نهمین نشست جمعیت بانوان فرهیخته و کارگاه آموزشی با عنوان؛

"نقش خانواده در پیشگیری از رفتار های پرخطر"

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۱:۳۴:۳۵
کد خبر: ۶۵۰۳۵۱
نقش خانواده در پیشگیری از رفتار های پرخطر
نهمین نشست جمعیت بانوان فرهیخته و کارگاه آموزشی با عنوان "نقش خانواده در پیشگیری از رفتار های پرخطر" با حضور اعضای جمعیت در اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ در ابتدای این نشست رئیس جمعیت بانوان ضمن ابراز خیر مقدم به حاضرین با مطرح نمودن توصیه های سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با بیماری ایدز، شعار اعلام شده سال از سوی این سازمان برای روز جهانی ایدز  را "سلامتی حقی برای همه با اطلاع رسانی ، پیشگیری ، تشخیص زود هنگام ، درمان و حمایت از مبتلایان “HIV    اعلام کرد.

وی گفت : با توجه به افزایش ایدز در بین زنان، لزوم اطلاع رسانی در مورد این بیماری را بیش از هر زمان دیگر ضروری است و آگاه سازی آحاد جامعه در مورد این بیماری اقدامی موثر برای تشخیص زود هنگام و جلوگیری از شیوع این بیماری در جامعه می باشد.

رییس جمعیت بانوان فرهیخته اظهار داشت :  نقش خانواده در پیشگیری از رفتار های پر خطر بسیار حائز اهمیت است. خانواده اولین مکانی است که کودک در آن پرورش می یابد. کودکان علاوه بر اینکه خصوصیاتی را از والدین به ارث می برند، رفتار هایی را نیز از آنان می آموزند. بنابراین خانواده در پیشگیری از بروز رفتار های پرخطر نقش مهمی در جامعه دارد و می تواند از طریق آموزش دادن و مراقبت کردن از فرزندان، آنان را از ابتلا به ایدز محافطت نماید.

در ادامه رسایی کارشناس مسئول بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان سخنران مدعو کارگاه نکاتی مهمی را در ارتباط با اپیدمیولوژی بیماری ایدز به اطلاع حاضرین رساند.

وی در زمینه ی عامل بیماری ایدز گفت : ویروسی بنام HIV  (ویروس نقص ایمنی انسان )که به گلبولهای سفید خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حیات می باشد. از آنجا که گلبول های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می مانند پس ویروس اچ آی وی هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می رود. حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده (مانند وایتکس ) براحتی می توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند. از زمان ورود ویروس به بدن تا زمانی که گلبول های سفید آنتی بادی ترشح می کنند، مدتی بین دو هفته و گاه حتی سه ماه طول می کشد که در این زمان علی رغم اینکه ویروس درون بدن فرد هست حتی اگر فرد آزمایش هم بدهد جواب منفی خواهد بود. به این دوران پنجره می گویند .

رسایی ادامه داد : در دوران ابتلا به اچ آی وی فرد هیچ علامتی ندارد که بر اساس آن بتوان به اچ آی وی مشکوک شد. همین موضوع تشخیص اچ آی وی را با مشکل مواجه ساخته و عده زیادی هستند که مبتلا هستند اما خود نیز از وضعیت ابتلا خود مطلع نیستند. تنها راه تشخیص،آزمایش خون می باشد که بعد از دوره پنجره مشخص می شود.

وی در خصوص راه های انتقال این ویروس عنوان کرد : عمده ترین راه ها، انتقال خون و فرآورده های خونی و تماس جنسی محافظت نشده و مادر به کودک می باشد. عامل بیماریزا فقط از طریق خون و ترشحات جنسی منتقل می شود، پس منطقا بیماری اچ آی وی باید به راحتی قابل کنترل باشد. چون ما در زندگی روزمره، خونمان را با خون فرد دیگر در تماس قرار نمی دهیم، پس از این نظر نیز بیماری اچ آی وی نمی تواند بیماری خطرناکی باشد. در کشور ما بیشترین سهم انتقال را خون بعهده داشته است و آن هم استفاده از سرسوزنهای مشترک در معتادان تزریقی بوده است. ولی متاسفانه در سالهای اخیر روند جنسی رو به افزایش بوده است.

وی تاکید کرد : از طریق دست دادن ، در آغوش گرفتن ، استخرهای شنا ، خوردن و آشامیدن از یک ظرف مشترک قابل انتقال نیست. نیش حشرات نمی تواند باعث انتقال بیماری شود. بنابر این ترس از بیماری و بیماران بی مورد می باشد. حتما باید خون یا ترشحات جنسی بیمار آلوده وارد خون و بدن یک فرد دیگر شود و این در مراودات معمولی ممکن نیست.

وی در زمینه ی پیشگیری از ایدز گفت : پایبندی به اصول و ارزشهای خانواده و وفاداری زن و شوهر نسبت به هم از اصول پیشگیری است. همچنین آموزش صحیح و تغییر نگرش نسبت به این بیماری خیلی در کنترل بیماری موثر است. مهمترین اصل این است که در زمان آموزش اچ آی وی باید به گونه ای عمل کرد که ترس از بیماری به حداقل برسد و از کلماتی که به ترس و انگ دامن می زنند استفاده نکنیم.

امروز خیلی از بیماران از آلودگی خود خبر ندارند و تعدادی هم متاهل هستند و می توانند به همسرشان این بیماری را انتقال دهند و اگر همسر این افراد مبتلا شود نباید مورد قضاوت قرار گیرد. حمایت از بیماران خصوصا حمایتهای اجتماعی آنها در بقاء و درمان آنها کمک می کند. حمایتهای اجتماعی مثل اشتغال و حمایت درمانی و بیمه آنها و اینکه مورد انگ و تبعیض قرار نگیرند.

یکی دیگر از رویکردهای آموزشی ؛ ایجاد ترغیب در مردم است که از خدمات وآزمایش رایگان و محرمانه ایدز بهره مند شوند و اگر بیماریشان زود تشخیص داده شوند و تحت پوشش خدمات مراقبتی و درمانی قرار بگیرند؛می توانند زندگی و طول عمر طبیعی داشته باشند.

در ادامه کارگاه دکتر مهناز فلاحی کارشناس بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم  پزشکی گیلان به عنوان دومین سخنران مدعو با اشاره به نقش اعتیاد و معضلات آن در جامعه گفت : در ابتدای امر اعتیاد گریزگاهی برای افراد است که ناکام از کمبود ها ، تزلزل ها و اختلالات روانی به آن پناه می برند.

وی افزود : در سال های اخیر اعتیاد رو به گسترش بوده است ، مشکل اعتیاد به تدریج از محله های کوچک و خصوصی معتادان بزرگسال خارج شده و به مراکز عمومی راه یافته و از طرفی سن متوسط معتادان پایین آمده است. توضیح اینکه اعتیاد علاوه بر آسیب های جسمی و روانی برای فرد معتاد ، هزینه سنگینی نیز بر جامعه تحمیل می کند.

وی تصریح کرد : در این ارتباط برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که میزان خسارت های اقتصادی- اجتماعی مستقیم و غیر مستقیم مواد مخدر در کشور سالیانه 700 میلیارد تومان می باشد. از سویی پژوهشها نشان می دهند که افراد بیشتر در سنین نوجوانی و جوانی قربانی اعتیاد می شوند. پژوهش ها نشان داده اند که 78% معتادان کمتر از 25 سال و حدود 50% آنها کمتر از 21 سال سن دارند. همچنین پژوهشی در ایران نشان داد که سن سرنوشت ساز و حساس برای اعتیاد 16 تا 25 سال است.

فلاحی اضافه کرد : سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی را قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب تعریف کرده و بیان می دارد که سلامت روان، صرفا نداشتن بیماری روانی نیست؛ بلکه توان واکنش در برابر انواع گوناگون تجربیات زندگی بصورت انعطاف پذیر و معنی دار است. افرادی که به مصرف مواد اقدام می کنند آسیبهای جدی از نظر روانی به خود وارد می کنند مانند از دست دادن حمایت اجتماعی و برخورداری از محبت، همراهی، مراقبت، احترام، توجه و کمک دریافت شده توسط فرد از سوی افراد یا گروه های دیگر نظیر اعضای خانواده، دوستان و دیگران کمتر می شود دلبستگی متقابل نزدیک و مهربانانه بین فرد وابسته به مواد با والدین و در صورت دارا بودن کودک و همسر کمتر خواهد شد و در نهایت فرد معتاد به انزوا می رود که خود شروع بیماریهای اختلال روانپزشکی الخصوص افسردگی است.

درپایان این کارگاه حاضرین پرسش هایی را در ارتباط با موضوعات مطرح شده عنوان کردند و پاسخ لازم توسط کارشناسان محترم ارائه گردید.

 

نظر شما