دومین روز از هفته میراث فرهنگی و گردشگری برپا شد؛

بازدید استاندار گیلان از موزه رشت و جام مارلیک

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۱۱:۲۲:۱۴
کد خبر: ۷۰۷۶۸۷
بازدید استاندار گیلان از موزه رشت و جام مارلیک
در دومین روز از هفته میراث فرهنگی و روز موزه ها در رشت استاندار گیلان از موزه رشت و جام مارلیک بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان، در این بازدید «مصطفی سالاری» از ۵۹ اثر زرین و سیمین و سفالین و ۵جام مارلیک که قدمت آن سه هزارساله است بازدید کرد. وی همچنین از آخرین یافته های بخش باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در منطقه لیار سنگ بن املش هم بازدید به عمل آورد و با توضیحات «دکتر ولی جهانی» معاونت میراث فرهنگی سازمان و «میثم نوائیان»  کارشناس باستان شناسی با جام های مارلیک و قدمت آنان و سایر اشیای تاریخی آشنا شد.

در این بازدید استاندار گیلان ضمن تاکید بر ضرورت احیاء بناهای تاریخی دراستان گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا آثار تاریخی را احیا کنیم و یک محل مناسب و دائمی برای این آثار و نمایش تمدن بسیار غنی گیلان ایجاد کنیم.

«مصطفی سالاری» بیان کرد: ارزش آثار تاریخی در موزه رشت به قدمتشان است  و نشاندهنده تمدن عظیم گیلان بوده که برخی از آنها دارای نقش و نگارهای ظریفی چند هزارساله دارند. بنابراین تمامی این آثار تاریخی ارزشمند و غیر قابل تفکیک است و با ارزش‌ و زیبایی این آثار به قدمت‌ آن است .

تاکید بر ایجاد موزه های موضوعی در رشت

در ادامه این مراسم، برنامه سخنرانی با حضور رئیس شورای شهر رشت، معاونت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، فعالان بخش میراث و گردشگری استان برپا شد.

در ابتدا «امیرحسین علوی» رئیس شورای شهر رشت با تاکید بر ایجاد موزه های موضوعی در رشت بیان کرد:  اگر در کنار سازمان میراث فرهنگی دو سازمان یا نهاد قرار بگیرند تا این مهم را تحقق ببخشند، قطعا شورا و شهرداری رشت در خدمت میراث فرهنگی خواهد بود و بنده از طرف شورای شهر رشت این آمادگی را اعلام می کنم تا به احیای موزه های تخصصی و موضوعی بپردازیم.

علوی ادامه داد: باید بیس و زیرسازی  کار فرهنگی و توسعه ما از طریق حفظ ارزشهای فرهنگی باشد. باید سطح فعالیتها و همکاری های خود را افزایش دهیم و شهرداری در کنار میراث فرهنگی قرار گیرد. هدف ما باید این باشد که ضمن پاسداشت میراث غنی این مرز و بوم ، مزیت اقتصادی تولید کنیم. همچنان که بسیاری از شهرهای دیگر کشور در این زمینه پیشرو عمل می کنند. بنابراین این ایراد به خود ما وارد است و بابد با سرعت بیشتری این عقب ماندگی را جبران کنیم. شروع این کار را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با ورود جام مارلیک به سرزمین مادری کلید زده است و همه دستگاههای مرتبط برای حفظ هویت و بازشناساندن آن به نسل جوان باید در کنار سازمان میراث فرهنگی  قرار گیریم.

اجرای جریان هویت ساز در هسته مرکزی رشت

در ادامه مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، ضمن تشکر از حضور استاندار محترم و مسئولان شهری و استانی در این مراسنم، بیان کرد: از همه نهادها و کسانی که در شکل دهی این رویداد در کنار ما بودند و این فضای درخور فرهنگی را به بار معنا نشاندند تشکر می کنم.

«رضا علیزاده» بیان کرد: از مدتها قبل که با همراهی دکتر طالبیان در جمع اعضای شورای شهر رشت بودیم مدخل بحث ما با ورود اشیای تاریخی مارلیک بود و ‌پیش نویس تفاهمنامه ای که  با حضور دکتر مونسان انجام گرفته بود در اختیار شورا و شهرداری قرار گرفت که در هسته شهر رشت جریان هویتی را دنبال کنیم و موضوعات اینچنینی را به نسل حاضر که قدری از مسایل هویتی دور مانده اند منتقل کنیم. در راس این هرم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دکتر مونسان و دکتر طالبیان، مدیرکل موزه ها دکتر کارگر و نیز از استاندار محترم گیلان و همکاران خوب نیروی انتظامی که بحث های حفاظتی مجموعه را بر عهده داشتند، تشکر می کنم. همچنین از دیگر عزیران چون دکتر جهانی معاونت میراث فرهنگی و حوزه یگان حفاظت سازمان که این روزها کارشان دو چندان شده است قدردانی می کنم.

علیزاده در پایان تاکید کرد: ما در ۵۰ امین سال تاسیس موزه ها، ۵۰ برنامه در این هفته تعریف کردیم تا بازخوردهای آن را با افکار جامعه پیدا کنیم. ضمن اینکه همکاران خوب ما در آموزش پرورش در این مراسم حضور دارند یکی از مهمترین اهداف و گروههای هدف ما نسل جوان و دانش آموز هستند که متولیان آموزش و پرورش می توانند با برپایی   اردوهای دانش آموزی و بازدید از موزه رشت، موزه میراث روستایی و تپه های مارلیک کمک کنند تا آنان با این مفاهیم و تمدن چندین هزارساله آشنا شده و نسل جوان با جریان سازی مسئولین و فضایی که فضای بی هویتی است، گفتمان فرهنگی جامعه را‌ تقویت کند

گفتنی است، جام مارلیک همراه با دیگر اشیا چون درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین ، مهره‌های آویز، دکمه و سربند زرین که در سال 1342 از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شده، به مدت ۱4 روز در موزه رشت در معرض دید عموم قرار می گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز