در شانزدهمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت بیان شد:

پرداخت به موقع حقوق کارگران بخش رفت و روب شهرداری رشت/ برگزاری جشنواره فرهنگی هنری در ایام الله دهه فجر

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۹:۱۰:۳۹
کد خبر: ۶۵۰۸۱۰
پرداخت به موقع حقوق کارگران بخش رفت و روب شهرداری رشت/ برگزاری جشنواره فرهنگی هنری در ایام الله دهه فجر
در شانزدهمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت به پرداخت به موقع مطالبات کارگران و پیمانکاران بخش رفت و روب تاکید شد.

به گزراش خبرگزاری برنا گیلان ؛ رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در ابتدا با تبریک به مناسبت روز حمل و نقل و رانندگان اظهار کرد: در جلسه امروز از پیمانکاران پنج منطقه شهری دعوت نموده تا به مشکلات پیرامون این حوزه و مطالبات گذشته پیمانکاران و کارگران بخش رفت و روب بپردازیم.

فاطمه شیرزاد افزود: تعدادی از پیمانکاران رفت و روب شهرداری رشت بومی و عده ای دیگر غیر بومی هستند.
شیرزاد با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از نارنجی پوشان رشت تصریح کرد: این اقدام به منظور قدردانی از تلاشهای پاکبانان شهر رشت در راستای بهداشت شهر و ارتقای خدمات شهری در شورای چهارم انجام شد.
وی با اذعان به اینکه پیمانکاران بخش رفت و روب در برخی از شهرهای کشور خدمات لجستیکی بسیار خوبی دارند گفت: در شهر رشت به عنوان مرکز گیلان خدمات و امکانات پاکبانان باید افزایش یابد و خدماتی از جمله اعزام به سفرهای زیارتی و... برای آنان از سوی پیمانکاران در نظر گرفته شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت گفت: انتظار داریم نظافت و پاکیزگی شهر رشت در سطح محلات با جدیت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد و با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان البسه مناسب برای فعالیت پاکبانان در روزهای برفی و بارانی فراهم گردد.
شیرزاد پرداخت سنوات معوقه پاکبانان را ضروری دانست و تصریح کرد: در برخی از مناطق این اقدام انجام شده که شایسته تقدیر می باشد.
وی با اذعان به اینکه از طرح های خلاقانه پیمانکاران بخش رفت و روب در بخش ساماندهی پسماند استقبال خواهیم کرد افزود: حقوق مهر ماه پاکبانان شهرداری رشت پرداخت شده و در تلاشیم تا حقوق آبان نیز با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا هر چه سریعتر پرداخت گردد.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت به وضعیت نامناسب مخازن زباله در برخی از محلات رشت اشاره و بیان کرد: قرار بود مخازن جدید زباله در سال ۹۵ جایگزین مخازن فرسوده بشود اما متاسفانه هنوز این موضوع محقق نشده است.
شیرزاد با انتقاد از میزان دریافتی حقوق پاکبانان رشت گفت: میزان حقوق دریافتی پاکبانان شهر رشت با توجه به میزان فعالیتی که انجام می دهند بسیار ناچیز است و انتظار داریم نوبت کاری، جمعه کاری و اضافه کاری کارگران این بخش بطور عادلانه پرداخت شود.
وی به البسه نامناسب و کهنه کارگران رفت و روب شهرداری رشت اشاره و تصریح کرد: برای فعالیت کارگران در روزهای برفی و بارانی باید البسه مناسب در اختیار آنان که به علائم هشدار دهنده مجهز می باشد قرار بگیرد.
شیرزاد افزود: کار گاه های آموزشی باید بطور ماهانه برای پاکبانان برگزار شود و توجه به وضعیت معیشتی آنان به ویژه کارگرانی که در حین کار دچار حادثه شده اند بسیار ضروری است.
در این جلسه تعدادی از پیمانکاران بخش رفت و روب شهرداری رشت به ارائه گزارش پیرامون عملکرد و مشکلات خود پرداختند و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود از سوی شهرداری رشت شدند.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت پس از اتمام توضیحات پیمانکاران بخش رفت و روب گفت: مطالبات پیمانکاران بخش رفت و روب بسیار زیاد است و بارها این موضوع را به شهردار گوشزد کرده ایم. شیرزاد افزود: حوزه سرکارگران بخش رفت و روب در پنج منطقه شهرداری رشت باید مورد بازبینی قرار بگیرد و سرکارگرانی انتخاب شوند که خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نشود.
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز با بیان اینکه با کارگران بخش رفت و روب مثل برده ها رفتار می شود تصریح کرد: پیامبر خدا بر دستان پینه بسته کارگر بوسه زد اما امروزه بر سر کارگر می کوبند.
محمد حسن علیپور افزود: پیمانکاران منصفانه با کارگران برخورد کنند و بدانند خداوند ناظر بر اعمال آنان می باشد.
وی با اذعان به اینکه رفع مشکل کارگران تنها با حرف زدن امکانپذیر نیست تصریح کرد: لباس کارگری مقدس تر از کت و شلوارهایی است که به تن داریم و شرایط نامناسب زندگی کارگری لعن و نفرین خداوند را برایمان بهمراه خواهد آورد.
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت گفت: وقتی کارگری در سرمای جانکاه مشغول به فعالیت است باید خدماتی همچون البسه مناسب و غذای گرم برایش مهیا باشد.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه دو مشکل عمده وجود دارد که یکی از آنها از جانب شهرداری و دیگری از سوی پیمانکاران می باشد
اسماعیل حاجی پور افزود: تا زمانیکه نگاه شهرداری رشت به پیمانکاران به عنوان دوست و همراه نباشد مشکلات خاتمه نخواهد یافت.
وی با اذعان به اینکه بعضی از پیمانکاران بدون در نظر گرفتن توانائیهای خود تعهداتی را مطرح می کنند بیان کرد: متاسفانه برخی از پیمانکاران حقوق چند ماهه کارگر را نداده اند و آنگاه از کارگر تعهد کتبی می گیرند که حقوق و مزایای آنان را کامل پرداخت کرده اند و این اقدام به دور از اخلاق و انسانیت است.
حاجی پور افزود: بدهی های چند میلیاردی شهرداری رشت به پیمانکاران یکی از ایرادات بزرگ است و نباید شهرداری به گونه ای عمل کند که پیمانکاران تحت فشار قرار بگیرند.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت افزود: باید معوقات پیمانکاری در بخش رفت و روب پیگیری و پرداخت شود و اگر غیر از این عمل شود کارگران متضرر خواهند شد.
حاجی پور بیان کرد: وقتی کارگری حقوقش به تاخیر می افتد شادابی لازم برای خدمات دهی را ندارد و اعضای شورا به عنوان نمایندگان هر دو جناح پیمانکاری و کارگری باید به درستی و منصفانه عمل کنند.
وی با اشاره به موضوع بیمه کارگران شهرداری رشت تصریح کرد: بحث بیمه جزو مباحثی است که نسبت به آن دغدغه دارم و این مهم در معیشت کارگران و خانواده هایشان نقش بسیار مهمی دارد.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در خصوص مبحث بیمه و درمان کارگران شهرداری رشت بیان کرد: انتظار می رود سازمان پسماند به کمک پیمانکاران این مشکل را برطرف کند وشهرداری رشت برای پرداخت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان مطالبه پیمانکاران در بخش رفت و روب باید وارد عمل شود.
شیرزاد با بیان اینکه سفرهای یک روزه شهردار رشت افزایش یافته است افزود: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و زمان بررسی دفترچه بودجه، شهردار رشت از سفرهای غیر ضروری اجتناب کند.
وی با بیان اینکه مشکلات پیمانکاران بخش رفت و روب باید پرداخت شود گفت: در این راستا جلسه مشترکی با حضور شهردار و معاونت مالی شهرداری رشت به زودی در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا برگزار و مشکل مطالبات پیمانکاری و کارگری بخش رفت و روب تعیین تکلیف خواهد شد.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به مبحث تفکیک زباله اشاره و تصریح کرد: تفکیک زباله به معنای کاهش زباله می باشد و این مقوله نیز به پیمانکاران رفت و روب سپرده شده است.
شیرزاد بیان کرد: خودروهای جمع آوری کننده زباله تفکیک شده باید در ۵۵ محله رشت فعالیتشان را بطور جدی آغاز کنند.
رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت اظهار کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با جدیت پیگیر مطالبات پیمانکاران و کارگران این بخش هستند.
علیرضا حاجی پور با اذعان به اینکه پیمانکاران رفت و روب مطالبات فراوانی دارند گفت: خوشبختانه در چند ماه گذشته پرداختی ها به پیمانکاران این بخش تغییر کرده و تمامی مطالبات بررسی و لحاظ شده است.
وی افزود: تقاضا دارم یک روال منظم به منظور پرداخت حقوق به کارگران و پیمانکاران این بخش مشخص شود و با دادن بخشی از مطالبات پیمانکاران شرایط لازم جهت پرداخت حقوق پاکبانان نیز فراهم شود.
حاجی پور به خرید مخازن زباله اشاره و تصریح کرد: این مبحث را بارها پیگیری کرده ام و قرار است از طریق شهرداریهای مناطق مخازن خریداری و نصب شوند .
رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت به جمع آوری زباله های خشک توسط پیمانکاران بخش رفت و روب اشاره و گفت: از ابتدای دی ماه سال جاری جمع آوری زباله های خشک در سطح رشت انجام خواهد شد.
حاجی پور با بیان اینکه با جمع آوری زباله خشک کاهش حجم ورود زباله به سراوان اتفاق خواهد افتاد افزود: این مبحث منابع اقتصادی برای شهرداری رشت ایجاد خواهد کرد.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در این جلسه گفت: انتظار داریم از ابتدای دی ماه شاهد جمع آوری زباله خشک بطور منظم باشیم.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: تعدادی از پرسنل سد معبر شهرداری رشت در قالب قرار دادهای رفت و روب جذب شده اند و پیمانکاران این بخش حقوق آنان را پرداخت می کنند اما مدتی است که اضافه کاری آنان قطع شده است.
مجتبی شهرستانی افزود: از نیروهای سد معبر در طول ساعات صبح و عصر استفاده می شود و انتظار داریم اضافه کاری آنان پرداخت شود.
مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت گفت: در حیطه اقدامات پسماند نیازمند یک نظام ارزیابی هستیم و باید بصورت ماهیانه و سالیانه فرم ارزیابی برای پسماند تهیه شود تا شرکت ها به لحاظ کیفی هم مورد بررسی قرار بگیرند.
حامد بشردانش افزود: در برطرف کردن مشکلات مالی همراه پیمانکاران هستیم اما نباید نسبت به مباحث کیفی بی توجه باشیم.

 

رئیس کمیسیون بهداشت هم در این جلسه خواستار پرداخت به موقع مطالبات پاکبانان شهرداری رشت شد و گفت: پرداخت حقوق آبان ماه پاکبانان به واسطه نزدیک شدن به شب های یلدا باید در اولویت قرار بگیرد.
شیرزاد در خصوص بیمه کارگران رفت و روب گفت: نباید بیمه های کارگری به صورت عادی ارائه شود و با توجه به حجم کارها و مشکلات ، باید در زمره مشاغل سخت قرار بگیرند.
وی افزود: اخیرا شهردار رشت اعلام کرد که مطالبات تامین اجتماعی در حال پرداخت است.
شیرزاد با اشاره به ایام الله دهه مبارک فجر تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با همکاری پیمانکاران در ایام مبارک فجر اقدام به برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی کارگران رفت و روب و فضای سبز خواهد کرد و  إن شاء الله خدمات رفاهی و امنیت شغلی برای کارگران توسط پیمانکاران و سازمان پسماند فراهم گردد.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت در خصوص درگیری یکی از دستفروشان رشت خواستار توضیح مجتبی شهرستانی مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت شد.
مجتبی شهرستانی اظهار کرد: سد معبر شهرداری رشت در آن درگیری نقشی نداشته و تمامی خودروهای سد معبر دارای بغل نویس بوده و شهرداری اصلا خودروی پیکان وانت ندارد.
وی افزود: برای پرسنل سد معبر دوره های آموزشی متعددی برگزار نموده ایم و یکی از دلایل کاهش تنش ها در سد معبر شهرداری رشت ابلاغی است که طی آن به مستند سازی درگیریها اشاره شده است.
شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه در رابطه با سد معبر اخلاق و رافت اسلامی رعایت شود گفت: نباید به گونه ای عمل کرد که حقی پایمال گردد.
وی به سهمیه شیر پاکبانان اشاره و تصریح کرد: دادن کارت هدیه به کارگران بخش رفت و روب و فضای به مناسبت روز کارگر و... باید مورد توجه قرار بگیرد.
بشردانش مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری رشت در خصوص آماده سازی چارت عملیاتی ستاد بحران شهرداری رشت نیز بیان کرد: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد خودروهای این واحد تجهیز شده اند و شهرداریهای مناطق در حال عقد قرار داد با صاحبان خودروی سنگین در بخش خصوصی به منظور استفاده از آنان درمواقع بحرانی هستند.
وی افزود: کارگران به منظور فعالیت در سوز و سرمای هوا باید حتما البسه و غذای مناسب در اختیارشان قرار بگیرد و جمع آوری زباله در ایام برف نباید تبدیل به بحران شود.
در انتهای جلسه رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اهدای گل به اسماعیل حاجی پور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا ۲۶ آذر مصادف با روز حمل و نقل را تبریک گفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز