تحویل یک قطعه لاک پشت توسط دوستداران حیات وحش به اداره محیط زیست

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۱۳:۰۹:۲۲
کد خبر: ۷۱۴۰۹۴
تحویل یک قطعه لاک پشت توسط دوستداران حیات وحش به اداره محیط زیست
یک قطعه لاک پشت که در رودخانه سفید رود صید شده بود به دلیل ظاهر نا آشنایش توسط اهالی بومی منطقه تحویل اداره محیط زیست آستانه شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان، جعفر میرزایی رییس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: در پی تماس یکی از اهالی محل، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ضمن حضور در نشانی اعلام شده لاک پشت مزبور را که به نظر سالم و سرحال می رسید تحویل گرفتند.

وی افزود: گونه ی لاک پشت مذکور توسط یکی از کارشناسان خزنده شناسی از نوع لاک نرم چینی شناسایی شد که غالبا به دلیل شباهت ظاهری با گونه ی کمیاب و در خطر انقراض فراتی اشتباه گرفته می شود رییس محیط زیست آستانه اشرفیه گفت لاک پشت های فراتی قاعدتا بومی و ساکن آبهای جنوب و استان خوزستان هستند و غالبا مشاهده می شود برخی از علاقمندان حیات وحش گونه ی لاک پشت لاک نرم چینی را که یک گونه غیر بومی و تزیینی است با آن اشتباه می گیرند و در آبگیرهای خوزستان و یا جاهای دیگر رها سازی می کنند که به نوبه ی خود باعث بروز مشکلاتی در اکوسیستم های آبی خوزستان می شود.

بر اساس گزارش های غیر رسمی عده ای از کشاورزان در مناطق شمالی کشور اقدام به نگهداری لاک پشت لاک نرم چینی به عنوان حیوان خانگی در استخرهای پرورش ماهی یا حوضچه های تفریحی می کنند که بعضا به دلیل غفلت، این حیوانات به رودخانه ها یا برکه های طبیعی راه پیدا می کنند.

میرزایی گفت : لاک پشت فراتی از گونه های در خطر انقراض می باشد که جمعیت آن توسط سودجویان و قاچاقچیان حیات وحش مورد تعرض قرار گرفته است. جابجایی وحوش و ورود و خروج آن به زیستگاه های مختلف خطراتی به همراه دارد که برهم خوردن توازن زیستی زیستگاه میزبان، یکی از ده ها مشکلی است که می تواند نتیجه آن باشد. سازمان حفاظت محیط زیست به دفعات به هموطنان عزیزتوصیه کرده که اکیدا از جابجایی و خرید و فروش وحوش پرهیز کنند همینطور گاهی مشاهده شده که عده ای از دوستداران و علاقمندان به حیات وحش اقدام به رها سازی وحوش در طبیعت می کنند که اینکار چنانچه بدون اطلاع کارشناسان محیط زیست انجام شود ممکن است باعث بروز خساراتی جبران ناپذیر به زیستگاه های شکننده منطقه شود. با اندکی تحقیق می توان نمونه هایی از آن را درتغییر وضعیت ذخایر ماهیان بومی آبگیرها، تالابها و رودخانه های استان گیلان مشاهده کرد که به دلیل ورود گونه های مهاجم و غیر بومی همچون ماهی قرمز مورد تهدید قرار گرفته اند.

لذا اداره حفاظت محیط زیست از علاقمندان به حیات وحش در خواست دارد چنانچه با وحوش برخورد داشتند سریعا به اطلاع این اداره برسانند و از اقدام به زنده گیری یا رهاسازی در طبیعت بدون اطلاع سازمان محیط زیست جدا خودداری کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز