استاندار گیلان تاکید کرد :

ضرورت بهره گیری از معماری سنتی بومی و محلی در واحدهای روستایی

۱۳۹۷/۰۱/۳۱ - ۱۰:۲۴:۲۳
کد خبر: ۶۹۸۸۲۴
ضرورت بهره گیری از معماری سنتی بومی و محلی در واحدهای روستایی
استاندار گیلان در دیدار با مدیران بنیاد مسکن استان بر ضرورت بهره گیری از معماری سنتی بومی و محلی در واحدهای روستایی تاکید کرد و افزود : بنده به جد اعتقاد دارم که بنیاد مسکن با تحقق این مهم خواهد توانست چهره روستا ها را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ، دکتر مصطفی سالاری در این نشست که به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد ،بهترین الگوی معماری در اجرای پروژه های مرمت و نوسازی واحدهای روستایی را معماری بومی و محلی دانست و افزود : بنده به جد اعتقاد دارم که بنیاد مسکن با تحقق این مهم خواهد توانست چهره روستا ها را تغییر دهد .

نماینده عالی دولت در گیلان  بر ضرورت بهره گیری از معماری سنتی بومی و محلی در نماهای بیرونی واحدهای روستایی تاکید کرد و ادامه داد : در واحدهای روستایی  می توان ضمن  بهره گیری از تکنولوژی و مصالح روز ، نمای بیرونی آن را منطبق با معماری سنتی و بومی طراحی کرد .

استاندار گیلان معماری سنتی را سازگار با اقلیم دانست و گفت : می توان با متمایز کردن چهره روستا و بهره گیری از معماری سنتی ، گردشگران را از اقصی نقاط کشور برای دیدن آن ترغیب کرد .

دکتر سالاری تصریح کرد : زیبایی معماری سنتی و بومی گیلان در برخی موارد خیلی بهتر از کشورهایی است که ادعای معماری و گردشگری دارند .

وی معماری روستایی را متمایز از معماری شهری دانست و افزود : طراحی معماری در روستا ها را نباید با معماری شهری که با محدودیت های نظیر زمین و منظر مواجه است یکسان اجرا کنیم . 

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم توجه به مباحث اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در طراحی پروژه های روستایی تاکید و تصریح کرد : چنانچه در طرح هادی روستایی تحلیل درستی از مباحث اقتصادی و معیشت مردم نداشته باشیم آن روستا از لحاظ کیفیت زندگی غیر قابل رقابت با شهر خواهد شد .

استاندار گیلان با بیان اینکه باید ویژگی های روستا را حفظ کنیم گفت : باید روستاها را متناسب با استعدادهای آن توسعه دهیم .

دکتر سالاری تاکید کرد : بدون تردید روستاهای گیلان از این قابلیت برخوردارند که مهاجرت معکوس در آن شکل گیرد .

وی  درآمد زایی برای اهالی روستا را از جمله اهداف بوم گردی برشمرد و افزود : چنانچه اهالی روستا خود ، مالکیت واحدهای اقامتی و بوم گردی و مسئولیت ارائه خدمات به گردشگران را عهده دار باشند مطمئناً فرهنگ و معماری سنتی بهتر حفظ خواهد شد و گردشگرانی که به عنوان مهمان وارد روستا می شوند نخواهند توانست فرهنگ روستا را تغییر دهند . 

استاندار گیلان اجرای طرح های بوم گردی را در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی دانست و ادامه داد : اجرای طرح های بوم گردی  علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی و بهبود معیشت و اقتصاد ، کاهش آسیب های اجتماعی  را در پی خواهد داشت .

دکتر سالاری بر لزوم تسهیل شرایط برای احداث مجتمع های بوم گردی در روستاها تاکید کرد و افزود : باید شرایط را برای آن دسته از مجتمع های بوم گردی که علاوه بر ایجاد شغل استفاده عمومی داشته و پذیرای مسافران می باشند تسهیل کنیم .

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به هدف گذاری استان برای احداث 5 هزار واحد بوم گردی در استان گفت : باید با جدیت و با تمام توان در جهت تحقق این مهم تلاش کنیم .

وی بر ضرورت کاهش بروکراسی و هزینه های اضافی برای متقاضیان ساخت واحد ها ی بوم گردی تاکید کرد و ادامه داد : از مدیران شهرستانی نیز انتظار دارم به جد در اجرای طرح های بوم گردی تلاش کنند .

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین بر لزوم تسریع در صدور اسناد مالکیت زمین در روستاها تاکید و با اعلام آمادگی استان برای کمک جهت صدور این اسناد گفت : با توجه به درخواست های مکرر و دغدغه روستاییان در این زمینه باید مشکل صدور اسناد مالکیت روستاییان هر چه سریعتر برطرف گردد .

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم ارائه پیشنهاد جهت اجرای طرح واحد و موثر اجتماعی ، فرهنگی و هنری در تمامی روستاهای استان تاکید و با اشاره به اثرات مثبت اجتماعی این طرح در روستاها ادامه داد : بسیار ارزشمند است که جوانان اوقات فراغت خود را در مکان های فرهنگی  سپری کنند .

وی در ادامه با بیان اینکه  برای اجرای این طرح ها با ساختمان سازی مخالف هستم افزود :  اجرای این طرح ها باید زمینه فعالیت فرهنگی و گردآوری جوانان و نوجوانان در فضای آزاد را فراهم کند .

استاندار گیلان بر لزوم نصب تابلوهای اطلاع رسانی هماهنگ با معماری سنتی و بومی در ورودی هر روستا تاکید کرد و گفت : این تابلوها علاوه بر آن که به زیبایی روستا کمک خواهد کرد ،  اطلاعاتی نظیر جمعیت ، مناطق گردشگری  ، گویش و مشخصات دیگر روستا را  به گردشگران ارائه خواهد داد .

وی رسالت بنیاد مسکن را بسیار مهم دانست و افزود : بنیاد مسکن می تواند در ارتقاء بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی روستا بسیار موثر باشید .

دکتر سالاری مردمان روستا را مردمانی قدرشناس توصیف و این قدرشناسی را موجب  افزایش انگیزه جهت خدمت رسانی بیشتر به مردم عنوان کرد .

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت جامعه هدف در بنیاد مسکن گفت :  کار کردن و خدمت رسانی به جامعه هدف شما که قالباً جمعیت روستایی آن را تشکیل می دهند بسیار لذت بخش است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز