلیان سراها از برنامه های وزارت کشور است و در این میان باید به آرامی و با برنامه حرکت کرد هر چند که وزارت بهداشت و درمان مسئولیت جمع آوری دارد اما باید بدانیم شیوع قلیان و اقبال به سمت آن به دلایل متعددی بر میگردد که باید علت ها را جویا شد.

وی اضافه کرد: یکی از ضرورت های اقدامات پیشگیرانه برای عدم اقبال به سمت قلیان ها ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی و در شهرهایی چون آستارا که فاقد اینگونه مراکز است و غفلت های بسیاری در گذشته شده است زمانی می توانیم اقدامات موثر در این زمینه انجام دهیم که ابتدا نیازهای تفریحی، ورزشی و سرگرمی را برای جوانان و مردم در کنار سایر نیازمندی ها فراهم کنیم و شهرداری ها و موطف هستند بسترهای ایجاد این نوع مراکز را با همکاری بخش خصوصی ایجاد نمایند.

رنجکش خواستار اطلاع رسانی عمومی از خطرات مصرف قلیان در سلامت زندگی فردی افراد در کنار چالش های اجتماعی و عمومی شد.

به گفته رنجکش؛ باید با آموزش و تبلیغات به نوعی خودکنترلی در جامعه ایجاد کنیم. در سطح استان هیچ دستگاهی مجوز قلیان سرا نمی دهد اما می بینیم قلیان در ایران به کالایی تبدیل شده است که روی سفره اکثر خانواده های ایرانی دیده می شود بنابراین باید آرام آرام برچیده شود تا اعتراضات اجتماعی شکل نگیرد . هزینه چالش های اجتماعی ایجاد شده بسیار بیشتر خواهد بود و در این مسیر هم فقط شبکه بهداشت مسئول نیست بلکه همه دستگاه های اجرایی باید کمک کنند تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

در این جلسه همچنین در خصوص برخی از مشکلات بهداشت عمومی و سلامت جامعه در آستارا مباحثی مطرح و فرماندار نیز دستوراتی در زمینه رفع نگرانی های موجود صادر کرد. در پایان جلسه از تعدادی از کارنشاسان بهداشت این شهرستان تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز