یادداشت:

مناطق آزاد برای حضورسرمایه داران ایرانی فرش قرمز پهن نمایند

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۴:۵۵:۳۸
کد خبر: ۶۷۹۸۸۶
مناطق آزاد برای حضورسرمایه داران ایرانی فرش قرمز پهن نمایند
عقیل حق شناس تحلیلگر اقتصادی در یادداشتی نوشت : مناطق آزاد باید برای حضور سرمایه گذاران ایرانی فرش قرمز پهن کنند

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ، سرمایه گذاری به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی، لازمه نیل به توسعه اقتصادی و اجتماعی است. افزایش سرمایه گذاری منجر به افزایش تولید، ارزش افزوده، درآمد، رفاه، اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و کاهش فقر می شود.

مقوله سرمایه و سرمایه گذاری در فرایند توسعه اقتصادی از اهمیت ویژه و بنیادی برخوردار بوده، بر این اساس دولتها برای دستیابی به یک اقتصاد پیشرفته و پویا توجه لازم را به آن از طریق، وضع و اعمال قوانین و مقررات خاص، ایجاد بسترها و بهبود زیرساختهای لازم، استفاده بهینه از منابع، امکانات، ظرفیتها، توانمندی ها و به کارگیری مدیریت اصولی، علمی و منطقی معطوف می دارند. تا بدین وسیله موجبات تحول و پیشرفت کشور و جوامع را فراهم آورند. یکی از این بسترها و زیر ساختهای ایجاد شده توسط دولت ها در ایران، ایجاد مناطق آزاد در دهه های گذشته بوده است.

بنا به تعاریف بین المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیربندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع، خارج بوده و با به رهگیری از مزایا نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.

ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل نرخ تورم و ایجاد نظم و امنیت در بازارهای پولی و مالی کشور باعث افزایش تمایل به سرمایه گذاری و افزایش اطمینان خاطر سرمایه گذاران گردیده، که به آن امنیت سرمایه گذاری گفته می شود. امنیت سرمایه گذاری یکی از عوامل بسیار موثر در توسعه سرمایه گذاری می باشد. هر چند سرمایه گذاران به دنبال افزایش سودآوری خود هستند، اما عامل مهمی که این امر را تحت الشعاع قرار می دهد، احساس امنیت است.

با توجه به اینکه حضور سرمایه گذار سبب افزایش تولید، اشتغال و کاهش فقر می گردد، نقش دولت و مسئولین به ویژه مدیران عامل مناطق آزاد، به عنوان روسای دولتهای کوچک ، در این زمینه بسیار مهم است. در راستای ایجاد زیرساختهای لازم جهت حضور بیشتر سرمایه گذاران در مناطق آزاد هفت گانه ایران، برخورد مناسب و تسهیل نمودن شرایط مطابق قوانین خاص منطقه، برای سرمایه داران به ویژه ایرانیان مقیم خارج ازکشور، که خود به عنوان مبلغان اقتصادی عمل می کنند، قطعا می تواند به عنوان عامل مهمی مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی در این مناطق را هموارتر نماید. اگر شرایط رضایت بخش توسط مدیران مناطق آزاد برای حضور سرمایه داران ایرانی مقیم خارج بیش از گذشته فراهم گردد و امنیت سرمایه گذاری آنها تامین شود، به تبع آن سرمایه گذاران خارجی با اعتماد بیشتر و خیالی آسوده اقدام به سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران خواهند نمود، چراکه اطمینان دارند کشوری که برای سرمایه گذار خود ارزش و احترام قائل بوده و برای حضور مجدد در کشورش فرش قرمز پهن می نماید، قطعا قابل اعتماد است.

این روش در سه دهه گذشته توسط دولت چین به عنوان قدرتمندترین کشور اقتصادی امروز، اجرا گردید و آنها برای جلب اعتماد فعالان اقتصادی اروپا و آمریکا جهت سرمایه گذاری در چین، ابتدا از سرمایه داران چینی مقیم خارج استفاده نموده و زمینه حضور آنها را تسهیل و امنیت سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه آنان را تامین نمودند و به دنبال آن سرمایه داران چینی شرکای تجاری خود را وارد این کشور نموده و با تبلیغات فراگیر و منسجم زمینه حضور پررنگ و وسیع سرمایه گذاران خارجی در چین را فراهم آوردند.

با توجه به قوانین خاص حاکم در مناطق آزاد که در راستای تسهیل سرمایه گذاری و امنیت ( مواد 20 و 21 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی ) بیشتر سرمایه گذاران خارجی می باشد، انتظار می رود دبیرخانه مناطق آزاد با همکاری وزارت امورخارجه، طی یک جلسه یا همایش با موضوع مناطق آزاد و امنیت سرمایه گذاری، سفرا و رایزنان اقتصادی کشورهای هدف مناطق آزاد هفت گانه را نسبت به قوانین و شرایط خاص مناطق آزاد برای سرمایه گذاری، آشنا نموده و از آنان درخواست نمایند تا ابتدا ایرانیان مقیم خارج را برای حضور و سرمایه گذاری در این مناطق تشویق نمایند و از این طریق حلقه اتصال مناطق آزاد به سرمایه گذاران خارجی را تکمیل نمایند.

نویسنده :عقیل حق شناس

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز