مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خبرداد:

۱۱۲ اثر تاریخی استان گیلان در سال ۹۶ مرمت و بازسازی شد

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۱۳:۱۴:۰۸
کد خبر: ۷۰۰۰۷۸
۱۱۲ اثر تاریخی استان گیلان در سال ۹۶ مرمت و بازسازی شد
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از مرمت و بازسازی 112 اثر فاخر تاریخی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛رضا علیزاده در تشریح این خبر با اشاره به نقش آثار و ابنیه تاریخی در تعالی فرهنگی اظهار داشت: در راستای صیانت از این مواریث ارزشمند ، معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در سال96 اقدام به مرمت و بازسازی 112 اثر تاریخی استان نموده است.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت با 48 اثر بیشترین و شهرستان های انزلی و املش هر کدام با 1 اثر کمترین سهم از میزان مرمت ها را به خود اختصاص دادند،به سهم دیگر شهرستانها اشاره کرد و افزود:شهرستان های فومن با 27 اثر ، لاهیجان با 9 اثر ، رودسر با 5 اثر ، تالش با 4 اثر ، سیاهکل با 3 اثر و شهرستان های آستانه اشرفیه ، صومعه سرا ، شفت ، آستارا ، رودبار ، لنگرود و رضوانشهر نیز هرکدام با 2 اثر به لحاظ کمی به ترتیب در ردیف های بعدی جدول مرمت قرار گرفته اند . این مسئول تصریح کرد: بنای امامزاده تورار با شماره ثبت 12055 از توابع بخش دیلمان شهرستان سیاهکل با 1200 سال قدمت، قدیمی ترین بنای مرمت شده از فهرست مذکور است.

علیزاده خاطرنشان کرد:اعتبارات استانی مصوب برای مرمت ابنیه مذکور هشت میلیارد و هفتصد میلیون تومان بود که سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان آن تخصیص یافته و اعتبارات ملی این طرح ها نیز دو میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد.

این مسئول تصریح کرد: برای اجرای عملیات مرمتی 112اثری که در سال96 مرمت شده، بخش خصوصی هم یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه نموده است.

وی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی ابنیه تاریخی، حفظ آثار تاریخی گیلان را به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور خواند و افزود: علاوه بر عملیات مرمتی،مسئولیت پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و گسترش قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به جایگاه و اهمیت مواریث کهن تاریخی ، سیاست کلی معاونت میراث فرهنگی را در راستای حراست و صیانت از آثار تاریخی دانست و بر لزوم تداوم برنامه های مرمت آثار تاریخی استان در سالجاری تاکید کرد.

 

 

نظر شما