تاکید فرماندار آستارا بر ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای تجار به منظور ورود به عرصه های جدید تجارت

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۴:۴۳:۵۷
کد خبر: ۶۶۵۷۸۳
تاکید فرماندار آستارا بر ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای تجار به منظور ورود به عرصه های جدید تجارت
فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا بر ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای تجار به منظور ورود به عرصه های جدید تجارت و آشنایی با قوانین داد و ستد و آمادگی این فرمانداری در حمایت از بازرگانان در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ یونس رنجکش در دومین نشست مشترک فعالان اقتصادی شهرستان آستارا با اتاق بازرگانی استان گیلان اظهار داشت: امیدواریم با مجموعه برنامه ریزی هایی که هم در حوزه کارکرد دستگاه های اجرایی و هم در حوزه واردات و صادرات توسط تجار و سرمایه گذاران اتفاق می‌افتد شاهد شکوفایی های در این عرصه باشیم.

وی ضمن تشکر از برگزاری این نشست و همکاری اتاق بازرگانی استان گیلان، افزود: در این مدتی که در آستارا حضور داشتم، تجاری به صورت موردی جهت رفع یکسری مشکلات و کاستی ها مراجعه می کردند که با توجه به نوع رفتارها، ما نیز به صورت موردی دنبال رفع مشکلات بودیم.  متاسفانه علیرغم حضور بیش از 400 تا 500 صادرکننده و تاجر که البته الان به یک سوم کاهش یافته است کارکردی تشکیلاتی ندیدیم و در قالب اتاق فعالیتی در این شهرستان وجود نداشته است.

رنجکش اضافه کرد: آنچه که تقویت کننده فعالیت تجاری است این است که فعالیت ها در قالب تشکل و صنف پیش برود تا بر اساس اهداف مشترک شاهد پیشبرد امور باشیم. هرچند که در عالم داد و ستد رقابت‌ها سر جای خود باقی است اما تشکل هایی اینچنینی می توانند با تکمیل کردن ظرفیت‌های یکدیگر موانع را از پیش رو بهتر بردارند.

وی با بیان اینکه، آستارا در آستانه یک تحول بزرگ قرار گرفته است، گفت: ما در این شهرستان شاهد تکمیل شدن خطوط ارتباطی هستیم، پیش از این از مرز زمینی و مرز دریایی فعال و پویا برخوردار بودیم، اکنون مرزی ریلی نیز به این سیستم اضافه شد و در آینده نزدیک شاهد آغاز بکار بارانداز خط آهن نیز به صورت آزمایشی هستیم، البته طرف مقابل که کشور آذربایجان هست نیز بسیار راغب است در این عرصه ورود کند تا از این ظرفیت استفاده نماید حتی سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در این زمینه در حال انجام است.

فرماندار آستارا در بحث تمرکز انبارها و در اختیار دادن آن به سرمایه گذاران ایرانی تصریح کرد: از مجموعه ۶۵ هکتاری بارانداز، حدود ۳۵ هکتار با سرمایه‌گذاری طرف آذری در حال آماده شدن است و تا سال 97 انبارها و سیلوها ایجاد می شود یک قرارداد 25 ساله دارند اما برای مجموعه باقی مانده هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده و اگر سرمایه گذار داخلی راغب و توانمند باشد می تواند از طریق شرکت راه آهن وارد مذاکره شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش ، گفت: احساس می شود یکی از محورهایی که در حوزه داد و ستد و تجارت با آن روبه رو باشیم، نقص اطلاعاتی تجار از حوزه‌های مختلف است که با ایجاد دوره های آموزشی برطرف می شود. بر همین اساس با توجه به شناختی که از بازار داریم و همچنین با توجه به مصوباتی که دولت نیز در بحث اقتصاد مقاومتی ارایه کرده است و حمایت هایی که دارد می توانیم  دوره های آموزشی مرتبط با حوزه تجارت را با کمک مراکز آموزشی برگزار نماییم.

رنجکش گفت: ما این آمادگی را داریم باتوجه به نوع نیازها چه در راستای بازاریابی یا تبلیغات یا هر موضوع دیگر باتوجه به صحبت های که با مراکز آموزشی داشته ایم، به صورت متمرکز  این نیاز را طی این دوره ها را برای تجار و بازرگانان منطقه رفع نمایم.

وی به همایش ملی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: این همایش برای اولین بار در تاریخ ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه در آستارا برگزار خواهد شد از همین رو از تجار و سرمایه‌گذاران تقاضا می‌کنیم که حضور فعال داشته باشند چراکه در این همایش به سرمایه‌گذاری یک نگاه علمی می شود و امیدواریم بتوانیم خروجی همایش را در اختیار نیازمندان این حوزه قرار دهیم.

وی خواستار ارائه رویکردهای جدید در بازارهای هدف و پیش بینی های مربوطه و داشتن سناریوهای مواجه باچالش ها براساس آینده نگری  شد و اظهار داشت: اتاق بازرگانی نقش مهمی در این زمینه دارد.

هادی تیزهوش رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اتاق بازرگانی در یک سال گذشته اظهار داشت: خط آهن استارا به آستارا نقطه قوت کشور است و ما باید از این مسیر به درستی بهره برداری کنیم. وی قول داد: دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی استان گیلان در شهرستان آستارا به زودی به بهره‌برداری برسد.

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: آستارا یک شهر تجاری است و در بحث سرمایه‌گذاری باید به سرمایه‌گذاران داخلی اولویت داده شود. وی ضمن تشکر از فرماندار آستارا جهت برپایی این نشست اظهار داشت: ما در گمرک یکسری قوانینی داریم که باید اجرا شود اما در برخی موارد قانون سکوت کرده و مدیر مجموعه می توانند خلاقیت به خرج داده و از آن به نفع منطقه استفاده نمایند.

فرهاد دلقپوش رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان نیز در این نشست آستارا را پیشانی استان گیلان نامید و گفت: آستارا یک ظرفیت اقتصادی مهمی برای برقراری روابط در آن سوی مرزها است، این قابلیت وظیفه ما را سنگین کرده و باید ظرفیت استفاده از این پتانسیل را در خود بالا ببریم.

 وی افزود: باید بین بخش خصوصی و دولتی تعامل سازنده ایجاد کنیم و فضایی فراهم نماییم تا فعالین اقتصادی با خیال راحت به فعالیت تجاری بپردازند و از فعالیت‌های جزیره‌ای بپرهیزند.

انوری مدیر کل امور مالیاتی استان گیلان نیز اظهار داشت: طبق قانون مالیات باید گرفته شود جهت تامین هزینه‌های جاری کشور اما بحث عدالت محوری نیز باید رعایت شود و این میسر نمی شود مگر  به کوشش خود تجار.

وی افزود: اگر به بحث آموزش توجه کنیم موانع زیادی را از پیش رو بر خواهیم داشت چرا که بسیاری از مشکلات ما به خاطر عدم آگاهی سرمایه‌گذاران از قوانین مالیاتی است.

در ادامه این نشست فعالین اقتصادی نیز به بیان مسائل و مشکلات خود در حضور مدیران ذیربط پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز